مشهد از جمله کلانشهرهای کشور است که موضوع تأمین آب و جمع‌آوری فاضلابش در سال‌های گذشته مورد توجه همگان بوده است.

اتصال ۵۰درصد مشترکان مشهدی به شبکه فاضلاب

اینکه شهری با جمعیتی نزدیک به ۴ میلیون نفر، مردمش دغدغه آب نداشته باشند و برنامه مدونی برای اجرای شبکه فاضلاب و تصفیه فاضلاب جمع‌آوری شده داشته باشد اقدامی بزرگ به شمار می‌رود که البته سختی‌ها و دشواری‌های خاص خودش را هم به همراه داشته و دارد.

با شرایط اقلیمی مشهد آنچه داستان آب را برای این کلانشهر بااهمیت‌تر می‌کند حفاظت از منابع آبی در دسترس و بازچرخانی آب یا همان تصفیه فاضلاب است.

شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد سال‌هاست اجرایی شده اما هنوز به پایان نرسیده است.

۶۰۰ کیلومتر تا پایان اجرای شبکه فاضلاب مشهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد در این خصوص می‌گوید: شبکه فاضلاب شهر مشهد تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته و به همین نسبت ظرفیت جمع‌آوری فاضلاب مشترکین وجود دارد اما آنچه هست اینکه همه مشترکین اقدام به اتصال نکرده‌اند.

حسین اسماعیلیان در ادامه می‌افزاید: تاکنون ۳هزار و۶۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در مشهد اجرا شده که ۶۰۰ کیلومتر دیگر با توجه به وضعیت موجود مورد نیاز است تا میزان پوشش شبکه فاضلاب به ۱۰۰ درصد برسد.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی این پروژه اظهار کرد: این به آن معنا نیست که همه مشترکین به شبکه وصل شده‌اند بلکه امکان اتصال برای ۸۰ درصد از مشترکین فراهم شده اما چیزی در حدود ۳۰ درصد که بیشتر مشترکین قدیمی هستند به شبکه جمع‌آوری فاضلاب متصل نشده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد در پاسخ به این پرسش که شرایط مشهد در حوزه تصفیه‌خانه‌ها و نیازی که به ایجاد تصفیه‌خانه دارد چگونه است، گفت: در حال حاضر ما پنج تصفیه‌خانه داریم که ظرفیت ۲۶۳ هزار مترمکعب فاضلاب را دارند و از این میزان به دلیل عملیات عمرانی که در پرکندآباد۲ وجود دارد ۳۵ هزار مترمکعب ظرفیت این تصفیه‌خانه از مدار خارج است. اما با توجه به حجم ۲۵۰ هزار مترمکعب فاضلابی که در شبانه‌روز در مشهد جمع‌آوری می‌شود تقریباً میزان فاضلاب با گنجایش تصفیه‌خانه‌های موجود برابر است.

ساخت سه تصفیه‌خانه جدید

حسین اسماعیلیان خاطرنشان کرد: با وجود این، با اتصال همه مشترکین به شبکه جمع‌آوری فاضلاب که میزان جمع‌آوری فاضلاب را به ۵۴۰ هزار مترمکعب افزایش خواهد داد راه‌اندازی سه تصفیه‌خانه دیگر در دستور کار قرار دارد. در کنار این ظرفیت ۳۷ هزار مترمکعبی تصفیه‌خانه‌هایی که شهرداری مشهد در دست اقدام دارد نیز به کمک ما خواهد آمد که به نظر می‌رسد نیاز مشهد به وجود تصفیه‌خانه در وضعیت موجود برآورده شود. اما برای افق ۱۴۲۰ که شبکه جمع‌آوری فاضلاب باید به ۴هزار و۸۰۰ کیلومتر برسد، بایستی ظرفیت تصفیه‌خانه‌های مشهد به ۸۱۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز ارتقا یابد.

وی اظهار کرد: ارتقای تصفیه‌خانه پرکندآباد۲ که از ۶۰ هزار مترمکعب به ۲۰۰ هزار مترمکعب افزایش ظرفیت خواهد داشت، ایجاد تصفیه‌خانه شماره ۲ خین عرب با ظرفیت ۱۲۵ هزار مترمکعب

و ایجاد تصفیه‌خانه طبرسی شمالی با ظرفت ۶۸ هزار مترمکعب از جمله پروژه‌هایی است که در آینده به تعداد تصفیه‌خانه‌های شهر مشهد اضافه خواهد شد.

اسماعیلیان میزان بودجه مورد نیاز برای سه تصفیه‌خانه مذکور را

۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این حجم از سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی و فاینانس خارجی تأمین خواهد شد که براساس برنامه‌ریزی، بخش خصوصی با استفاده از فروش پساب حاصل از تصفیه فاضلاب در مدت قرارداد می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.

پس لرزه خشکسالی در روستاها

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد همچنین در مورد اقدام‌هایی که برای برطرف شدن مشکلات آب روستاهای این شهرستان انجام شده است، گفت: از سال گذشته که موضوع ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی اتفاق افتاد اقدام‌های خوب و قابل‌توجهی درخصوص برطرف کردن مشکلات آب روستاهای شهرستان مشهد صورت گرفته است در همین راستا ۱۹ حلقه چاه از ۲۲ حلقه چاه برای شرب روستاییانی که مشکل داشتند حفر شده است که تا تابستان امیدواریم بقیه چاه‌ها نیز حفر شود.

وی مشکل اساسی تأمین آب برای روستاییان را خشکسالی بیان کرد و افزود: بیشتر منابع آبی که ما برای روستاییان در اختیار داریم منابع غیرپایداری هستند که وابستگی شدیدی به میزان بارش‌ها دارند و متأسفانه با توجه به کاهش شدید بارندگی در طول سال آبی که در آن قرار داریم منابع آبی تغذیه خوبی نداشته‌اند و امید ما به بارندگی‌هاست که شاید اتفاق بیفتد. با این تفاسیر به دلیل محدودیت‌هایی که در بحث تأمین آب روستاییان وجود دارد همیشه باید کار کنیم تا شرایط تعدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.