سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در حال حاضر به نتایج این نشست خوش‌بین یا بدبین نیستیم اما اطمینان داریم که در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم، گفتت: در صورتی که اراده، جدیت و صداقت آمریکا به اثبات برسد، می‌تواند نشانه خوبی برای آینده‌ای بهتر برای این توافق و در نهایت اجرای کامل آن در هفته های پیش رو باشد.

مذاکرات وین در مسیر درست قرار دارد/ آمریکایی ها صادق باشند می‌توان به اجرای برجام در هفته‌های آینده امیدوار بود/ هیئت های نظارت زمینه حضور همه دیدگاه ها در انتخابات را فراهم کنند

قدس انلاین: علی ربیعی درستار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در دومین نشست خبری خود در سال جدید که به دلیل شریط قرمز کرونایی در تهران به صوتر برخط و ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به آغاز دور دوم نشست ادواری کمیسیون مشترک برجام که در وین به صورت حضوری در جریان است، و با تاکید بر اینکه شاهد فصل تازه ای از روند شکست زورگویی و تجدید حیات برجام هستیم، اظهار داشت:  همانطور که ما از روز اول پیش بینی می کردیم، سرانجام آمریکا با ناامید شدن از مسیر اشتباه گذشته، اعتراف می کند که فشار حداکثری شکست خورده و چاره ای جز احیای برجام  وجود ندارد.

سخگوی دولت با یادآوری اینکه اگر خویشتنداری ما در برابر تحریک احساسات ملی از طرف جنگ‌افروزان نبود و اگر با وجود همه فشارهای خارجی و داخلی برای خروج از برجام و مقابله به مثل در برابر رژیم ترامپ نمی‌ایستادیم و اگر مردم ما این رنج شدید و ناجوانمردانه را تحمل نمی‌کردند و اگر رهبری معظم با درایت در صف مقدم حفظ برجام و اصرار بر حق قانونی ایران در مقابله با این ظلم بی نظیر نایستاده بود این موفقیت حاصل نمی‌شد، گفت: البته ما در آغاز فرایند احیای برجام هستیم و البته آمریکایی ها هم راهی به جز پایان دادن به رفتارهای قانون‌شکنانه خود ندارد.

هیچ مذاکره ای میان نمایندگان ما و آمرریکایی ها انجام نمی‌گیرد

وی با بیان اینکه  نشست وین فرصتی برای تبادل نظرات همه طرف ها درباره نحوه و زمانبندی بازگشت به تعهدات در برجام است، تاکید کرد: موضع اصولی ما کاملاً روشن است و توسط مذاکره کنندگان ما نیز تکرار خواهد شد. همانطورکه بارها گفته شده، هیچ مذاکره ای میان نمایندگان ایران وآمریکا شکل نخواهد گرفت.

ربیعی تصریح کرد: اما آماده رساندن این پیام به اعضای برجام هستیم که در صورت لغو تحریم ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ جمهوری اسلامی ایران هم بطور متقابللا پس از راستی آزمایی آماده بازگشت سریع به تعهدات خود است اما در حال حاضر  به نتایج این نشست خنه وش‌بینیم و نه بدبین اما اطمینان داریم که در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم.

وی اضافه کرد: در صورتی که اراده، جدیت  و صداقت آمریکا به اثبات برسد، می‌تواند نشانه خوبی برای آینده ای بهتر برای این توافق و در نهایت اجرای کامل آن در هفته های پیش رو باشد.

ربیعی با اشاره به روز ملی فناوری هسته ای گفت: جمعه روز ملی فناوری هسته ای است. طی دهه های گذشته، جمهوری اسلامی ایران در راستای یک نگاه بلندمدت به منابع انرژی و توسعه اقتصادی کشور، توجه به تولید انرژی هسته‌ای را در دستور کار خود قرار داد.

