معاون درمان علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد قابل توجهی از بیماران کرونایی‌ که در ۲ هفته اخیر در بیمارستان‌های مشهد و شهرستان‌ها بستری شدند زائران و مسافران نوروزی بودند.

مسافران نوروزی عامل افزایش بستری‌شدگان کرونایی در مشهد/ کمترین غفلت سبب تشدید مشکلات می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، کرونا خیز بلندی در مشهد و خراسان رضوی برداشته است و البته با توجه به حجم سفرهای نوروزی صورت گرفته در استان و مشهد این امر قابل پیش‌بینی بود.

آمار و ارقام همگی حاکی از این است که پس از اعلام باز بودن جاده‌ها، حداقل نسبت به سال گذشته سیل جمعیت روانه شهرهای استان خراسان رضوی شد و نتیجه آن را اینک در این روزها شاهد هستیم.

در حالی که قبل از سفرهای نوروزی استان و مشهدمقدس وضعیت نسبتا پایداری داشتند و حتی تعدادی از شهرها نیز رو به سمت آبی شدن داشتند اینک و با پایان موج سفرهای نوروزی رنگ‌بندی کرونایی نیز در حال تغییر است.

اثر اولیه این سفرها را در مشهدمقدس شاهد بودیم که وضعیت رنگی کرونایی مشهد را به نارنجی تغییر داده است و محدودیت‌های جدیدی برای اصناف و اقشار ایجاد کرده است.

حضور مسافران نوروزی اما چرا با محدودیتی روبرو نشد و چرا با وجود تمامی هشدارها حتی مردم ترغیب به سفر نوروزی شدند مسئله‌ای است که پاسخ به آن را باید مسئولان امر و ذی ربط بدهند.

اینک اما آمار و ارقام همگی حاکی از این است که کرونا دیگر از پشت دیوارهای خراسان رضوی عبور کرده و در حال جولان در مراکز شلوغ و ترددها و دورهمی‌ها است و هر لحظه بر تعداد آمار مبتلایان نیز افزوده می‌شود.

در همین راستا شاپور بدیعی؛ معاون علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: وضعیت فعلی کرونایی را با همکاری تمامی بیمارستان‌های غیردانشگاهی اعم از تأمین اجتماعی، نظامی، خصوصی و خیریه‌ای کنترل خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر شاهد خروج از موج چهارم بحران کرونا باشیم.

وی افزود: متأسفانه در روزهای اخیر شاهد روند رو به افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در شهرهای مختلف استان از جمله مشهد هستیم و می‌خواهیم که ضمن بررسی عملکرد حوزه درمان در یک سال گذشته در بحث کرونا و غیرکرونا و استفاده از بهترین روش‌ها در مسیر کنترل و درمان بیماری، شاهد رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در سال جدید باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی کرونایی و افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری می‌خواهیم ضمن استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های غیردانشگاهی، بررسی مجدد تخت‌های تمامی شهرستان‌های حوزه تحت پوشش به‌ویژه مشهد را که قابلیت ارائه خدمات به بیماران کرونایی دارند داشته باشیم تا اگر نقصی در این خصوص وجود دارد برطرف شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: با توجه به تجاربی که در طول سال گذشته به‌ویژه در ایام موج سوم بحران کرونا در ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ داشتیم می‌توانیم وضعیت فعلی کرونایی را هم با همکاری تمامی بیمارستان‌های غیردانشگاهی اعم از تأمین اجتماعی، نظامی، خصوصی و خیریه‌ای کنترل کنیم و به شرایط مناسب‌تر ماه‌های قبل بازگردیم.

بدیعی خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در خصوص بیمارستان‌های منتخب تنفسی بوده که این مراکز درمانی دوباره مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند و در حوزه اعتباربخشی و فرآیند ارائه خدمات به بیماران کرونایی، حمایت‌ها و ارائه خدمات مورد نیاز را با همکاری مدیریت نظارت و اعتباربخشی، مدیریت امور بیمارستانی، مدیریت امور پرستاری، مدیریت تجهیزات پزشکی و واحد اداره امور اورژانس‌ها خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: از خدمات تمامی بیمارستان‌ها در سال گذشته تقدیر و تشکر می‌کنیم و خواستار تداوم این همکاری‌های شایسته با حوزه معاونت درمان هستیم تا بتوانیم در کنار هم ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم تا ضمن آمادگی کامل در ایام موج چهارم بحران کرونا، هرچه سریع‌تر شاهد خروج از این موج باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تقدیر از همکاری مسئولان دانشگاهی و وزارتخانه‌ای در خصوص تخصیص واکسن کرونا به کادر درمان بیمارستان‌ها، تصریح کرد: خوشبختانه روند تزریق واکسیناسیون کادر درمان بیمارستان‌ها در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال به‌خوبی صورت پذیرفته تا با داشتن نیروهای کاملاً مصون در برابر بیماری، بتوانیم به ارائه خدمات مورد نیاز به بیماران بپردازیم.

بدیعی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از بیماران کرونایی‌ که در دو هفته اخیر در بیمارستان‌های مشهد و شهرستان‌ها بستری شدند زائران و مسافران نوروزی بودند، افزود: با وجود آن که در هفته‌های گذشته تأکید ویژه بر انجام نشدن  سفرهای نوروزی داشتیم، اما طبق وظیفه و رسالت ذاتی‌مان به زائران و مسافران نوروزی مبتلا به ویروس کرونا خدمات‌رسانی کردیم و امیدواریم که هر چه زودتر از این گرفتاری رها شوند و با سلامت کامل به شهرهایشان بازگردند.

وی با تأکید بر اینکه کرونا هنوز تمام نشده و کوچکترین غفلت در خصوص بی‌توجهی نسبت به استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی و همچنین رفتن به سفرها و حضور در دورهمی‌ها موجب رقم خوردن موج جدید بحران کرونا می شود گفت: اگر می‌خواهیم از این وضعیت نامطلوب رهایی یابیم شرط نخست آن همکاری شایسته مردم با خادمانشان در حوزه سلامت بوده و بدانند که اگر این مهم نباشد تلاش مدافعان سلامت به تنهایی اثرپذیر نیست.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.