حجت الاسلام بنفشه گفت: اگر پدر و مادر ما از ما رنجیده خاطر باشند، روزه ماه رمضان چیزی جز تشنگی و گرسنگی نخواهد بود؛ بنابراین باید پیش از ورود به این ماه بزرگ، رضایت آنها را جلب کنیم.

ابزار آمادگی برای ورود به ماه رمضان/ رضایت والدین، شرط مهم قبولی روزه داری

حجت الاسلام بنفشه کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان اهمیت روزهای پایانی ماه شعبان برای آمادگی جهت ورود به ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: ماه مبارک رمضان برای همه ما چه آنهایی که روزه می گیرند و چه کسانی که بنابه دلایلی نمی‌توانند روزه بگیرند، با حس بسیار خوب معنوی همراه است؛ به این دلیل که در ماه مبارک رمضان عبادات ما خالصانه‌تر است و این ماه جایی برای ناخالصی‌ها و ریاکاری ندارد.

حجت الاسلام بنفشه افزود: از همین رو، برای ورد به این ماه بزرگ انسان نیاز به آمادگی دارد؛ ما اگر بتوانیم در مقدمات ماه مبارک رمضان کشف کنیم که در این ماه چه اتفاقی خواهد افتاد و سبک زندگی خود را پیش از ورود به آن متناسب با آن تغییر دهیم، می توانیم بهره برداری کامل و حداکثری از آن را داشته باشیم و پس از اتمام این ماه نیز به این سبک زندگی که در واقع بدون گناه، آلودگی و با توجه محض به خداست، به زندگی ادامه دهیم.

کارشناس امور دینی در ارتباط با ابزار آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان گفت: برای رسیدن به سبک زندگی رمضانی، انجام سه کار ضروری است؛ اول انس با قرآن، دوم انس با مناجات و سوم انس با نماز است؛ در روزهای پایانی ماه مبارک شعبان باید این سه کار را بیش از پیش انجام دهیم تا در ماه مبارک رمضان در اوج و قله این اعمال قرار بگیریم.

وی ادامه داد: ما باید در این ایام نجوا کردن با خدای متعال را تمرین کنیم، مناجاتی را که از اهل بیت به ما رسیده است بخوانیم و اگر از صحبت کردن با خداوند فاصله گرفته‌ایم، این مشکل را برطرف کنیم تا بتوانیم حلاوت و اوج این ارتباط را در ماه مبارک رمضان درک کنیم. برای اینکه بتوانیم آمادگی تأثیرگذار داشته باشیم باید با توجه به ترجمه ها و معنای این مناجات و آیات قران کریم و نماز، مشکلات روحی و معنوی خودمان را حل کنیم.

حجت الاسلام بنفشه با تاکید براینکه توجه در نماز در ایجاد این آمادگی اهمیت بسیار بالایی دارد توضیح داد: در حدیثی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که خداوند در حدیثی قدسی فرموده است نماز انسان قبول نمی شود مگر آنکه اولا در برابر عظمت خداوند تواضع داشته باشد؛ به این معنا که اگر ما گناهی مرتکب می‌شویم، فوراً در صدد جبران و استغفار برآییم. دوم آنکه در برابر خلق تواضع داشته باشیم بنابراین اگر احساس می‌کنیم که انسان مغروری هستیم و خلق خدا را کوچک می‌شمریم این ایراد خود را در ایام باقی مانده از شعبان رفع کنیم تا بی آلایش وارد ماه مبارک رمضان شویم. سوم آنکه شهواتمان را مدیریت و کنترل کنیم و درخواست های غیرمنطقی را در زندگی کنار بگذاریم.

کارشناس امور دینی اضافه کرد: در حدیثی دیگر از اهل بیت علیهم السلام داریم که فرموده‌اند یکی از راه‌های آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان، ادای دین و حق الناس است؛ یعنی اگر از کسی حقی بر گردن ما وجود دارد برویم و این حق را ادا کنیم یا دستکم برای آن برنامه ریزی کنیم. احترام به پدر مادر و جلب رضایت آنها نیز بسیار اهمیت دارد. اگر آنها از ما رنجیده خاطر باشند، روزه ماه رمضان ما چیزی جز تشنگی و گرسنگی نخواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.