زنجان- به نظر می‌رسد در ایام نوروز برای خیلی از ما مهم نبود که چقدر جریمه شویم و شاید از همین رو اولویت برخی از ما فشار دادن پدال گاز برای رفتن به سفر بود، غافل از اینکه پایمان بر روی پدال نبود، بلکه داشتیم گلوی معیشت کسانی را که دخل‌وخرج زندگی‌شان به رنگ کرونا گره‌خورده است، فشار می‌دادیم.

بازگشت زنجان به محدودیت‌های کرونایی گذشته؛ کرکره اصناف پائین کشیده شد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: هنوز چند ماهی از رونق گرفتن بازار و التیام بخشیدن زخم‌های اقتصادی ناشی از کرونا  در بازار زنجان نمی‌گذرد که ورود به شرایط قرمز کرونایی باری دیگر کرکره مغازه‌های این شهر را پائین کشید.

وقتی قرار است کرکره مغازه‌ها به دلیل شرایط قرمز کرونایی پایین بیاید، وقتی قرار است باشگاه‌های ورزشی که هنوز چند ماه از آغاز فعالیت مجدد آن‌ها سپری نشده  بود، دوباره تعطیل شود، وقتی قرار است تالارها و رستوران‌ها پذیرای هیچ‌کس نباشد یعنی بازگشت به چند پله عقب و این در حالی بود که وضعیت به نفع همه مردم در حال ترمیم بود اما حالا باری دیگر به نقطه اول بازگشتیم.

وضعیت بحرانی

متأسفانه به دلیل برخی عادی انگاری‌ها در سفرهای نوروزی و هم‌چنین دیدوبازدیدها در ایام نوروز حالا استان زنجان با موج بزرگی از این بیماری روبرو شده تا آنجا که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پرشده است و لذا مسئولان در تکاپوی ایجاد بیمارستان صحرایی برای پذیرش بیماران هستند.

بنا بر گفته فرماندار زنجان با توجه به وضعیت نامساعد شهر زنجان و پیش‌بینی وضعیت بدتر کرونایی در این شهرستان، علاوه بر استفاده از ظرفیت نقاهتگاه‌ها با ۱۳۰۰ تخت، بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای شهرستان، بیمارستان صحرایی برپا خواهد شد و در حال حاضر مسئولان در حال فراهم کردن مقدمات آن هستند.

متأسفانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، مجموع بیماران مبتلابه کرونای فوت‌شده در استان به تعداد یک هزار و ۲۱۰ نفر رسیده که این آمار با توجه به موج چهارم این بیماری در سال جدید رو به افزایش گذاشته است.

بازگشت به وضعیت قبل

درحالی‌که کسبه زنجان امیدوار بودند در سال جدید و در حوزه اقتصادی بخشی از ضررهای سال گذشته را جبران کنند اما باری دیگر بازار در این شهر به محدودیت‌های فروردین ماه سال گذشته بازگشت .

بر اساس مصوبه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، مشاغل گروه یک در شهرستان زنجان شامل عرضه‌کنندگان مواد غذایی، خدمات پزشکی و دارویی، خدمات ضروری موردنیاز شهروندان به‌شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان فعالیت دارند و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، علاوه بر پلمب شدن به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

فرماندار زنجان در این رابطه از تعطیلی مجموعه صنوف ۲، ۳ و ۴ در شهرستان زنجان خبر داد و اظهار کرد: مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری سربسته شهر زنجان تعطیل هستند و در بازار زنجان تنها مشاغل گروه یک اگر حضورداشته باشند، امکان فعالیت خواهند داشت.

رضا عسگری ادامه داد: هم‌چنین تمامی آموزشگاه‌های شهرستان زنجان اعم از دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز آموزش عالی و مجموعه حوزه‌های علمیه به دلیل قرا گرفتن در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل و اجتماعات در سطح شهر زنجان اعم از فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مانند نمازهای جمعه و جماعت تا اطلاع ثانوی  تعطیل خواهند بود.

وی بابیان اینکه در وضعیت قرمز کرونایی، ادارات خدمات رسان شهرستان زنجان نیز با ۵۰ درصد ظرفیت امکان خدمات‌رسانی به مردم رادارند، افزود: سایر ادارات این شهرستان، با یک‌سوم ظرفیت از کارکنان امکان فعالیت خواهند داشت.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه اکنون رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های شهرستان زنجان به‌صورت بیرون‌بر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خدمات ارائه خواهند داد، گفت: آرامستان‌ها نیز بسته است و مراسم تشییع و تدفین صرفاً با حضور بستگان درجه‌یک و حداکثر ۱۰ نفر خواهد بود و بر اساس اعلام‌جرمی که مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان و مرکز بهداشت خواهند داشت، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: ورود خودروهای غیربومی از همه شهرها به شهرستان زنجان ممنوع بوده و زنجانی‌ها نیز حق تردد به هیچ‌یک از شهرستان‌های استان زنجان و شهرهای کشور را نخواهند داشت و جریمه یک‌میلیون تومانی خواهند شد.

نتیجه

گفتنی است، موج چهارم کرونا با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی به سمت نیمه شرقی کشور است. استفاده از ماسک، خودداری از دورهمی و حضور در مراسم عروسی و سوگواری ضروری است. استفاده از وسایل نقلیه عمومی پرازدحام، خوردن غذا در رستوران و حضور در اماکن پرجمعیت و به‌خصوص سرپوشیده از عوامل اصلی انتقال کرونا است و لذا آزموده را آزمودن خطاست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.