مرکزی- حوادث غیرمترقبه و به‌ویژه سرمازدگی یکی از آفت‌های مهم است که همه‌ساله باغات این استان و حوزه کشاورزی را با خود درگیر کرده و موجب وارد شدن ضرر و زیان بسیاری می‌شود.

انار ساوه با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته است؛ تضییع ۲۰ هزار تن انار بر اثر سرمازدگی

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: استان مرکزی  باوجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

بنا بر آمار سازمان جهاد کشاورزی  ۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

متأسفانه هرسال بنا بر تغییرات جوی و حاکم شدن جبهه هوای سرد بسیاری از باغات این استان دچار سرمازدگی می وند چنانچه که در بهار سال ۹۹ زیر شاهد ۲ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال خسارت به حوزه کشاورزی در این استان بودیم.

متأسفانه بهار ۱۴۰۰ نیز این پدیده باری دیگر تکرار و بنا بر گفته بسیاری از مدیران حوزه کشاورزی بسیاری از محصولات شهرهای مختلف با آسیب‌دیدگی جدی روبرو شده است.

انار ساوه در صدر خسارت‌های بهاره

در همین رابطه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه بابیان اینکه متأسفانه انار این شهرستان در صدر خسارات است بیان می‌کند: بیشترین خسارت متوجه انار این شهرستان به‌عنوان محصول شاخص این شهر است.

حسین شریفی اذعان می‌کند: براثر سرمازدگی بهاره به سه هزار هکتار از باغات انار، بین ۴۰ الی ۵۰ درصد، ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت بادام به میزان ۷۰ الی ۱۰۰ درصد، ۲۵۰ هکتار زردآلو به میزان ۷۰ الی ۱۰۰ درصد، ۳۰۰ هکتار گوجه‌سبز به میزان ۵۰ الی ۸۰ درصد،۶۰۰ هکتار گردو تا ۵۰ الی ۱۰۰ درصد، ۱۰۰ هکتار انجیر بین ۴۰ الی ۵۰ درصد و ۲۰ هکتار انگور به میزان ۲۰ الی ۸۰ درصد خسارت واردشده است.

وی عنوان می‌کند: بر اساس برآوردهای صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود براثر سرمای بهاره ۲۰ هزار و ۲۵۰ تن محصول انار، سه هزار و ۱۸۷ تن زردآلو، ۵۹۵ تن بادام، دو هزار و ۵۳۵ تن گوجه‌سبز، ۸۱۰ تن گردو، ۶۷۵ تن انجیر و ۱۰۰ تن انگور خسارت‌دیده و از بین رفته باشد.

وی بابیان اینکه سرمای بهاره در روزهای اخیر به باغات بخش نوبران و مرکزی ساوه خسارت جدی وارد کرده است در خصوص حجم خسارت‌ها توضیح می‌دهد:  سرمای هوا در روزهای آغازین بهار سال جاری ۲۰۶ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان خسارت به باغ‌های ساوه وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه این سرمازدگی در پی افت شدید دما تا منفی چهار درجه به وقوع پیوسته است، افزود: درنتیجه این سرمازدگی و کاهش محسوس دمای هوا، محصول گردو، بادام و انگور در بخش نوبران و انار، انجیر، گوجه‌سبز و زردآلو در بخش مرکزی خسارت‌دیده است.

خسارت‌هایی که جبران نمی‌شود

به‌رغم اینکه سال‌هاست بسیاری از کارشناسان و مسئول دغدغه بیمه کشاورزی و بیمه محصولات رادارند اما بااین‌وجود بسیاری از باغداران در ساوه تمایلی برای بیمه کردن باغات خود ندارند.

در همین حال مدیرعامل تعاونی باغداران انار ساوه با اشاره به ناامیدی باغداران از بیمه کردن محصولاتشان در این رابطه توضیح می‌دهد: یکی از دلایل مهم که باغداران در این خصوص گلایه دارند عدم پرداخت به‌موقع خسارت یا عدم‌تشخیص خسارت است که پیشنهاد می‌کنیم بیمه از کارشناسان خبره استفاده کند تا نحوه تشخیص خسارت به‌درستی صورت بگیرد.

کریمی با ابراز گلایه از عدم بیمه شدن سردرختی‌ها توضیح می‌دهد: متأسفانه هرسال سردرختی‌ها در ساوه دچار سرمازدگی و یا خسارت‌های گوناگون می‌شوند که این جای تأسف است چراکه باغداران با تمام زحماتی که می‌شکند سود آن‌چنانی نمی‌برند و شاید درآمدشان در حد دخل‌وخرج باشد و فقط سود هنگفت را دلال می‌برد.

وی با انتقاد از جولان دلالان از زمان خرید تا فروش بیان می‌کند:  دولت باید با خرید تضمینی باقیمت مناسب و همچنین فراهم کردن غرقه‌هایی برای عرضه مستقیم انار توسط باغداران، این افراد را نسبت به کشاورزی و باغداری دلگرم کند چراکه بعضاً می‌شنویم کشاورزان خسته و خواهان فروش باغ خود هستند.

مدیرعامل تعاونی باغداران انار ساوه اضافه می‌کند: کشاورزان می‌گویند اگر محصول را به سردخانه ببریم هزینه تردد و بارگیری بالا خواهد بود، اکثر باغداران بدهکار و وام‌دارند و سم و کود خود را به نسیه برده‌اند و مجبورند محصولاتشان را باقیمت پایین به دلال بدهند تا بخشی از مشکلات خود را رفع کنند و لذا هرساله با سرمازدگی بهاره مشکلات آن‌ها دوچندان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.