وی تاکید کرد: در طول این مدت و در سایه زحمات و تلاش های صدها دانشمند ایرانی که با وجود همه سختی ها از پا ننشستند، امروز نه تنها در زمینه توسعه تکنولوژی هسته‌ای با هدف تولید انرژی و بهره برداری انسانی و صلح آمیز از آن در حوزه های مختلف از جمله پزشکی، ایران از جهان عقب نمانده بلکه در میان معدود کشورها پیشرفته در این حوزه قرار دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با روشن شدن ابعاد پیشرفت علمی ما، دشمن صهیونیستی، نه تنها امنیتی سازی انرژی هسته ای را از راه جعل اخبار و روایت سازی های دروغین و با کمک لابی های صهیونیستی خود در دستور کار قرار داد بلکه تا همین امروز با ترفندهای خرابکاری و ترور که نتیجه آن شهادت شماری از بهترین دانشمندان هسته ای ما بود، لحظه ای برای متوقف کردن و به عقب راندن پیشرفت های ملت ما کوتاهی نکرده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با بیان اینکه در سایه این تلاش‌ها، با هدایت مقام معظم رهبری و ایستادگی مردم در اصرار به داشتن این حق طبیعی، اجازه ندادیم که پروژه جعلی امنیتی کردن و نظامی نمایاندن صنعت هسته ای موفق شود،   تاکید کرد: امروز من اعلام می‌کنم بنابر گزارش سازمان انرژی اتمی، ما همواره در جهت گسترش صلح آمیز فعالیت های هسته ای بوده ایم و برخلاف تصور بدخواهان ایران و نیز معتقدان بی‌اطلاع در داخل، امروز نه تنها از ظرفیت‌های تکنولوژیکی ما کاسته نشده است بلکه گام‌های بلندتری در گسترش فعالیت با اطمینان بخشی از صلح آمیز بودن را برداشته ایم.

وی با اشاره به اقدامات متقابل ایران در ۵ گاه کاهش تعهدات فنی برجامی، افزود: تاکنون ۶ زنجیره کامل IR۲M در نظنز، دو زنجیره کامل IR۴ و یک زنجیره کامل IR۶ نصب شده است. ظرفیت SWU (سو) نصب شده در حال حاضر ۱۶۵۰۰ SWU است و درحالی که حداکثر SWU تولیدی قبل از برجام ۱۳۰۰۰ SWU بود.

۸۰ درصد کادر درمان واکسینه شده‌اند

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اقدامات دولت برای مقابله با کرونا و یادآوری اینکه ما در شرایطی مبارزه با ویروس کرونا را آغاز کردیم که در مقایسه با سایر کشورهای جهان از هیچ فرصت برابری برخوردار نبودیم. ما در یک جهان نابرابر به مصاف با کووید ۱۹ رفتیم و امروز با توجه به همه محدودیتها و مشکلات، عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته‌ایم.

وی افزود: کادر درمان کشور ما فداکارتر از هر کشور دیگری، در میدان نبرد با کرونا ظاهر شد و خاطرنشان کرد: ما در تولید واکسن کرونا هم جزو چند کشور جهان هستیم که به دانش آن دست یافته‌ایم.

ربیعی تاکید کرد: به رغم همه محدودیت ها و با وجود موانع مقابل خرید واکسن امروز ۸۰ درصد کادر درمان کشورمان واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون کرونا برای سایر افراد جامعه و گروه‌های پرخطر نیز بر اساس پروتکل‌های ارائه شده وزارت بهداشت، مرحله به مرحله انجام‌ خواهد شد و در جدیدترین تحول، اولین محموله واکسن تهیه شده از سازوکار کوواکس به تهران رسیده است و این روند با سرعت ادامه خواهد داشت.

هیچ طرح گام به گامی را نمی‌پذیریم

سخنگوی دولت درباره دستور کار نشست وین و حضور هیئت آمریکایی در حاشیه این نشست هم با تاکید بر اینکه دستورکار این جلسه، رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است، افزود: در نشست روز جمعه بحث جدی مطرح شد و در نشست پیش رو معلوم‌ می‌شود آیا ۱+۴ می‌تواند موارد مورد نظر ایران را تامین کند یا خیر و آن وقت می‌توانیم مسیر روشن‌تری را داشته باشیم.
ربیعی خاطرنشان کرد: هیچ طرح گامی به گامی هیچ وقت از سوی ایران مطرح نبوده و ایران هم هیچ طرح گامی به گامی را نپذیرفته است، گفت: آنچه ایران انجام خواهد داد در چارچوب اعلامیه قبلی است.

