یک پایگاه خبری در گزارشی با اشاره به رویکرد اخیر چین نوشت که پکن با پول و دیپلماسی به دنبال نزدیک کردن کشورها به خود و دور کردن آنها از آمریکاست.

پایگاه خبری تایوانی: چین با پول و دیپلماسی دنبال نزدیک کردن کشورها به خود است

به گزارش قدس آنلاین، «وانگ یی» وزیر خارجه چین طی سال جاری برای دومین بار با سران کشورهای جنوب غرب آسیا دیدار کرده تا با آنها درباره توزیع واکسن و کمک به بهبودی اقتصادی آنها پس از همه‌گیری و دیگر پیشنهادات صحبت کند.

به گفته کارشناسان، چین با این ترفند به دنبال نزدیک کردن این کشورها به خود و دور کردن آنها از نفوذ آمریکاست.

خبرگزاری شینهوا هفته پیش خبر داد که وانگ در چین میزبان همتایان خود از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، اندونزی و فیلیپین بوده است.

شینهوا نوشت که وانگ در این دیدار گفته است: «چین از منافع کشورهای در حال توسعه کوچک و متوسط حمایت می‌کند».

وزیر خارجه چین در ماه ژانویه و چند روز پس از آنکه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا وارد کاخ سفید شد به کشورهای برونئی، اندونزی، میانمار و فیلیپین سفر کرده بود.

این مقام چینی در این سفرها به مقامات این کشورها پیشنهاد داد که پکن به زیرساخت‌ها و تجارت آنها کمک کرده و واکسن کووید-۱۹ نیز در اختیار آنها قرار دهد.

کارشناسان می‌گویند که چین امیدوار است بار دیگر در این بخش از آسیا بدرخشد.

«استیفن ناگی» از استادان مطالعات سیاسی و بین‌المللی در دانشگاه کریستین توکیو گفت: «وانگ یی در تلاش است تا سیگنال‌های قدرتمندی ارسال کند که چین همچنان یک شریک در منطقه به شمار می‌آید».

چند روز پیش نیز «آهارون زوی فرکاش» رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی گفته بود که «چین به وسیله دیپلماسی واکسن کرونا به بهبود چهره جهانی خود پرداخته و اقدام به فروش واکسن کرونا به کشورهای ضعیفتر و نیازمند کرده این در حالی است که آمریکا تنها به فکر خود است» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.