سخنگوی وزرت امور خارجه بااشاره به اینکه تمامی تحریم هایی که باید برای بازگشت آمریکا به برجام لغو شوند از دستگاه های مختلف استعلام کرده و اطلاعات فنی آنرا در اختیار داریم، به قدس آنلاین گفت: مذاکرات فردا در وین مذاکراتی حقوقی و فنی است و ما فهرست اقدامات لازم الاجرا را به ۱+۴ خواهیم داد.

مذاکرات فردا در وین حقوقی و فنی است/ فهرست تحریم‌هایی که باید برداشته شود را به ۱+۴ می‌دهیم

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در اولین نشست خبری خود در سال جدید با بیان اینکه نشست فردا در وین در ادامه نشست های ادواری کمیسیون مشترک برجام است، اظهار داشت: این نشست قرار بود در اسفند ماه برگزار شود اما به تاخیر افتاد و به اوایل فروردین موکول شد که اولین جلسه آن روز جمعه تشکیل شد اما ناتمام ماند و مقرر شد ادامه ان این بار به شکل حضوری در وین برگزار شود.

وی خاطر نشان کرد: دستور کار این جلسه رفع تحریم های ظالمانه بر علیه ایران و رفع حریم ها است و دیروز هم در تماسها هم بحث جدی در این مورد شد که چگونه آنها می توانند موارد مورد نظر ایران را تامین کنند یا نه؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در مورد اینکه آمریکا پیشنهاد بازگشت گام به گام را دارد که از سوی ایران شد شده، پیشنهاد مشخص تهران برای ارائه در مشست وین چیست؟، با تاکید بر اینکه اساسا هیچ طرح گام به گامی از طرف ما مطرح نشده و ما هم هیچ طرح گام به گامی را نپذیرفته ایم، گفت: آنچه که ایران انجام خواهد داد در چارچوب اعلام شده قبلی هست یعنی برداشته شدن تمامی تحریم های آمیرکا. تمامی تحریم هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ بر ضد مردم ایران اعمال شده یا مجدد اعمال شده یا تیتر آنها عوض شدهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این منطق روشنی است و تمامی اقدامات هم باید راستی آزمایی شوند، یعنی اعلام خالی کافی نیست. در کمیسیون روز جمعه اینها تبیین شدند  و این موضع گفته شد. ما از متحدانمان هم خواسته ایم اعلام کنند که چه تحریم هایی سد راه آنهاست و باید برداشته شود و  ما استقبال می کنیم که آمریکا مسیر غلط گذشته را اصلاح کند.

در خصوص مسائل مطرح شده در مورد امکان حصول دو توافق مختلف میان ۱+۴ با ایران و آمریکا هم خاطرنشان کرد: هیچ گفگتوی مستقیم یا غیر مستقیمی با آمریکایی ها نه در گذشته صورت گرفته و نه در وین صورت خواهد گرفت. ما با ۱+۴ مسیری را که امریکا باید طی کند و تحریم هایی که باید برداشته شوند را روشن خواهیم کرد.  

خطیب‌زاده تاکید کرد: اینکه ۱+۴ کجا و چگونه با آمریکا مذاکره می‌کنددر وین یا واشنگتن به خودشان مربوط است و به ما ربطی ندارد. فردا مذاکرات کمیسیونم شترک است. البته آنها خواسته اند چگونگی توقف اقدامات جبرانی مان را اعلام کنیم که هیئت کارشناسی ما به همراه آقای عراقچی آنجا هستند و اعلام می کنند و مسیر روشن است. ما فقط یک گام داریم نه گام به گام و ان برداشته شدن تحریم ها ی غیر قانونی آمریکا است.

وزارت خارجه مجری سند همکاری با چین نیست 

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین در مورد موضع وزارت خارجه نسبت به طرح موضوع تشکیل هیئت نظارت بر اجرای سند همکاری راهبردی ایران و چین ر مجلس  نیز با یادآوری اینکه آنچه بین دو کشور امضا شده قرارداد یا سندی تعهدآور نیست، تصریح کرد: نمی‌دانیم منظور مجلس از نظارت بر این سند چیست؟ شاید منظور این باشد که کمک کنند تا این سند اجرایی شود.

