۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 746378

یکی از مباحثی که در سخنرانی نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار پررنگ بود، نصایح پدرانه ایشان در باب اهمیت انتخابات پیش رو و ضرورت مشارکت حداکثری مردم در این نمایش قدرت بود. ۲۸ خرداد ماه، آزمونی دیگر برای ملت است. بالطبع در چند روز باقی مانده به این رقابت، جو سیاسی و اجتماعی کشور رقابتی‌تر شده و دشمنان را برای سوءاستفاده از این شرایط و کشاندن فضای جامعه به سمت اختلاف و دوقطبی شدن متمایل خواهد کرد و همین مسئله ضرورت هوشیاری بیشتر مردم و مسئولان را طلب می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات نخستین روز سال جدید هجری خورشیدی، ضمن یادآوری این مسئله، در باب انتخابات پیش رو بر دو نکته تأکید کردند. نخست اعلام این مسئله بود که «ایران قوی» را ملت می‌سازند و حضور در انتخابات، پایه این ساختن است. مشارکت در انتخابات موجب دمیده شدن روحی تازه در کالبد اجتماع بوده و از جنبه خارجی اقتدار ملی را به ارمغان خواهد آورد. مردم هستند که این قوت را به کشور می‌بخشند و اصل مشارکتشان، در این قوت ملی تأثیر دارد. تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بر نقش‌آفرینی آن‌ها در آینده انقلاب اشاره دارد و البته اعلام ایشان بر انتخاب فردی اصلح، رسالت مهمی بر دوش مردم قرار می‌دهد. محصول انتخاب مردم به خودشان بازمی‌گردد و اگر این انتخاب درست نباشد برآیند آن بر جامعه بازتاب خواهد داشت. نکته دیگری که رهبری در سخنان خود به آن اشاره کردند موضوع اهمیت جایگاه ریاست جمهوری است که این موضوع، انذاری برای کسانی است که قصد ورود به این عرصه را دارند. طرح موضوع کم بودن اختیارات ریاست جمهوری که این روزها از سوی رسانه‌های معاند به‌شدت تبلیغ می‌شود اصولاً یک بحث اختلافی است. طبق قانون اساسی، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی بوده که در هماهنگی با رئیسان دیگر قوا بیشترین نقش را در مدیریت کشور دارد. مسئولیت‌ها و اختیارات بسیار خطیری که طبق قانون به رئیس قوه اجرایی داده شده قابل احصا نیست. بنابراین فردی که می‌خواهد وارد این گود شود باید با شناخت این اختیارات، وظایف و البته درک محدودیت اقدام کند.

رئیس جمهور کنونی در مناظرات انتخاباتی سال ۹۲ با به‌کار بردن لفظ جلاله «والله» مدعی شد اگر مشکلات کشور راه حل نداشت نامزد نمی‌شد! اما در عمل دیدیم بر خلاف این قسم اقدام شد و با پرداختن به حواشی و معطل کردن کشور در چند موضوع خاص سبب شد روند رشد و توسعه کشور دچار وقفه شود. بنابراین آنچه مردم با توجه به اعلام شروط رهبر معظم انقلاب اسلامی برای نامزدهای انتخاباتی انتظار دارند برخورداری از این توانمندی‌های حداقلی است. در این بین اشراف به موضوعات داخلی و وابسته نبودن به خارج یکی از توصیه‌هایی است که همواره مطرح بوده است. مدعیان بر عهده گرفتن سکان اجرایی کشور باید از این توانمندی مدیریتی برخوردار بوده و با داشتن روحیه جهادی بتوانند خواسته ملت انقلابی را عملیاتی سازند. در حقیقت نفس نامزد شدن افراد در انتخابات، یعنی مشکلات کشور راه حل دارد و آن‌ها با علم به این موضوع نامزد شده‌اند وگرنه اگر به چنین چیزی اعتقاد نداشته باشند با چه عقلی به کاندیداتوری اقدام کرده‌اند؟!

در نهایت اینکه ایران اسلامی این روزها شرایط ویژه‌ای را سپری می‌کند. کشور ما پس از به شکست کشاندن توطئه «فشار حداکثری» دونالد ترامپ این روزها با رئیس جمهور دیگری در کاخ سفید مواجه است که می‌خواهد سیاست‌های پلید خود را علیه جمهوری اسلامی در قالب شعارهای زیبا و پرطمطراق پنهان کند. با وجود این، جمهوری اسلامی فارغ از همه دسیسه‌ها مصمم است در دنیای پرتلاطم امروز در مسیر مستقل خود پیش برود و پشتوانه حفظ این مسیر بی شک همراهی مردم است که به بهترین شکل با حضور در انتخابات محقق و متبلور خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.