مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی گفت: براساس توافق معاونین اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات قرار بر این شد که تعداد خودروهای مبادله در مرز دوغارون به ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ دستگاه ارتقا پیدا کند

تعداد مبادله خودروهای مرز دوغارون افزایش پیدا می کند

 هادی حقیقی مدیر بازارچه های مرزی خراسان رضوی در توضیح کارکرد مرز ماهیرود در قیاس با مرز دوغارون به قدس آنلاین گفت: مرز ماهی رود مرز جدا از استان است در واقع این دو مرز متمم هم نیستند بلکه مکمل هم هستند یعنی نمیشود گفت که ما اینجا یکسری مباحثی داریم که مثلا شیب پیدا میکند به سمت مرز ماهیرود. نه به این شکل نیست  مرز ماهیرود یک شرایط بسیار متفاوتی با مرز دوغارون دارد.

وی افزود: مرز ماهیرود یکی از مرز های مهم ما با کشور افغانستان است که تجار قطعا برای صادرات کالاهایی که فاصله حمل نزدیکتری دارند تا بتوانند از آن مرز استفاده کنند.

حقیقی ادامه داد: چون صادرات یک بحث تجاریی است یکی از مولفه های مهم آن نزدیکی مرز است که باعث می شود هزینه ی حمل کاهش پیدا کند بسیاری از صادرات استان مانند سیمان استان خراسان جنوبی از طریق مرز ماهیرود وادرد خاک افغانستان می شوند.

وی در توضیح تعداد کامیون هایی که از مرز دوغارون تردد می کنند بیان کرد: در سال گذشته تعداد کل کامیون های متردد در مرز متغیر بوده از ۶۰۰ دستگاه شروع شد تا روزهای شلوغی تردد به ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ هزار دستگاه هم افزایش پیدا کرد. امسال براساس توافق معاونین اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات قرار بر این شد که تعداد خودروهای مبادله در مرز دوغارون به ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ دستگاه ارتقا پیدا  کند و خوشبختانه  بعد از پیگیری های چندین ساله ای که استان خراسان رضوی و خود بخش خصوصی متقاضی بود که در حال حاضر حد فاصل گمرک جمهوری اسلامی ایران و گمرک اسلام قلعه که یک مسیر ناهموار نامناسبی برای تردد خودورها و اتباع دو کشور بود مرمت می شود مطمئنا این به سازی که به اتمام برسد ظرفیت مبادلات این مرز افزایش چشمگیر و محسوسی خواهد داشت.

حقیقی بیان داد: متاسفانه این راه مواصلاتی بین دو گمرک دوغارون و ماهیرود بیش از شاید ۲۰ سال بود که بهسازی و مرمت نشده بود که با پیگیری های صورت گرفته بهترین اتفاقی است که افتاده است که سال های سال بخش خصوصی والبته فعالین اقتصادی مرز دستگاه های دولتی مستقر در مرز پیگیر این قضیه بودند که حسب پیگیری ها و پیگیری های امور خارجه و استانداری خراسان رضوی این مهم در دست انجام است و بزودی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

وی در خصوص برنامه های این دو مرز در سال ۱۴۰۰ گفت: تاکید استاندار خراسان بر این بوده و است که طرح جامعه ای در تمام بخش ها تهیه بشود و این  طرح جامع هم به محض تایید نهایی در وزرات کشور و هیئت دولت برای اجرا در بخش های مختلف در دستور کار استان قرار خواهد گرفت که بخشی ازآن همین به سازی حدفاصل بین دو گمرک است که بنا بر دستور استانداری خراسان در سه ماهه پایانی سال ۹۹ طی جلسات متعددی و با حضور بخش های مختلف فعال در مرز جمع بندی  و ارائه شده که امیدوارم بعد از دستگاه های کشوری مرتبط برای اجرا در دستور کار دستگاه های مختلف قرار بگیرد که بحث اصلی این طرح هم تایید طرح جامع منطقه ی ویژه اقتصادی دوغارون بوده است.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.