وی افزود: وزارت امور خارجه مسئول اجرای این سند نیست و تنها نقش هماهنگ کننده دارد و تمامی نهادها و دستگاه ها و حتی موضوع همکاری قوا برای اجرای این سند در آن دیده شده و مجلس هم باید کمک کند تا این امر محقق شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که با اشاره به سفر وزیر خارجه روسیه در روزهای آینده درباره  امکان امضای  سند مشابه با چین با کشورهای دیگر پرسید، گفت: هم هست و هم قبلا بوده است. با روسیه هم از ۱۰ سال قبل سند همکاری جامع داشته ایم که مدت آن فروردین ماه امسال تمام می شود و باید آنرا تجدید کنیم و با هند چنین چیزی را به نام بیانیه دهلی نو داشتیم که مربوط به یک کشور یا دو کشور نیست و متاسفانه برخی بزرگ نمایی‌ها درباره برخی امور صورت می‌گیرد. قراردادی در آن نیست برای کار ۲۵ ساله.

خطیب‌زاده تصریح کرد: هر قراردادی که از این نقشه راه بیرون بیاید مدت زمان و شرایط آن در خود قرارداد ذکر می‌شود.

ساخت پایگاه نظامی مشترک با چین صحت ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد شایعات و امکان ایجاد پایگاه مشترک نظامی ایران روسیه و چین در خلیج فارس نیز تاکید کرد: آنچه امضا شده صرفا نقشه راه است و حاصل ۶ سال مذاکره است و شایعات ساخته مراکزی در خارج از کشور در مورد پایگاه های نظامی مردود است زیرزا این موضوع خلاف قانون اساسی است.

امیدواریم نخست وزیر کره با راه حل به تهران بیاید

وی درباره سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران بیان کرد: درخواستی بوده و ما از این سفر استقبال کردیم. مسائل تعیین جزییات فنی سفر در حال اتمام است و به محض نهایی شدن آن را اعلام می‌کنیم. انتظار داریم نخست وزیر کره با خودش راه حل‌هایی که برای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره را با خود بیاورد. این موضوع روابط دوجانبه را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داده است. این سفر ضمن اینکه می‌تواند در ارتقای روابط کمک کند نخست وزیر کره با دست پر و راه‌حل‌های اجرایی و عملیاتی وارد ایران شود.

پیشنهاد ازادی کشتی کره‌ای را به مقامات قضایی داده‌ایم

خطیب‌زاده درباره اعلام رسانه‌های کره‌ای مبنی بر آزادی نفتکش کره بیان کرد: موضوع کشتی کره‌ای یک موضوع کاملا متفاوت از روابط دوجانبه است. دولت کره درخواست‌های جدی از ما داشته و کاپیتان هم سوء سابقه نداشته و ما پیشنهادهای خود را به مقام قضایی ارائه کردیم و مقام قضایی به محض اینکه به نتیجه برسد سخنگوی قوه اعلام خواهد کرد. وزارت خارجه توصیه‌های خود را به قوه قضاییه اعلام کرده است.

عربستان شجاعت گفتگو خارج از سایه قدرتهای فرامنطقه ای را ندارد

وی در واکنش به تکرار اظهارات وزیر خارجه عربستان در مورد حضور در مذاکرات برجامی با ایران نیز، گفت: متاسف هستم که همچنان شجاعت گفت‌وگوهای خارج از قدرت‌های فرامنطقه‌ای در ریاض شکل نگرفته است. همچنان نگاه ریاض به پایتخت‌های دیگر خارج از منطقه است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه موضع عربستان در قبال برجام شناخته شده است و زمان مذاکرات اقدامات مخربی انجام داد گفت: وزیر خارجه سعودی ها یک نکته را فراموش کرده، اینکه برجام گفت‌وگو و امضا و مهر و موم  و روی طاقچه گذاشته شد. توصیه می‌کنیم عربستان به گفت‌وگوهای منطقه‌ای بازگردد و آغوش منطقه به سوی عربستان باز است.

۱۲۰ شرکت چینی بخاطر تجارت با ایران تحریم شدند

وی در پاسخ به سؤالی درباره پایبندی چین به تعهداتش در سند همکاری جامع ایران و چین اظهار داشت: ما در این نقشه راه تعهد یا قراردادی را نگنجاندیم و اینها یک نقشه راه و اولویت‌های همکاری است ضمن اینکه از یاد نبرید چین تنها کشوری است که در دوران تحریم ها از ما رسما نفت خرید و اعلام کرد و ۱۲۰ شرکت چینی بخاطر تجارت با ما تحریم شدند د حالی که سهم دیگر کشورها فقط دو مورد تحریم بود.

