۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 746545

تأثیر مهم توافق راهبردی ایران و چین در تصمیم آمریکا و لغو تحریم‌ها

رامین مهمانپرست/ سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه

جو بایدن از همان آغازین روزهای برگزاری مناظرات و تبلیغات انتخاباتی، موضوع بازگشت به توافق بین‌المللی و برجامی که دونالد ترامپ از آن خارج شده بود را مطرح کرد.

با روی کار آمدن بایدن و گمانه‌زنی‌ها برای مطلع شدن از عمل به وعده انتخاباتی و بازگشت آمریکا به برجام، خبر انعقاد تفاهم‌نامه ۲۵ساله ایران و چین به‌سرعت رسانه‌های جهان را درنوردید؛ موضوعی مهم که به نظر می‌رسد در رویکرد آمریکا برای بازگشت به برجام و برگزاری نشست با کشورهای عضو برجام بی‌تأثیر نبوده است! آمریکایی‌ها به‌ظاهر تلاش می‌کنند رویکرد نسبتاً مثبتی نسبت به دولت پیشین آمریکا دربرابر مسئله توافق برجام اتخاذ کنند؛ رویکردی که نمی‌توان آن را خارج از نگرانی آمریکا درباره ارتباطات منظم و تعاملات مطلوب اقتصادی ایران با کشورهای بزرگ از جمله انعقاد قرارداد با چین دانست، قراردادی که می‌تواند به یکی از مهم‌ترین قراردادهای اقتصادی ایران اسلامی تبدیل شود.

دقت در واکنش‌های یکپارچه ضدانقلاب داخلی، اپوزیسیون خارج‌نشین و سروصداهای صهیونیست‌ها علیه تفاهمنامه درازمدت ایران و چین همزمان با ابراز نگرانی آمریکایی‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد این کار چقدر درست بوده و تیر چقدر دقیق به هدف خورده که صدای آن‌ها را درآورده است.

یادمان باشد رهبر معظم انقلاب اواخر سال گذشته تأکید کرده بودند اگر زمینه لغو تحریم‌ها فراهم شود حتی یک ساعت هم نباید دریغ کرد و حتماً باید در لغو این تحریم‌ها که اساس آن غیرقانونی و غیرعادلانه است اقدام شود. امضای سند راهبردی ایران با کشور قدرتمندی چون چین که قدرت اقتصادی اول جهان خواهد بود، تدبیر بسیار خوبی برای دور زدن تحریم‌هاست به‌خصوص که آمریکا روز به روز از سوی چین تحقیر می‌شود و تحریم‌های پی در پی این کشور هم بیشتر به انزوای اقتصادی واشنگتن انجامیده است تا پکن. نکته دیگر اینکه چین به تحریم‌های دستوری کاخ سفید علیه ایران کمتر وقعی می‌نهد و در حقیقت، پکن این سال‌ها عملاً به‌مثابه یک دوست خوب ایران ظاهر شده است که می‌توان تا حد زیادی به او اعتماد کرد و همین امر موجب هراس جدی آمریکا شده است و حتماً کاخ سفید را وادار خواهد کرد در تحریم‌های بی‌اثر شده خود علیه کشورمان تا حدودی تجدیدنظر کند و دست ما در مناسبات برجامی برای وادار کردن واشنگتن به انجام تعهداتش بالاتر برود.

 به همین دلیل است چرخش  -فعلاً زبانی- مواضع دولت جدید آمریکا نسبت به مواضع دولت ترامپ در زمینه توافق‌نامه چندجانبه برجام حائز اهمیت است. با اینکه آقای بایدن بحث بازگشت به برجام برای دو کشور ایران و آمریکا را مطرح کرده و سخنانی از بازگشت گام به گام به برجام نیز از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی مطرح شده اما مسئله این است جمهوری اسلامی ایران با همین دست برتر باید بر مواضع برجامی خود یعنی «لغو همه تحریم‌ها» و «راستی‌آزمایی اقدامات طرف آمریکایی از سوی ما» که به گفته رهبر معظم انقلاب «سخن قطعی و پایانی» ایران است، ثابت‌‎قدم بماند؛ موضوعی که این روزها بارها از سوی مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران هم تکرار شده است.

آمریکایی‌ها و شرکای اروپایی‌اش باید یادشان باشد جمهوری اسلامی ایران حتی تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، همچنان به طور کامل به تعهدات خود پایبند مانده بود، بنابراین حسن نیت ایران به جهان ثابت شده است، اینک زمان ثابت کردن حسن نیت احتمالی آمریکا به دنیاست.

بی‌تردید بازگشت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران در مقطع زمانی کنونی، بستگی به چگونگی رفتار و انتخاب آمریکا در برابر لغو همه تحریم‌ها دارد.

 اگر آمریکا براساس زمان‌بندی‌های مورد نظر لغو همه تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهد، بدیهی است جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب وظایف خود بازگشت به تعهدات برجامی خود را کلید خواهد زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.