همه دیدگاه ها باید در انتخابات نامزد داشته باشند

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع و ارزیابی دولت در مورد روند بررسی صلاحیت ها در انتخابات شوراهای پیش رو توسط مجلس یازدهم هم با اشاره به اینکه آنچه در اختیار دولت است هیئت های اجرایی است، اظهار داشت: این موضوع در دولت هم یکی دو بار بحث شد. وزیر کشور به ستادهای انتخابات کشور ابلاغ کردند که هیئت‌های اجرایی  در بررسی صلاحیت ها، رویکردشان قانون و بی طرفی باشد.

ربیعی بایادآوری اینکه ثبت نام داوطلبان روزهای اول بیسیار کمتر از گذشته بود ولی وزارت کشور تمهدیداتی کردند و اطلاع رسانی گسترده شد که در نتیجه ۵۱ هزار نفر ثبت نام کردند که ۱۲ درصد بانوان هستند، اضافه کرد: وزارت کشور با حساسیت این امر را دنبال می کند تا مستندات مراجع چهار گانه با دقت در اختیار هیئت های اجرایی قرار گیرد.

وی ‌صریح کرد: طبق قانون نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده نمایندگان مجلس است. وزارت کشور در رایزنی با نمایندگان منتخب هست که یک انتخابات رقابتی و پرشور داشته باشیم. امیداریم هیئت های نظرت شرایطی بوجود آورند تا همه دیدگاه های بتوانند در انتخابات حضور یایند.

وی گفت: شواهدی داریم که اگر رد صلاحیت ها بی رویه باشد برخی شهرها از گردونه انتخابات خارج خواهند شد.

ادعای میرسلیم وهن نظام سیاسی کشور است

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات مصطفی میرسلیم در مورد تمایل چین به مذاکره با نماینده رهبری برای امضای سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله به دلیل بی میلی دولت به این توافق  و دور زدن دولت اشاره کرد و نظر او را جویا شد گفت: برخی افراد به دلیل بی اطلاعی از سوابق و روند تصمیم گیری، نظرات و برداشت های شخصی خود را ارائه می کنند

سخنگوی دولت با بیان اینکه وزارت امرو خارجه به دلیل اهمیت استراتژی توسعه روابط با کشورهای موثر در آینده اقتصاد و سیاست و با یک تحلیل دراز مدت نگر طراحی ایجاد روابط استراتژیک با چین و دیگر کشورها را در دستور کار خود قرارداد، به سابقه مذاکرات و رفت و امد مقامات و روئسای جمهور از سال ۹۲ تا کنون برای امضای این سند اشاره کرد و افزود: 

با توجه به اهمیت کشور چین به عنوان یک کشور آسیایی و نیز نگاه ایران به تحولات آتی جهان و شکل گیری منظومه های قدرت جدید و نیز با توجه به رابطه خوب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با دولت و تمایل دو رئیس جمهور به داشتن نماینده ویژه برای پیگیری، با آقای لاریجانی برای پیگیری این سند موافقت شد و ایشان نیز پذیرفتند و رهبری هم این امر را تایید کردند.

وی اضافه کرد: لازم به یادآوری است حتی در کنار مذاکرات شانگهای در پی سوال رئیس‌جمهور چین، مجددا رئیس جمهور ما بر حضور آقای لاریجانی تاکید کردند. معمولا در دولت کمیسیون های مشترک به وزرا یا سایر افراد واگذار می شود. ولی همگی آنها در چارچوب سیاست های وزارت خارجه حرکت می کنند.

سخنگوی دولت گفت: قطعا در مورد چین به لحاظ اهمیت آن در یک هوشمندی سیاسی برای بکارگیری از همه ظرفیت های نظام آقای لاریجانی انتخاب شدند تا این سند راهبردی را دنبال کنند. این می تواند یک الگوی خوب در مسائل مهم برای بهره گیری از ظرفیت های نظام باشد.