سریال گاندو سفارشی و برای تخریب وزارت خارجه بود

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره پخش سریال گاندو و اینکه آیا فشاری از سوی وزارت خارجه و ظریف برای جلوگیری از پخش آن صورت گرفته است؟ گفت: با نردبان دروغ نمی‌شود به بام حقیقت رسید. مادامی که این سریال پلیسی - تخیلی حساب می‌شد اصحاب هنر و رسانه باید اظهارنظر می‌کردند ولی از آن بابت که سازندگان این سریال اصرار زیادی دارند که اینها مبتنی بر سند است و آن را به عنوان مستند معرفی کنند. اگر این سند است و سندی دارند حتما به مراجع ارجاع می‌دهم که معرفی کنند وگرنه دون شأن نظام جمهوری اسلامی است که براساس سفارش پروژه‌ای ساخته شود برای تخریب یکی از ارکان حاکمیت جمهوری اسلامی ایران. پروژه‌های سفارشی و محفلی نمی‌تواند ارزش‌ دیپلمات‌های ایرانی را کم کند. دوستان در صدا و سیما این سریال را دون شأن خود می‌دانستند و اینکه سریال متوقف شد جای سؤال دارد. آنهایی که پول ساخت آن را داشتند قطعا می‌توانند آن را ادامه دهند.

هیچ فشاری برای توقف پخش گاندو وارد نکردیم

وی تصریح کرد: هیچ فشاری از دولت و وزارت خارجه نبوده است الا تک و توک اظهارنظراتی که مثل امروز بیان شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی گفت: ایران در بسیاری از کشورها دارای ملک‌ها و زمین‌هایی است و طبق قانون وزارت خارجه مستقلا نه می‌تواند تصمیمی درباره این املاک بگیرد چون ملی هستند و هیأت دولت باید راسأ تصمیم بگیرد که کدام فروخته و کدام حفظ شود. اینها روال قانونی دارد. 

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه ایران نباید مرتکب هرگونه نقض تعهدات شود خاطرنشان کرد: انتظار ما از فرانسه حرکت در مسیر سازنده و بازگشت به اجرای تعهداتشان است. اروپا در کنار آمریکا در اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده است. توصیه ما به طرف‌های اروپایی این بوده که راه آسان‌تر را پیش بگیرند و پاسخ ایران به اقدامات آنها روشن خواهد بود.

واکسن های کواکس در روزهای آتی وارد کشور می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال واکسن اسپوتنیک وی نیز گفت: بیش از یک سال و هفته پیش وزارت خارجه در بحبوحه فراگیری نامه‌ای به مقامات عالی نظام و وزارت بهداشت نوشت و موضوعات درباره واکسن را پیش بینی کرد و گفت و در طول این مدت همه اقدامات خود را برای رفع موانع در این خصوص انجام دادیم.

وی گفت: هرگاه چیزی را از ما خواستند به جدیت رفتیم از جمله در مورد اسپوتنیک وی که ظریف در سفر به مسکو مصوبه و درخواست را انجام داد. میزانی که با طرف روس صحبت کردیم وارد شده و توافق برای تولید مشترک را انجام دادیم و به این هم متوقف نبوده و ما با طرف‌های هندی و کوبایی توافقاتی داشتیم. ظریف در سفر به کوبا این مسیر را آغاز کرد و البته وزارت بهداشت مرجع صلاحیت دار بود که کدام جلو برود.

وی خاطرنشان کرد: کواکس در چند روز آینده تعدادی واکسن را ارسال می‌کند. فکر می‌کنم واردات واکسن تسریع هم خواهد یافت از طریق روسیه و کوبا. اگر هند واکسن خود را بفرست به چند میلیون دوز واردات خواهیم رسید و البته طبق گفته وزارت بهداشت مسیر تولید واکسن در مسیر خود دنبال می‌شود.

