۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 746399

زد و بند اسرائیلی‌ها در لیبی

جعفر قنادباشی؛ کارشناس مسائل آفریقا

وبگاه آمریکایی واشنگتن فری بیکن که وابسته به جناج جمهوری‌خواه است، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در ماه مارس میلادی دیداری خصوصی و محرمانه با صدام حفتر، پسر خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی داشته‌اند و با او درباره نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۱ لیبی صحبت کرده‌اند. این رسانه دست‌راستی و تندرو جمهوری‌خواه آمریکایی این خبر را به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد و دیدار یاد شده را «سیگنال حمایت اسرائیل از نامزدی صدام حفتر در انتخابات ریاست جمهوری لیبی» خواند. رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی و شمال آفریقا و به طور خاص در لیبی منافع ویژه‌ای را دنبال می‌کند. آن‌ها علاقه‌مند نیستند در کشورهای اسلامی تحرکاتی برای ضدیت با اسرائیل تدوین و اجرا شود. از قضا در مورد لیبی حساسیت بیشتر است. در دوران معمر قذافی، او شعارهایی را علیه صهیونیسم مطرح می‌کرد و به نوعی در جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی عضویت داشت. از همین رو در لیبی بیشتر از دیگر کشورهای شاخ آفریقا خواستارند روند تحولات لیبی به سمت و سویی برود که هیچ گاه دولتی مردمی روی کار نیاید؛ چرا که هر نوع دولتی در لیبی که برآمده از نظر مردم باشد، دارای ویژگی ضداسرائیلی خواهد بود. از سوی دیگر، گفته می‌شود هنوز سلاح‌ها و موشک‌هایی از دوره قذافی در زاغه‌های مهمات انبار شده که می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد. گفته می‌شود این زاغه‌ها هنوز در مواردی فعال است و افرادی که با آن‌ها کار می‌کردند، در لیبی حضور دارند. اسرائیلی‌ها از این نظر هم مترصدند توان نظامی لیبی به صفر برسد تا خطری آن‌ها را تهدید نکند. اهداف بعدی هم مرتبط با منابع سرشار نفت و گاز لیبی است. اسرائیلی‌ها نیازمند چنین منابعی برای کسب انرژی مورد نظر مناطق اشغالی هستند.

امروز بیش از یک ماه است دولتی جدید در لیبی تشکیل شده و فائز السراج و دولت وفاق ملی هم جای خود را به دیگران داده‌اند. دولت جدید لیبی درصدد است در اواخر سال میلادی جاری انتخاباتی فراگیر برگزار کند تا سرانجام دولتی دائمی تشکیل شود. ژنرال حفتر هم در شرق لیبی نیروی نظامی موسوم به ارتش ملی را در شهر طبرق هدایت می‌کند اما دیگر نقش گذشته را ندارد. خلیفه حفتر نیرویی وابسته است. او مدت‌ها با قذافی و سپس با ایالات متحده همکاری کرده و امروز هم با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و امارات متحده عربی مشغول مراودات است. از همین رو، مواضع او به طور چشمگیری تحت تأثیر حامیان خارجی او است. در همین حال اسرائیلی‌ها هم علاقه‌مندند از او در راستای منافع خود استفاده و به عنوان یک جنگ‌سالار از وی حمایت کنند تا نیروهای اسلام‌گرا در لیبی سرکوب شوند. در این میان، برای صهیونیست‌ها اینکه این طیف اسلام‌گرا اخوانی باشد یا گروهی دیگر، تفاوتی ندارد. ژنرال حفتر این مأموریت را انجام داد و پیگیری کرد. بنابراین تل‌آویو از حفتر برای ممانعت از تشکیل دولت اسلامی حمایت می‌کند. گرچه امروز اوضاع سیاسی در این کشور با گذشته‌های نزدیک تفاوت پیدا کرده و دیگر شرایط دو دولتی حاکم نیست، هر چند هنوز نیروهای منظم و یکپارچه‌ای وجود ندارد.

اسرائیلی‌ها برای مدت‌ها سیاست درازمدتی را در همکاری پنهانی با نیروهای نظامی در کشورهای اسلامی دنبال و سعی می‌کنند از طریق آموزش، حمایت تسلیحاتی و... سطحی از مراوده با نظامیان را حفظ کنند. البته ژنرال خلیفه حفتر امروز دیگر یک مهره سوخته است. اولاً توانمندی خود را از دست داده و خبرهایی ضد و نقیض از بیماری جدی او به گوش می‌رسد. به همین دلیل است دیدارهایی با محوریت صدام حفتر، فرزند او انجام شده است. از سوی دیگر، حفتر دیگر نیرویی نیست که بتواند سطحی از تعیین کنندگی را در لیبی داشته باشد. تحولات لیبی هم به جایی رسیده که دیگر رویکرد نظامی‌گری پیش نمی‌رود. چون جنگ به بن بست رسید، موازنه‌ای برقرار شد و هیچ طرفی برنده این پیکار بی‌حاصل نشد، از همین رو امروز همه طرف‌ها از یک روند مسالمت آمیز برای تشکیل دولت حمایت می‌کنند. در آینده می‌شود گفت جنگ سالاری در لیبی رنگ خواهد باخت. اما سرمایه گذاری صهیونیست‌ها در لیبی ادامه خواهد یافت تا نگذارند این کشور از نفت خود در راستای پیشرفت ارکان خود استفاده کند و موشک‌هایشان مناطق اشغالی را هدف قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.