ربیعی اظهار کرد: این روزها برخی مطالب مطرح می شود که من نه فایده آن را می‌فهم و نه منشا آن قابل درک است این چه فایده ای برای کشور دارد که عده ای هر روز یک دوگانه راه می اندازند که دولت به دنبال برجام است و نگاهی به شرق ندارد. این از طرف رسانه های خارجی قابل درک است ولی تکرارش در داخل، جفای به جامعه است.

وی افزود: این ادعا که دولت چین چون از سوی دولت تحرکی برای انعقاد قرارداد راهبردی ندید عملا دولت را دور زده و با شخص رهبری معظم وارد مذاکره شد یک ادعای بی اساس و فاقد صحت و اساس وهن نظام سیاسی ماست. اصلا نمی اندیشند وقتی طرفهای خارجی این حرفها را بشوند راجع به ما چگونه فکر می کنند!

هیچ تناقضی میان نظر رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری وجود ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر ی درباره اینکه آیا پشنهاد و یا توافق جدیدی برای احیای برجام در نشست امروز وین مطرح می شود؟ گفت: موضع رئیس‌جمهور در این باره کاملاً روشن است. هدف نهایی، لغو کلیه تحریم هایی است که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده و یا اعمال مجدد شده است.

ربیعی با بیان اینکه ما آماده ایم به محض آنکه طرف آمریکایی تحریم ها را به طور کامل و قابل راستی آزمایی لغو کند به همه تعهدات خود بازگردیم، تاکید کرد: هیچ تناقض و تفاوتی میان نظر رئیس جمهور و مقام معظم رهبری وجود ندارد. همه این اتفاق ها می تواند در یک سلسله اقدامات مستقلِ متقابل ولی مرتبط و پیوسته در تنها یک مرحله ی مدت دار اما کوتاه رخ بدهد.

بدون افزایش قیمت جوجه ریزی انجام نمی گرفت

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت مرغ و تورم با وجود  سیاست های اعلام شده از سوی دولت برای تثبیت قیمت ها گفت: هیچ دولتی تا این اندازه تحت کنترل، نظارت و بازرسی دستگاه‌های مختلف نبوده و مورد رصد قرار نگرفته است. بنابراین هیئت دولت، کاملا شیشه ای است و پشت و رویی متفاوت وجود ندارد.

ربیعی با تاکید بر اینکه سیاست دولت کماکان نه تنها افزایش قیمت‌ها نیست بلکه سیاست دولت، کنترل بازار و ثبات در قیمت‌ها همراه با تلاش برای وفور کالا است، خاطرنشان کرد: در مورد قیمت مرغ اتحادیه مرغداران مدتها بود که معتقد بود قیمت تمام‌شده مرغ و هزینه مبادله آن و نیز قیمت جهانی نهاده های دامی، افزایش یافته و به همین خاطر درخواست افزایش قیمت برای مقرون به صرفه بودن جوجه ریزی در تولید مرغ داشتند.

وی اضافه کرد: همچنین گزارش های متعددی مبنی بر دلایل بخشی از عدم تعادل بازار و در ارسال مرغ به برخی از استان‌ها با هدف افزایش قیمت آن می دانستند. برای این موضوع به ستاد تنظیم بازار ارجاع شد تا با حضور اتحادیه ها و انجمن‌های ذیربط بررسی کامل صورت گیرد و تصمیم نهایی اتخاذ شود. این تصمیم هم به خاطر ایجاد تعادل در بازار بوده است. در غیر این صورت جوجه ریزی در ماه ها آینده انجام نمی گرفت .

