وزیر خارجه ترکیه بیانیه صادره از سوی دریاداران بازنشسته را روشی برای آماده سازی شرایط برای کودتا دانست.

وزیر خارجه ترکیه: بیانیه دریاداران بازنشسته مقدمه‌ای بر کودتاست

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از العربی الجدید، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه داخلی "ا-خبر" در واکنش به بیانیه‌ای که ۱۰۳ دریادار بازنشسته نیمه شب یکشنبه صادر کردند، اظهارات مذکور را عنوان کرد.

وی گفت، کانال آبی استانبول که ترکیه قصد دارد آن را افتتاح کند بر کنوانسیون مونترو ویژه عبور و مرور کشتی‌ها از طریق تنگه‌های ترکیه تاثیری ندارد و این کنوانسیون هم تاثیری روی پروژه کانال آبی ندارد.

چاووش‌اوغلو افزود، بیانیه‌های مشابه این بیانیه دریاداران هم قبلا توسط سفیران بازنشسته ترکیه صادر شده بود که رد شدند زیرا این بیانیه‌ها به جای اینکه فنی باشند، سیاسی بودند.

وزیر خارجه ترکیه گفت: صدور چنین بیانیه‌ای شبیه روش آماده سازی شرایط برای کودتاست، همانند آنچه در گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

چاووش‌اوغلو ادامه داد، منظور کسانی که پشت این بیانیه هستند کنوانسیون مونترو نیست بلکه هدف آنها اردوغان، دولتش و ائتلاف خلق (حزب عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی) است.

وی این اقدام افسران را تکان دادن عصا از زیر عبا توصیف کرد و گفت: اگر این افسران در حال کار بودند بیانیه آنها به منزله یادداشت نظامی بود اما آنها بازنشسته هستند. آنها به خوبی می‌دانند که بیانیه به روش آماده سازی شرایط برای کودتا است.

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: روابط با دولت جدید آمریکا در روزهای آتی روشنتر خواهد شد. از زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا مشکلاتی وجود دارد. وقتی به شکل استراتژیک اندیشیده می‌شود، ملاحظه می‌شود که موارد زیادی وجود دارد که ترکیه را با آمریکا متحد می‌کند.

روز یکشنبه دادستانی کل ترکیه تحقیقات پیرامون بیانیه دریاداران بازنشسته را شروع کرد.

۱۰۳ دریادار بازنشسته با صدور بیانیه‌ای با تصمیم دولت برای اجرای پروژه کانال آبی استانبول مخالفت کردند که در موازات با تنگه بوسفور، دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می‌کند. 

در این بیانیه تلاش‌های دولت محکوم شده است چرا که نیروهای مسلح و نیروهای دریایی را از ارزش‌های خود و خطوطی که مصطفی کمال آتاترک، بنیانگذار جمهوری ترکیه ترسیم کرده، خارج می‌کند.

دولت ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه به شدت به این بیانیه واکنش نشان دادند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.