بازار خودرو یکی از بازارهایی است که سالهاست در پناه اقتصاد بیمار ایران مامن سودجویان و جولان برخی دلالان شده و به یکی از پرتنش‌ترین بازارهای داخلی تبدیل شده است. دلالان در ایام عید با وجود تعطیلی مراکز رسمی خرید و فروش خودرو و به رغم اینکه قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال نوسان چندانی نداشت با استفاده از ظرفیت فضای مجازی سعی در قیمت‌سازی کردند و قیمت خودرو به همین دلیل نوساناتی را شاهد بود.

دلالان سرمایه خود را از بازار خودرو بیرون می‌کشند

از سوی دیگر رییس شورای رقابت خبر از افزایش قیمت خودروهای داخلی تولید شده در کارخانه‌ها در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ داد، این در حالی است که کارشناسان برگرفته از شواهد موجود، روند قیمت خودرو در بازار را کاهشی یا حداقل ثابت می‌دانند. 
نعمت‌الله کاشانی نسب، نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این رابطه در گفتگو با قدس آنلاین گفت: هنوز افزایش قیمتی از سوی تولیدکنندگان داخلی صورت نگرفته ولی اگر با این تصمیم موافقت هم شود در کلیات قیمت خودرو در بازار تاثیری نخواهد گذاشت. 
وی در پاسخ به این سوال که خودروسازان معتقدند قیمت تمام شده یک خودرو بالا رفته و قیمت فعلی جوابگوی هزینه‌ها نیست اظهار داشت: در حال حاضر تفاوت قیمت کارخانه با کف بازار بالا است و اگر خودروسازان قیمت خودرو را درصدی بالا ببرند در قیمت بازار خودرو تغییری به وجود نمی‌آورد. 
وی افزود: بازار خودرو راکد است و برخلاف هر سال که بعد از عید کمی بازار تکان می‌خورد و قیمت‌ها بالا می‌رود، امسال خرید و فروش چندانی صورت نگرفته است. امسال هیچ افزایش قیمتی در بازار خودرو نداشتیم و قیمت‌ها مانند روزهای آخر اسفند ماه بود. نوسانات قیمتی در بازار خودرو نیز مربوط به سایت‌ها و فعالیت دلالان در فضای مجازی بود.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو برای این گفته خود چند دلیل آورد و افزود: اگر قیمت ارز به همین منوال بماند و افزایش پیدا نکند و تولید کارخانجات خودروساز داخلی نیز همین تیراژ باشد افزایش قیمت خودرو بعید به نظر می‌رسد. 
کاشانی نسب در واکنش به پیش‌بینی افزایش قیمت ۴۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو از سوی برخی، گفت: این گمانه‌زنی درست نیست و بازار چنین کششی را ندارد. 
وی ادامه داد: در حال حاضر برای دلالان صرف ندارد خودرو را دپو کنند به این امید که قیمت‌ آن بالا برود. شواهد چنین نشان می‌دهد که دلالان دارند پولشان را از بازار خودرو بیرون می‌کشند. وی درباره تاثیر انتخابات بر قیمت خودرو نیز گفت: نتایج انتخابات که قابل پپش‌بینی نیست و از طرفی تنها تاثیری که انتخابات بر بازار خودرو می‌تواند داشته باشد کاهش قیمت بیشتر است نه بالا رفتن قیمتها. در حال حاضر مهمترین عامل تاثیرگذار بر این بازار، نرخ ارز است که فعلا رو به کاهش است. اگر تیراژ خودروسازهای داخلی هم به همین منوال باشد انتظار بالا رفتن قیمت خودرو را فعلا نخواهیم داشت. 
کاشانی‌نسب با بیان اینکه در چند ماه آینده خودرو گران نمی‌شود، گفت: تمام خبرهای سیاسی و اقتصادی کشور حاکی از این است که نرخ کالاها نه‌تنها روند افزایشی نداشته، بلکه روند کاهشی خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.