برخی هنوز هم تاثیر تحریم را نادیده بگیرند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه اخیرا با استناد به تکیه ای از صحبت های شما، معاون اول، رئیس بانک مرکزی و یکی از وزرای سابق این مساله که اگر دولت های یازدهم و دوازدهم نبودند کشور دچار مشکلات بیشتر و بنیادی‌تری می‌شد را دستمایه حمله و تمسخر دولت قرار دادند. شما این واکنش را چگونه تفسیر می‌کنید؟ گفت: متاسفانه گرفتن تصویر گزینشی از یک روند و اظهارات دل‌بخواه و القایی یک سنت تخریبی علیه دولت شده است.

ربیعی ادامه داد: به یاد دارم وقتی من در خصوص اثر روانی برخی اظهارات نسنجیده در زمان بررسی بودجه صحبت کردم در برنامه تهران بیست با همین شیوه انتخاب گزینشی بخشی از جملات آن را دستخوش تحلیل و تمسخر قرار دادند. واکنش های اخیر هم از همین دست است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: فراموش نکرده ایم که جریانی قبل از دولت یازدهم قطعنامه های سازمان ملل را «کاغذ پاره» خواندند و با تمسخر گفتند که «تحریم دیگر چیست؟» اگر اداره کشور با همان نگاه ادامه پیدا می کرد قطعا مردم و جامعه در ذیل قطعنامه فصل هفتم منشور ملل متحد دچار بحران های عظیمی می شد که برنامه نفت در برابر غذا یکی از آنها بود.

ربیعی تاکید کرد: این یک واقعیت است که اگر نگاه جدیدی بر حکمرانی در کشور ایجاد نمی‌شد امروز مشکلات بسیار گسترده‌تر و ابعاد متفاوت تری داشت ولی عده ای هنوز هم این واقعیت را انکار می کنند. متاسفانه عده ای با کلمات به ظاهر انقلابی راهی می روند که حق ایران از اقتصاد جهانی را تضییع می کنند. انقلابی بودن به معنای حفاظت از زندگی مردم است و یک فرد انقلابی در حالیکه نباید در برابر زورگویی های جهانی مرعوب شود نباید با بی مبالاتی در برابر نظام نابرابر جهانی کشور و مردم را به ورطه تحریم و انزوا سوق دهد.

وی ادامه داد: حتی با خروج آمریکا از برجام و سخت ترین تحریم ها با حفظ برجام مانع از همسویی جامعه جهانی با آمریکا شدیم و شکست های آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل و دادگاه لاهه موید انزوای این کشور در برابر ابتکارها و سیاست خارجی دولت بود.

سخنگوی دولت بیان کرد: البته نادیده نگیریم که تحریم های آمریکا چه مشکلاتی را برای مردم و معیشت ایجاد کرد. در همین مورد اخیر نابسامانی ها نگاه کنید ریچارد نفیو که از او به عنوان معمار تحریم ها علیه ایران نام برده می شود در کتاب هنر تحریم ها می گوید: «برنامه تحریم های آمریکا نتایج دیده نشده و حاشیه ای نیز به وجود آورد. برای مثال گرانی مرغ از این دست مسائل بود. آمریکا هیچ تحریمی علیه واردات مرغ ایران وضع نکرده بود اما قیمت مرغ بالا رفت» این عین جملات کتاب هست.

ربیعی خاطرنشان کرد: این طبیعی است زیرا بیش از ۶۵ درصد قیمت تمام شده مرغ خوراک دام و سایر اقلام است که از خارج وارد می شود. فراموش نکرده ایم که پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود اگر مردم ایران بخواهند غذا بخورند باید به خواسته های آمریکا تن بدهند. عده ای علاقمندند نقش تحریم ها در بحران های اقتصادی و برهم خوردن نظم بازار را نادیده بگیرند و همه مشکلات را به ناکارآمدی و بی کفایتی مرتبط کنند.

وی اظهار داشت: انواع تحریم ها و فشارها به درآمدارزی و تجارت و مبادلات بانکی بین المللی در ۳ سال گذشته می‌توانست اقتصادهر کشوری را متلاشی واز پا دربیاورد. برای مقایسه آنچه بر اقتصاد ایران رفته شما کافی است درآمدهای ارزی سال گذشته را با قبل از دولت یازدهم مقایسه بکنید. در سال ٩٠ درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کشور ١٠٠ میلیارد دلار بود اما در سال ٩٩ و با اعمال جنگ اقتصادی آمریکا این درآمد ارزی به ١٠ میلیارد دلار کاهش یافت و آنچه به دولت رسید کمتر از ٥ میلیارد دلار بود.

