۱۱۴ واحد مرغداری با ظرفیت ۲میلیون و ۶۵۱ هزار قطعه شامل پرورش مرغ گوشتی، تخم‌گذار، مرغ مادر، مرغ اجداد، شترمرغ، بوقلمون، جوجه‌کشی و سایر ماکیان در خراسان شمالی وجود دارد که بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان گوشت مرغ مصرفی سالانه استان ۲۸ هزار تن است که در این استان تنها ۲۳ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود و مابقی از سایر استان‌ها تأمین می‌شود.

کمبود مرغ هفته آینده برطرف می‌شود!

با گذشت بیش از دو هفته از آغاز سال ۱۴۰۰، از همان ابتدا با وجود عرضه مرغ در استان، شاهد صف‌های طولانی خرید گوشت مرغ و گلایه‌مندی مردم بودیم که این موضوع همچون سال گذشته سوژه دوربین خبرنگاران بود.

با وجود اینکه بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ، مرغی برای فروش نداشتند اما مسئولان استان از فراوانی مرغ در بازار خبر می‌دادند. شنبه گذشته نیز با وجود توزیع ۳۰ تن مرغ تنظیم بازار، بازار مرغ در استان باز هم آرام نگرفت و مرغ‌فروشی‌ها مرغ قطعه شده با نرخ آزاد ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومانی داشتند و این مسئله موجب گلایه شهروندان شد.

ممنوعیت توزیع مرغ قطعه شده

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان، قصابان، تخم‌مرغ و لبنیات‌فروشان مرکز استان در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: مدتی بود که در بازار با کمبود مرغ مواجه بودیم به همین دلیل مرغ قطعه شده با نرخ آزاد هم توزیع شد تا بازار آرام شود.

حسین قاسم‌زاده با اشاره به توزیع مرغ در روز شنبه در استان اظهار می‌دارد: روز شنبه مرغ تنظیم بازار با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در حاشیه شهر توزیع شد و مرغ قطعه شده با نرخ ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان هم در مرغ‌فروشی‌ها موجود بود.

وی می‌افزاید: با اینکه توزیع مرغ قطعه شده در مرغ‌فروشی‌ها ممنوع است با وجود این با نرخ آزاد در بازار توزیع می‌شود.معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز می‌گوید: بر اساس تصمیم قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، قیمت مصوب گوشت گرم مرغ برای مصرف‌کننده از کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت.مهرداد داودزاده با بیان اینکه افزایش قیمت با توجه به قیمت مؤلفه‌های تولید مرغ صورت گرفته است می‌افزاید: بر اساس تصمیم این قرارگاه، قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت مرغ زنده درب کشتارگاه نیز کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شد.وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر مرغ به صورت قطعه‌بندی وارد و توزیع نخواهد شد و کشتارگاه‌ها و واحدهای صنعتی که دارای مجوز هستند با نظارت سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت استان می‌توانند گوشت مرغ را قطعه‌بندی و توزیع کنند.

میزان تولید مرغ مناسب نیست

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس نیز میزان تولید مرغ در خراسان شمالی را به نسبت جمعیت و تقاضا نامناسب عنوان می‌کند و می‌گوید: توزیع مرغ در کشور نیز وضعیت مناسبی ندارد.

محمد وحیدی اظهار می‌دارد: نبود هماهنگی بین دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی و نبود هماهنگی مناسب بین بخش‌های تولید و توزیع، موجب نارضایتی مردم از توزیع مرغ در کشور شده است.

وی با بیان اینکه در بحث توزیع مرغ کنترل مناسبی در بازار وجود نداشته است، تصریح می‌کند: با شیوه فعلی توزیع مرغ، مصرف‌کننده واقعی، دریافت‌کننده نبوده و همین موضوع موجب نارضایتی مردم و ایجاد صف‌های طولانی برای مرغ در کشور شده است.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بین یارانه‌ای که در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد و قیمت‌گذاری انجام شده، اختلاف وجود دارد، تأکید می‌کند: در مجموع میزان تولید مرغ در استان به نسبت میزان جمعیت و تقاضا بالا نیست.

وحیدی با تأکید بر اینکه اقلیم آب و هوایی استان برای تولید مرغ بسیار مناسب است، اظهار می‌دارد: محدودیت در ارائه مجوزها به تولیدکنندگان یکی از مشکلات کمبود مرغ در استان بود که در حال حاضر این محدودیت‌ها کاهش پیدا کرده و نیاز است جهاد کشاورزی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد تا مشکل کمبود مرغ در استان نیز به خوبی مدیریت شود.

دستور ویژه استاندار

روز گذشته در پی دستور محمدعلی شجاعی؛ استاندار خراسان شمالی، مقرر شد جهاد کشاورزی و سازمان صمت استان هفتگی میزان مرغ مصرفی استان را محاسبه، رصد و تأمین کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در پی دستور استاندار در خصوص برآورد مصرف سرانه مرغ به صورت هفته‌ای و تأمین و توزیع به موقع با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان، جلسه‌ای در این زمینه تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شد.

حاجی بگلو می‌افزاید: با دریافت نظرات مدیران کشتارگاه‌ها، فروشندگان، ریاست اتحادیه این صنف و کارشناسان هر دو سازمان میزان سرانه مصرف هفتگی استان مشخص و نحوه تأمین و توزیع مرغ در استان را نیز تعیین کرده‌ایم که از امروز تا ۲۲ فروردین مرغ مورد نیاز هم‌استانی‌ها تأمین و روزانه طبق جدول زمان‌بندی به بازار استان تزریق خواهیم کرد.

یک نکته

با مرور اخبار این حوزه در چند ماه اخیر می‌بینیم که وعده بهبود اوضاع حاکم بر بازار بارها و بارها داده شده و حتی مدیران کشوری هم از تثبیت قیمت گوشت مرغ سخن می‌گفتند با تمام این وعده‌ها اما نه شاهد فراوانی گوشت مرغ در بازار به قیمت مصوب بودیم و نه قیمت‌ها ثابت ماند و حالا این ترس وجود دارد که با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان که به روال هر سال تقاضای اقلامی چون گوشت مرغ افزایش می‌یابد باز شاهد کمبود گوشت مرغ و افزایش قیمت غیررسمی آن در بازار باشیم، بنابراین امیدواریم این بار وعده‌ها نتیجه لازم را بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.