برجام بخاطر صبوری ما زنده است

خطیب‌زاده درباره نشست فردا در وین نیز بیان کرد: نه به وعده‌ها نه به پالس و نه مثبت و منفی از روی کار آمدن بایدن اهمیت ندادیم. آنچه برای ما مهم است عمل و اقدام آمریکاست. اینکه دستورکار جلسه کمیسیون مشترک به نتیجه می‌رسد یا نه به این برمی‌گردد که اروپا و ۱+۴  بتوانند تعهدات آمریکا را به آن متذکر شوند.

وی گفت: برجام زنده است به خاطر اینکه ایران بسیار صبورانه و مسئولانه رفتار کرده و هزینه‌های حفظ برجام بر دوش ایران تا به امروز بوده است. این پنجره تا ابد باز نیست و فردا هم بسته نخواهد شد. آنچه در سفر گروسی به تهران توافق کردیم یک توافق سه ماهه بود و یک ماه گذشته و دو ماه مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری گفت: اینکه دولت عربستان به این نتیجه برسد که آمادگی دارد برای گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای، ما استقبال می‌کنیم ولی اینکه الان پیامی رد و بدل شده است، چنین نیست. از طریق کویت و بقیه پیام‌هایی داده شده و پیام‌هایی را دادیم.

وی درباره سفر منطقه‌ای ظریف به آسیای مرکزی اظهار داشت: هفته پیش ظریف به تاجیکستان رفت و چهار کشور دیگر که حوزه‌ مشترکات فرهنگی و دینی و ...ما هستند در این هفته انجام می‌شود. با همه کشورها موضوعات جدی دوجانبه داریم. در چارچوب ۱+۵ یا ۲+۵ هم آمادگی همکاری داریم. اگر کرونا نبود شاید این سفر باید زودتر انجام شود.

تحریم نفتی مهمترین نقطه راستی آزمایی ما است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: نفت یکی از مهمترین حوزه‌های راستی آزمایی ما در خصوص رفع تحریم‌هاست. برای بازپس گیری سهم خود از بازار نفت البته منتظر رفع تحریم‌ها نبودیم. آمارهای رسمی و غیررسمی حاکی از آن است تلاشگران صنعت نفت بتوانند صادرات را انجام دهند. 

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: راستی آزمایی حوزه نفت یکی از ساده‌ترین حوزه‌هاست چون ما مشتری‌های دائمی در این حوزه داریم.

وی درباره تحولات موزامبیک ضمن ابراز نگرانی از این تحولات گفت: ریشه تروریسم و افراطی گری در همه جای دنیا مشترک است و پاسخ مشترک می‌طلبد. آمادگی داریم تجربیات خود را برای چگونگی مبارزه با این پدیده شوم در اختیار دولت موزامبیک قرار دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در دوران اوباما برخی تحریم‌ها برداشته نشده بود ولی بر روی کاغذ برخی تحریم‌ها را دولت اوباما اجرایی نمی‌کرد. امروز آنچه می‌گوییم این است که باید برگردیم به ژانویه ۲۰۱۵ و تحریم‌هایی که آمریکا اضافه کرده است و برچسب‌های آنها را عوض کرده و همه این تحریم‌ها باید برداشته شوند. 

وی گفت: اینکه می‌گوییم گفت وگوها فنی است ما به ۱+۴ گفتیم باید همه تحریم‌ها برداشته شود و آنها جزییات خواستند و ما جزییات را در اختیار آنها قرار دادیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی گفت: ما به سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم و ما فقط یک ایالات متحده بیشتر نمی‌شناسیم.

دستورکار مذاکرات فردا رفع جامع تحریم‌های آمریکاست

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر آزادسازی برخی منابع مالی ایران در خارج در آستانه نشست وین گفت: این اخبار در راستای انحراف از دستورکار جلسه است. ما اقدامات جزیی را نمی‌پذیریم. دستورکار مذاکرات فردا رفع جامع تحریم‌های آمریکاست اگر بتوانیم با این توافق با ۱+۴ برسیم و آنها بتوانند تعهد آمریکا را تضمین کنند، مسیر باز می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر نتیجه‌ای حاصل شد با طرف آمریکایی در وین صحبت می‌کنید، گفت: ما هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهیم داشت تا مادامی که آمریکا به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد. اینکه آمریکا با ۱+۴ چگونه به نتیجه برسد موضوع ما نیست موضوع ما کمیسیون مشترک است. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.