در مدیریت کشور معجره اتفاق افتاده است!

سخنگوی دولت اضافه کرد: در مقایسه با سال ۹۰ واقعا تلاش و اهتمام مدیریتی قابل دفاع و معجزه اتفاق افتاد و با صبوری ملت به مرحله ای از تاب‌آوری رسیدیم که اقتصاد کشور دچار فروپاشی نشد. با این حال دولت هرگز به دوگانه سازی میان گرفتن حق مردم از جامعه جهانی در قالب اقداماتی مثل برجام و تلاش برای رفع تحریم ها و از سویی افزایش تولید و ساختن ایران با گسترش زیرساخت ها روی نیاورد.

ربیعی اشاره کرد: ما در سال ۹۹ از رکود خارج شدیم و بیش از ۲ درصد رشد را با داشتن تحریم و فشار آنها بر اقتصاد بدست آوردیم. من یقین دارم که همه کسانی که درکی همه جانبه از رشد اقتصادی و توسعه مداوم دارند نیک می دانند باید همراه با افزایش توان در داخل در بازارهای جهانی حضوری موثر داشت و تبادل مالی انجام داد. اگر کسی این واقعیت را متوجه نشده باشد در بنیادی ترین مفاهیم و نظریه های اداره جامعه دچار مشکل است.

وی اضافه کرد: اتفاقا مقایسه های مورد اشاره در سوال شما در حقیقت مقایسه مدیریت دولت در شرایط تحریم با کرونا با تفکراتی است که بدیهی‌ترین واقعیت های اجرایی جهان امروز را انکار می کنند.

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات راب مالی که گفته برای اینکه ایران به تعهداتش عمل کند، آمریکا باید تحریم هایی که نقض برجام هستند را لغو کند، گفت: ما از این اظهارات استقبال می کنیم. فعلاً نمی توانم جزییات بیشتری را در میان بگذارم اما مشتاقانه منتظر عملی شدن این رویکرد سازنده هستیم و امیدواریم در پایان مذاکراتی که در وین جریان دارد، به نمای روشن تری از جدیت و صداقت در اجرای تعهدات برسیم.

۷۰ درصد زنجیره تولید مرغ به ارز وابسته است

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه «شما در نشست خبری هفته گذشته اعلام کردید که دولت برنامه ای برای گران کردن کالاهای اساسی ندارد درحالی که طی هفته اخیر قیمت مرغ بیش از ۴ هزار تومان گران شده است و مدیر اتحادیه مرغداران هم گفته این افزایش قیمت با مجوز رئیس‌جمهور بوده است. پاسخ دولت در این ارتباط چیست؟» گفت:  اولا در مورد بحثی که چه کسی تصمیم گرفته یا نگرفته است، مناسب است به اظهارنظرهایی رسمی توجه کنید.

وی افزود: احتمالا اظهار نظر صورت گرفته توسط آن فرد، بدون اطلاع از ساز و کارهای تصمیم‌گیری در ساختارهای دولت بوده است. سلسله مراتب هر تصمیمی که در این ساختار گفته می شود بر عهده دولت است اما این گونه ارجاع دادن ها درست نیست.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ذهنم به این رسید که در این زمینه ها به یک نکته ای اشاره کنم و نمی‌خواهم واقعیت های انکارناپذیری را بگویم و بگویم همه چیز درست انجام شده است. یک حقیقت انکارناپذیر است که عده ای می‌خواهند همواره واقعیت ها را نادیده گرفته اند. تحریم را نباید نادیده گرفت.

