بوشهر- اگرچه استان بوشهر خود دارای کارخانه‌های تولید سیمان است و بنا بر اظهارات مسئولان در این زمینه صادرکننده است و بیش از مصرف حتی تولید می‌کند اما شهروندانش از کمبود این ماده که حالا کیمیا شده گلایه دارند.

مشکل کمبود سیمان در بوشهر حل نشد

قدس آنلاین-گروه استان ها: موضوع کمبود سیمان سوژه امروز و دیروز نیست بلکه ماه‌هاست که مردم بوشهر با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

کمبود سیمان که اخیراً مشکلات زیادی در اجرای برخی طرح‌های عمرانی ایجاد کرده است  در ایان ماه نیز موجب توجه رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفت و در پی این کمبود، استاندار بوشهر اعلام کرد: درصورتی‌که کارخانه‌ها نیاز بازار داخلی استان را تأمین نکنند به‌هیچ‌وجه اجازه صادرات نخواهند داشت.

باوجوداینکه کمبود سیمان در این استان قرار بود سروسامانی بگیرد و حتی استاندار نیز برای متخلفان و دلالان خط‌ونشان کشید اما با ورود به سال جدید بازهم شاهد کمبود این محصول در بازار هستیم.

کمبود سیمان نه اینکه گلایه یک یا دو شهروند باشد بلکه به‌قدری این موضوع تکراری شده که صدای استاندار در جلسه ستاد تنظیم بازار را هم در آورد.

عبدالکریم گراوند با شکایت از کمبود سیمان با تأکید بر اینکه باید نظارت درستی بر روند توزیع سیمان در دستور کار قرار بگیرد اظهار کرد: سه کارخانه تولید سیمان در این استان داریم  و لذا تولیدکنندگان در صورتی مجاز به صادرات هستند که سهم شش هزار و ۶۰۰ تنی نیاز داخلی را تأمین کنند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های سیمان استان بوشهر با همکاری در تأمین نیاز داخل باعث فروکش عطش بازار می‌شوند، افزود: نظارت و بازرسی از تولید و توزیع سیمان در استان بوشهر باید تشدید شود.

گراوند ادامه داد: باید با هرگونه تخلف در این عرصه برخورد شود و پروانه افرادی که اقدام به عرضه سیمان خارج از شبکه توزیع می‌کنند باطل شود.

سیما هست اما گران

در همین راستا حمزه دشتی یکی از فعالان حوزه ساخت‌وساز در گفت‌وگو با قدس آنلاین بابیان اینکه سیمان هست اما خیلی گران شده است اظهار می‌کند: بسیاری از فروشندگان مصالح ساختمانی هنگامی‌که به آن‌ها مراجعه می‌کنیم ادعا می‌کنند که سیمان گیر نمی‌آید و نایاب شده است اما دقایقی بعد اذعان می‌کنند که از بازار آزاد می‌توانند سیمان تهیه کنند!

این پیمانکار به ما می‌گوید: اگر سیمان نیست پس این فروشندگان مصالح ساختمانی از کجا یک تریلی سیمان تهیه می‌کنند؟

وی از ما سؤال می‌کند: مگر دولت و یا اداره صنعت معدن آمار تولید و مصرف را ندارد و نمی‌تواند بر روند فروش کنترلی داشته باشد؟

این مصرف‌کننده سیمان به ما می‌گوید: در حالی شاهد کمبود سیمان در استان بوشهر هستیم که کارخانه‌ها سیمان در دشتستان، کنگان و دشتی همچنان مشغول تولید انبوه سیمان هستند اما معلوم نیست که تولید این سه کارخانه به کجا می‌رود؟

توزیع مشکل دارد

در همین رابطه معاون امور عمرانی استاندار بوشهر بابیان اینکه متأسفانه در توزیع این محصول در بازار با نقایص و اشکالاتی مواجه هستیم می‌گوید: نبود نظارت صحیح از سوی واحدها و دستگاه‌های ذی‌ربط یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود سیمان در استان است که راهکارهایی در این زمینه تدوین‌شده تا نیازهای مردم به‌صورت واقعی تأمین و ارائه شود.

مهرداد ستوده با اشاره به اینکه سیمان موردنیاز پروژه‌های عمرانی و نیازهای مردم بر اساس نیازها تأمین خواهد شد تأکید می‌کند: با تلاش دفتر فنی استانداری بوشهر نیازهای واقعی پروژه‌های عمرانی استان بوشهر مشخص‌شده و بر اساس آن نیاز واقعی سیمان از کارخانه تا مبادی مصرف رصد می‌شود.

وی به مردم و مصرف‌کنندگان اطمینان خاطر می‌دهد که از این بابت نگرانی نداشته باشند زیرا تولید در استان بوشهر مطلوب است ولی روند توزیع با مشکل روبرو است که انتظار می‌رود با رصد و نظارت مناسب شاهد کاهش مشکلات در این زمینه باشیم و نیازهای مردم تأمین شود.

وی برخورد جدی با متخلفان در حوزه توزیع سیمان را ضروری دانسته و بیان می‌کند: به مردم اطمینان می‌دهیم که از همه ظرفیت‌ها برای کاهش مشکلات درروند تأمین سیمان موردنیاز مردم استفاده خواهیم کرد.

ستوده اذعان می‌کند: تلاش‌های کارخانه‌ها سیمان در استان قابل‌تقدیر است ولی باوجود سه کارخانه بزرگ مردم استان نباید با کمبود روبرو باشند.

تذکر به وزیر صمت

کمبود سیمان در حالی در بوشهر هنوز محسوس است که نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز با ارسال تذکری کتبی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن انتقاد از کمبود سیمان در دشتستان و استان بوشهر، بر لزوم حل فوری تأمین سیمان موردنیاز مردم تأکید کرده است

ابراهیم رضایی در تذکری کتبی به علیرضا رزم حسینی نوشت: طی ماه‌های اخیر مردم شهرستان دشتستان و استان بوشهر با مشکل کمبود شدید سیمان مواجه بوده‌اند به‌طوری‌که باعث ایجاد بازار سیاه سیمان و افزایش قیمت آن شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.