سه عضو یک گروه معروف به «آفت» که با خودرو، مسابقه سرعت به سبک فیلمهای هالیوودی مانند سریع و خشن در کف خیابانهای مشهد برگزار میکردند، در حالی که مورد شناسایی قرار گرفته و به دادسرا احضار شده بودند، در گفتوگو با خبرنگار قدس دلیل اقدامهای خطرآفرین خود را کمبود امکانات و نبود پیست مناسب بیان کردند.

سریع و خشن‌ها در دادسرا

صبح و عصر برایشان مفهومی نداشت و هر زمان که دستکاری جدیدی روی موتور خودروهایشان انجام می‌دادند، در یکی از خیابان‌های مشهد حاضر می‌شدند و برای خود خط شروع مشخص و انتهای پیست خیابانی را هم تعیین می‌کردند. شور و اشتیاق به رانندگی،لایی‌کشی و تخلیه انرژی جوانی چاشنی کار می‌شد تا برای روکم‌کنی و تست شتاب خودروها، خیابانی قرق شود.

در یک لحظه سه یا چهار خودرو گروه «آفت» برای مسابقه سرعت(درگ کردن) شتاب وحشتناکی به خود میگرفتند تا هرکس خط پایان را زودتر از دیگری پشت سر گذاشت، او قدرت اول گروه باشد و حسابی روی دیگران را کم کرده باشد، حالا میخواهد در آن لحظه پیرمردی در حال عبور از عرض خیابان باشد یا اینکه کودک خردسالی در گوشهای نشسته باشد.

تست سرعت در خیابان با خودرو های  تقویت شده

«م.الف» که ۲۶ساله است و با دستور معاون دادستان حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مشهد همراه با دیگر اعضای گروه به دستگاه قضایی فراخوانده شده بود، در گوشهای ایستاده که به سراغش میروم و از او میخواهم در مورد اقدامهای گروهشان بیشتر برای من توضیح بدهد و او هم اینگونه شروع کرد: خودرو من یک ۲۰۶ تقویت شده است، بیشتر اوقات هم در حوالی بولوار خیام کورس میگذاشتم.

ما فقط در محلی که انتخاب میکردیم درگ یا لاییبازی میکردیم. یکی از دلایل اینکه کف خیابان را برای مسابقه سرعت انتخاب میکردیم هم نبود پیست داینو جت(محل و ادوات تست قدرت خودروها) بود.

وی در ادامه مدعی شد: از طرفی ما هر تنظیمی(setup) که روی موتور خودروها انجام میدادیم برای آنکه تغییر را احساس کنیم به پیست خیابانی خود میرفتیم و درگ میکردیم. این کار هم معمولاً در هفته چند بار تکرار میشد. نتیجه این اقدام هم در حین درگ مشخص میشد و اگر در این میان موتور خودرو من قفل نمیکرد یا کم نمیآورد، پیروز مسابقه بودم.

قبول داریم کارمان خطرناک است، اما امکانات نداریم

یکیدیگر از اعضای این گروه که دوست نداشت اسمی از او مطرح شود، اشارهای به کمبود امکانات کرد و ادامه داد: ما نمیگوییم در شهر مشهد پیست وجود ندارد، اما آنها مناسب رانندگان سرعت شهری نیست و آسفالت خوبی ندارد، چاله و دستانداز دارد و حتی ورود به آن پیستها ساعت و زمان خاصی نیاز دارد و ما نمیتوانیم در ایام هفته و ساعتهای دلخواه به آنجا مراجعه کنیم و اینگونه میشد که خیابان را برای تخلیه انرژی جوانی انتخاب کردیم.

قبول داریم که رانندگی به این شیوه در شهر جان دیگران را به خطر میاندازد، اما چاره دیگر برای ما باقی نمانده بود، در ادامه هم دستگاه قضایی خودروهای اعضای گروه را شناسایی و برای مدتی متوقف کرد.

به هیچ عنوان برخورد قهری با ما در دادسرا صورت نگرفته، اما باید مسئولان ورزشی استان امکانات مورد نیاز ما را هم فراهم کنند، من دارای دو مقام استانی هستم.

تعدادی از ما خودرو ۲۰۶ و یک نفر هم پراید دارد و تمامی این خودروها تقویت شدهاند. به عنوان مثال از خودرو پراید فقط اسم و اتاقش باقی مانده  و تمامی قطعاتش عوض شده و برای این کار هم حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه صرف کردهام آن هم روی خودرویی که در حالت عادی ۲۰ میلیون تومان هم ارزش نداشت. این خودرو را به طور معمول در خیابان نمیشود سوار شد و فقط برای درگ کردن از آن استفاده میکنم. هر کدام از اعضای گروه هم میانگین بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه تقویت موتور خودرو کردهاند.

بازهم تکرار میکنم که ما همه قبول داریم رفتارمان خطرآفرین است، اما باید برای امثال ما که علاقه خاصی به سرعت داریم هم فکری شود. در میان ما استعدادهای فراوانی وجود دارد که میتوانند در کشور و حتی خارج از کشور هم افتخارآفرینی کنند.

مسئولان امکانات مورد نیاز را فراهم کنند

در ادامه قاضی شریعتیار، معاون دادستان مشهد بیان کرد: تست سرعت خودروها به این شکل و آن هم در کف خیابان خلاف قانون و برای شهروندان خطرآفرین است و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد، اما باید مسئولان امر در حوزه ورزش زیرساختهای مناسب فعالیت این دست افراد را هم فراهم  کنند و به گونهای برنامهریزی شود که شرایط حضور آنها در هر زمانی که میخواهند در پیستها فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.