ربیعی با تاکید بر اینکه تحریم های ظالمانه اساس نظام اقتصادی جامعه را بهم ریخت، اظهار داشت: نمی خواهم نارسایی ها را بگویم. هیچ دولت و هیچ قوه ای نمی‌تواند بگوید من نارسایی ندارم. نمی خواهم جای نظارت سریع تر را انکار کنم اما عده ای از دوستان نمی خواهند این بخش را ببینند. تحریم ها تهدیدی علیه نظم اقتصادی جامعه متوجه کرده و این انکار ناپذیر است.

وی تاکید کرد: آن روز که برای خرید نهاده ها با همه تلاش بانک مرکزی قرار شده بود از ارزهایی که در سایر کشورها بود استفاده کنیم و وقتی آقای منوچین وزیر خزانه داری سابق آمریکا با تک تک شرکت ها تماس می گرفتند و فشار وارد می آوردند، این اتفاق در این زنجیره بی اثر نبوده است. این آثار خود را بر یک فرآیند تولید گذاشت، تولید مرغ یک فرآیند و یک زنجیره است و حدود ۷۰ درصد وابسته به ارز است از تخم مرغ تا مرغ اجداد تا نهاده ها و دارو یک زنجیره است.

سخنگوی دولت گفت: بانک مرکزی از تمام توان خود استفاده کرد. بخشی از فرآیند اگر آسیب ببیند سلسله ای را با مشکل مواجه می کند. در جایی که همه کارشناسان می گویند اکنون چنین منطقی وجود ندارد، ناچار به تن دادن به نظر کارشناسی هستیم.

مخالفت دولت با پخش گاندو دروغ فاحش است

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه صدا و سیما و مخصوصا شبکه سوم تلویزیون با برنامه های تخریبی خود به نماد مقابله با برجام تبدیل شده اند، اقدام صریح دولت و رئیس جمهور برای دفاع از برجام چه بوده است؟ گفت: ما سال هاست و در واقع از زمان انعقاد برجام و حتی قبل از خروج آمریکا از آن، شاهد حملات غیرمنصفانه و تحلیل های یک طرفه و القای برداشت های نادرست در فضای سیاسی کشور از سوی مخالفان و جریانهای صاحب رسانه مخالف دولت با تحلیل های مخالف با دولت بوده ایم. دولت نقد و مخالفت را حق آنان می داند و از آن حمایت هم می کند. در این میان از صداوسیما انتظار داریم به عنوان رسانه ملی، نگاه های جامع و بی طرفانه ارائه کند.

وی ادامه داد: اما این رفتار در واقع بیش از آنکه تخریب دولت و برجام باشد، نوعی خود تخریبی است که در وهله اول گریبان خود این تفکر و مروجان آن را گرفته است. نگاه کنید به نظرات پیرامون اعتبارسنجی های رسانه ای.

سخنگوی دولت بیان کرد: به رغم انتقاداتی که نمایندگان دولت در هیئت نظارت داشته و به تعبیر رئیس جمهور عدم اجرای قانون اساسی در خصوص اختیارات هیات نظارت، به هرحال ما تحمل می کنیم و تلاش ما برای کار بی حاشیه است و از تلاشهای صادقانه کارکنان همه رسانه ها و به خصوص صداوسیما تشکر می کنم و حتی اخیرا در مورد پخش یک سریال متاسفانه در ساعت اول صبح و روز یکشنبه از یک شبکه اظهار شد که دولت با پخش یک سریال مخالفت کرده است. این یک دروغ فاحش است.

ربیعی ادامه داد: این موضوع در جلسه دولت مطرح شد و اتفاقا رئیس محترم صداوسیما هم مسئله تذکر، فشار و دخالت، حتی تماس برای عدم پخش را تکذیب کردند که امیدواریم همین دیدگاه هم در صداوسیما منعکس شود. دولت هیچ نظر تحمیلی و اجباری و یا درخواست عدم پخش برنامه‌ای هم نداشته است.

