نشست فصلی گروه ۱+۴ در چارچوب کمیسیون مشترک برجام امروز در وین برگزار می‌شود. رسانه‌ها گزارش داده‌اند تیم آمریکایی‌ هم برای شرکت در این نشست عازم اتریش است.

آمریکا به دنبال مهار ابزارهای تولید قدرت ایران است

یانکی‌ها اما نه در اتاق برجام که یک جایی همان دوروبر خواهند پلکید. آن‌ها به دلیل خروج از توافق هسته‌ای در اتاق برجام جایی ندارند و ایران هم اعلام کرده هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آن‌ها نخواهد داشت. آمریکایی‌ها به‌ناچار گفته‌اند اروپایی‌ها را واسطه پیام‌رسانی می‌کنند.  به نظر می‌رسد کاخ سفیدنشینان این‌روزها دغدغه‌های مهمی درباره جمهوری اسلامی پیدا کرده‌اند. در تهران سند راهبردی ایران و چین امضا شده که می‌گویند خنثی‌کننده فشار و تحریم است. از سوی دیگر پس از تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس، تهران گام‌های هسته‌ای جدی‌تری از جمله آغاز غنی‌سازی ۲۰درصد و همچنین اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مد نظر قرار داده است. در آستانه نشست امروز در گفت‌وگو با حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مباحث مربوط به این نشست را به بحث گذاشتیم.

 با توجه به حواشی اخیر و تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام با همراهی شرکای اروپایی، تحلیل شما از راهبرد کشورمان در مذاکرات پیش رو چیست؟

راهبرد کشور ما در این‌باره مشخص است. قطعاً در هیچ سطح و هیچ شرایطی مسئولان وزارت خارجه حق مذاکره و برگزاری نشست رودررو با آمریکایی‌ها را ندارند و باید بر اساس سیاست‌های اعلام‌شده قطعی عمل کنند. ما معتقدیم واشنگتن تا هنگامی که هزینه خروج از برجام و دیگر سیاست‌های خصمانه خود را نپرداخته حق اظهار نظر درباره برنامه هسته‌ای کشورمان را ندارد. سیاست قطعی جمهوری اسلامی در برابر آمریکا لغو تحریم‌هاست. دولت جو بایدن هم اگر مدعی تعامل با جمهوری اسلامی است در گام نخست و برای اثبات ادعای خود باید تمام تحریم‌های ضد ایرانی را بردارد. ما تجربه ناموفق برجام را داریم و نمی‌توانیم به وعده و وعیدهای طرف غربی اعتماد کنیم پس باید همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم گفته‌اند عمل آن‌ها را در بوته آزمون قرار دهیم. آنگاه آمریکا دوباره می‌تواند به‌عنوان یکی از اعضای مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور پیدا کند، اما فعلاً برگزاری هیچ نشستی با آمریکا در دستور کار نیست. 

 این روزها اظهارات مختلفی درباره ایده بازگشت گام به گام به تعهدات برجامی مطرح می‌شود و حتی برخی مقامات آمریکایی آن را مفید دانسته‌اند؛ نظر شما در این‌باره چیست؟

این موضوع از سوی ما پذیرفتنی نیست. حقیقت این است آمریکا این روزها در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران در موضع ضعف قرار گرفته و به نظر می‌رسد درصدد است به هر طریق ممکن ابزارهای تولید قدرت کشورمان را مهار و کنترل کند. این قدرت از طریق اقدامات بجای مجلس حاصل شد و با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ابزار چانه‌زنی قدرتمندی برای دولت در رویارویی با طرف غربی ایجاد کرد. آن‌ها به دنبال خنثی کردن این ابزار قدرت هستند. در شرایط کنونی، آمریکا و اروپا به دنبال کانالیزه کردن دوباره فشارها بر جمهوری اسلامی از طریق برجام هستند تا این حرکت رو به جلو تهران را مهار کنند. اما ما نباید گول بازی آن‌ها را بخوریم. آن‌ها تا ما این ابزارهای قدرت را داریم حرف‌شنوی دارند اما اگر این اهرم‌ها را بگیرند هر طور که بخواهند با ما رفتار می‌کنند و باز هم وعده‌ها و تعهدات را پشت گوش می‌اندازند؛ همان‌گونه که در قضیه برجام اتفاق افتاد و آن‌ها پس از متوقف کردن صنعت هسته‌ای از عمل به وعده‌های اقتصادی خود طفره رفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.