سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده مسکو در مذاکرات هسته ای ایران گفت: به تصمیم تهران مبنی بر امتناع از گفت و گوهای رسمی و غیر رسمی با آمریکا در مذاکرات ۶ آوریل ( ۱۷ فروردین) احترام می گذاریم.

روسیه: تصمیم ایران برای رد گفتگو با آمریکا قابل احترام است

قدس آنلاین: به گزارش رسانه های روسی ریابکوف گفت: «مسکو از ایده سیاست خارجی اروپا برای  برگزاری تماس غیررسمی میان اعضای برجام و همچنین آمریکا حمایت کرده بود، اما ایران تصمیم دیگری در این باره اتخاذ کرد؛ روسیه به تصمیم تهران بر امتناع از مذاکرات مستقیم با  واشنگتن احترام می گذارد.»

وی در عین حال تصریح کرد که مسکو انتظار دارد پس از نشست فردا در وین رایزنی های تخصصی، در واقع گفت و گوهای غیر مستقیم بین ایران و آمریکا در باره احیای توافق هسته ای آغاز شود.  

معاون وزیر خارجه روسیه  گفت: ایران برای کار روی پارامترهای بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود در برجام ابراز آمادگی می کند. هیچ گونه تاریخ نهایی برای احیای کامل برجام  اعلام نشده است».

ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه دو روز پیش که به نمایندگی از مسکو در کنفرانس ویدیویی کمیسیون مشترک توافق هسته ای ایران شرکت داشت، با تاکید بر غیرقابل جایگزین بودن برجام خواستار تلاش هرچه بیشتر همه اعضا برای بازگشت به چارچوب اولیه این توافق بین المللی شد.

 ریابکوف در گفت و گو با رسانه ها بر غیرقابل جایگزین بودن توافق هسته‌ای تاکید و اعلام کرد که طرف روسی مصرانه از همه طرف های شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای بازگشت هر چه سریع‌تر به چارچوب اولیه تعیین شده در این توافقنامه انجام دهند.

میخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیر امروز گفت که کشورش آماده است در صورت لزوم تماس های غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره برنامه جامع اقدام مشترک را تسهیل کند.

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین روزدوشنبه نیز در توئیتی با بیان اینکه فردا (سه شنبه) نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار می شود، افزود: امیدواریم این نشست نقطه عطفی در مساله ایران و آغازگر حرکت به سوی لغو تحریم های آمریکا در مورد ایران و بازگشت تهران به اجرای کامل تعهدات هسته ای خود شود.   

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان (برجام)، میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان سال ۲۰۱۵ منعقد شد. براساس آن تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور  در برابر محدودیت های هسته ای تهران لغو یا تعلیق شد.

در سال ۲۰۱۸دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا از این توافق خارج و ضمن احیای تحریم های پیشین ، تحریم‌های سنگین جدیدی را علیه تهران وضع کرد. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشورهای باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهدات  خود را در چارچوب برجام کاهش داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.