بیش از ۱۶ میلیون واکسن کرونا وارد خواهد شد

وی در پاسخ به سوال دیگری کارنامه دولت در زمینه واکسیناسیون کرونا و عقب ماندگی ایران در منطقه در این زمینه نیز با بیان اینکه نقص مدیریتی نه منحصر به این دولت است و نه منحصر به کشو ر ماست و نه منحصر به یک قوه و نهاد هست، خاطرنشان کرد: از شما هم می خواهم به اصل خبر مراجعه کنید، بحث آقای جهانگیری در خصوص آثار تحریم و مشکلات کشور در فروش نفت و مقایسه درآمدهای ارزی ایران در سال ۹۰ و امروز بوده است.

ربیعی بیان کرد: عین صحبت آقای جهانگیری این است «در سال ۹۰ درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کشور ۱۰۰ میلیارد دلار بود، اما در سال ۹۹ و با اعمال جنگ اقتصادی آمریکا این درآمد به ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت و آنچه به دولت رسید کمتر از ۵ میلیارد دلار بود. آمریکایی‌ها در سال ٩٧ و با اعمال جنگ اقتصادی فکر می کردند که ملت ایران برای همیشه در صف خواهد ایستاد که البته ایستادن در صف با پوشک شروع شد و آنان به دنبال این بودند که در همه کالاها چنین شرایطی برای مردم ایران رقم بزنند و در ٢٢ بهمن ٩٧ به تهران بیایند.»

وی ادامه داد: اما در مورد برنامه واکسیناسیون، ما در همان روزهای اول برای خرید ۴۰ میلیون واکسن اقدام کردیم و برای بیش از ۲۰ میلیون به توافق رسیدیم. اما در خرید واکسن بخاطر تحریم ها عملاً ما را با مشکلاتی رو به رو کرده که البته دور از انتظار ما نبود. ما نوبت خود را برای دریافت کواکس بخاطر مشکلات انتقال پول که ناشی از تحریم سیستم بانکی است، از دست دادیم و به نوبت پایین‌تر تنزل کردیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دیشب  بخشی از خرید ما از کواکس وارد کشور شد و ان شاءالله بیش از ۱۶ میلیون خرید ما به سرعت به کشور خواهد آمد. هفته پیش هم گفتم که یکی از کشورهای تولید کننده واکسن به ما اطلاع داد که آمریکا مانع از انتقال واکسن به ما شده است بنابراین مقایسه ایران با کشورهایی که تحت تحریم نیستند و به راحتی می توانند منابع مالی را تخصیص و انتقال بدهند، مقایسه درستی نیست.

ربیعی اضافه کرد: به دلیل همین محدودیت ها بود که ما با تکیه بر شرکت های تولید کننده داخلی برنامه فشرده و دقیقی را برای تولید واکسن ایرانی و البته در برخی موارد در همکاری با دیگر کشورها آغاز کرده ایم و امروز به مرحله بسیار امیدوار کننده ای رسیده ایم.

وی تاکید کرد: دولت مصمم است که تا آخرین روز کاری، حتی یک روز هم در ایجاد دسترسی عموم مردم به واکسن هدر ندهد. رئیس جمهور شخصاً و بطور روزانه پیشرفت در زمینه تولید را رصد و مدیریت می کند. همانطور که می دانید واکسیناسیون اقشار خاص و آسیب پذیر در برابر کرونا مدت‌هاست که آغاز شده و با سرعت ادامه دارد. ما تلاش خواهیم کرد تا اطمینان پیدا کنیم که تمام بسترهای لازم برای واکسیناسیون عمومی طی چند ماه آینده تا قبل از اتمام کار دولت فراهم خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص سفرهای نوروزی با وجود پیش بینی موج چهارم کرونا گفت: موج چهارم کرونا یک مسئله مهم در همه کشورها است و الگوی موج چهارم در اکثر کشورهای جهان به صورت مشابه عمل کرده است.

ربیعی تاکید کرد: بنابراین موج چهارم به صورت فراگیر در بسیاری از کشورها رخ داده است. باتوجه به طرح هوشمند پویا و مصوبه ستاد ملی کرونا هر زمان مناطقی قرمز و یا نارنجی شوند اقدامات لازم از پیش تعیین شده به سرعت عملیاتی خواهد شد. بنابراین آمادگی لازم وجود داشته و برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

ادامه دارد ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.