۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 746402

تابلوفرش منحصر به فرد نقشه ایران توسط هنرمند پیشکسوت قالیباف مجاور امام مهربانی‌ها بافته شد.

گره زدن بر تابلو فرش مشاهیر

این تابلوفرش که در ابعاد ۲×۲ متر است و هر استان با پوشش منحصر به فرد

آن منطقه معرفی شده در مدت دو سال به اتمام رسیده است.

«علی ذریه حبیب» در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: دور تا دور این فرش مزین به ۲۸ چهره مشاهیر ایران است و همچنین گنبد امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را با ابریشم بافته‌ام.

این هنرمند ۷۶ ساله تبریزی که بیش از سه دهه است به عشق امام غریب‌نوازمان در مشهدالرضا(ع) مجاور است، می‌افزاید: در این فرش از ۱۰ گره و بیش از ۲ هزار رنگ و همچنین از نخ درجه یک مرینوس استفاده کرده‌ام.

او که حرفه قالی‌بافی را از هفت سالگی نزد پدر آموخته و در ۱۳ سالگی در این هنر به مهارت بسیاری دست یافته است، بیان می‌دارد: پس از یادگیری قالی‌بافی به کار تابلوبافی، حجم‌بافی و دوروبافی روی آوردم و بیش از ۶ دهه است که قالی می‌بافم.

وی که آثار هنری منحصر به فردی از جمله تابلوهای شخصی، گره اوراقی، مجسمه‌بافی، دوروبافی و تابلوهایی مثل قانون‌گذاری روم، نقشه ایران، کلیسای واتیکان، بازار سبزی‌فروش‌ها، احوالات حضرت یوسف(ع) و... را در رزومه هنری خود دارد، تصریح می‌کند: در نیم قرن پیش از تحریم‌ها سفارش بافت فرش‌های نفیسی از کشورهای آلمان، فرانسه، سوئیس، آمریکا، بحرین، کویت، امارات و… داشتم اما با وجود تعداد زیادی تابلوفرش‌ و فرش‌های نفیس امکان فروش برایم مهیا نیست.

دارنده درجه هنری یونسکو بدون بیمه

وی که دارنده درجه یک هنری و دکترای افتخاری و درجه هنری از یونسکو است و بارها در مجامع داخلی و بین‌المللی کارهایش مورد قدردانی قرار گرفته است، تصریح می‌کند: من پس از

۶ دهه کار قالی‌بافی و عناوین مختلف هنری، بیمه نیستم و با وجود بارها اقدام، هنوز به نتیجه نرسیده‌ام و این در حالی است که بارها عنوان هنرمند نمونه کشور را به من اعطا کرده‌اند و سه ماه است که به دلیل سکته در بستر بیماری هستم.

وی که عضو انجمن نخبگان و مشاور عالی هنرهای تجسمی مشهد است، خاطرنشان می‌سازد: متأسفانه بارها در مجامع مختلف اعلام کرده‌ام، هنر حجم‌بافی پس از من به فراموشی سپرده می‌شود و من حاضرم این هنر را رایگان به نسل آینده بیاموزم اما متأسفانه هیچ همکاری‌ای با من نمی‌شود.

او با اشاره به این نکته که بارها پیشنهادهای مختلفی برای اقامت و کار در کشورهای خارجی به او شده است، اذعان می‌دارد: وطنم را دوست دارم و کتاب «تا نفس دارم به افتخار ایران هنرم را ارائه می‌کنم» که به خاطرات، آثار و درخشش‌های من اشاره دارد را برای نسل‌های بعد به رشته تحریر درآورده‌ام و به زودی کتابی دیگر درباره هنرهای تخصصی در حجم‌بافی قالی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وضعیت نامساعد صادرات

این هنرمند پیشکسوت تصریح می‌کند: متأسفانه وضعیت صادرات هم در حال حاضر خوب نیست و این در حالی است که هنرمندانی چون من یا هنرمندان سایر رشته‌ها همه درآمدشان از هنرشان است و اگر نتوانند کارشان را عرضه کنند یا آموزش بدهند برای گذران امورات زندگی با مشکل مواجه می‌شوند و این در حالی است که همه درآمد من اجاره مختصری از زیرزمین منزل و ماهیانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به خاطر داشتن درجه هنری است.

این پیشکسوت قالی‌بافی در ادامه می‌گوید: سه دختر و دو پسر حاصل زندگی مشترک من است که هیچ گاه آن‌ها را به ادامه راهم تشویق نکردم اما ابتدای ازدواج تا چند سال پیش همه قالی‌ها را با همسرم «فاطمه رنجبر» می‌بافتیم.

او می‌افزاید: همسرم پس از ازدواج، قالی‌بافی را از من یاد گرفت و همیشه با هم کار می‌کردیم.

وی توضیح می‌دهد: شاگردان زیادی داشتم اما بیشتر آن‌ها کسانی هستند که برای اقامت به خارج می‌روند و کار را از من یاد می‌گیرند و در آنجا به تابلوبافی مشغول می‌شوند و درآمدهای خوبی هم دارند.

اختراع گره

استاد ذریه حبیب تأکید می‌کند: من بیش از ۴۰ مدل گره را در فرش‌بافی اختراع کردم که کارایی آن در بافت نقوش بسیار ریز و به خصوص چهره بسیار زیاد است.

وی تأکید می‌کند: با وجود تلاش برای برگزاری نمایشگاهی از فرش‌ها و تابلوفرش‌هایم اما هنوز این همکاری با من نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.