دکتر صفریان گفت: ادارات مختلف مانند بهداشت و محیط زیست و و اداره کار و امور اجتماعی و... متصدی رسیدگی به برخی مسایل بهداشتی هستند وهمین موضوع باعث می شود که نتوان به یک مدیریت واحد برای رسیدگی به مشکلات رسید.

فقدان مدیریت کلان بهداشت باعث بروز مشکلات بهداشتی است

دکتر محمد صفریان به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بهداشت در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار کرد: در سیستم بهداشتی جامعه، نکات مهمی وجود دارد که باید توسط مردم و مدیران استانی رعایت شود. اما عدم التزام به آن باعث شده که مشکلات بهداشتی فراوانی ایجاد شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال درخصوص مسائل مرتبط با تغذیه باید گفت که از مزرعه تا سفره این مشکلات بهداشتی وجود دارد. یکی از نکات مهمی که کشاورز باید رعایت کند میزان و نوع استفاده از سموم در مزارع است. بیشتر اوقات کشاورزان بدون مشورت با افراد صابنظر و کارشناس، از سموم مختلف و در حجم بالا استفاده می کنند. این کار باعث بروز مخاطرات شدید بهداشتی در امر تغذیه می شود. در موضوع فرآوری های غذایی و حتی نحوه مصرف غذا نیز مشکلات زیادی داریم.  

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بهداشت در تمام زمینه ها اهمیت فراوانی دارد، رعایت نکات بهداشتی در بهداشت فضا، بهداشت هوا، بهداشت آب، بهداشت محیط، بهداشت فردی و... بسیار مهم است. تقریبا در تمام این مسایل مشکلات فراوانی داریم. شاید اکثر مردم در زمینه بهداشت کاری، هنوز نمی دانند که چگونه باید روی صندلی و پشت میز نشسته و در طول روز کار کنند. این موارد انسان را دچار مشکلات اسکلتی و آسیب های مختلف کمردرد و بدن درد می کند.

وی خاطرنشان ساخت: مردم هنوز به صورت مناسب نمی دانند چگونه زباله و فاضلاب را باید دفع کرد تا به محیط زیست خدشه ای وارد نشود. هنوز خیلی ها نمی دانند که نحوه رانندگی آنها باعث آلودگی فضا و آلودگی صوتی و ایجاد بیماری های عصبی می شود.

دکتر صفریان با ذکر این نکته که مسایل بهداشتی جامعه ما در وضع بغرنجی قرار دارد، بیان داشت: یکی از دلایل بروز این مشکل عدم آموزش کافی مردم است. در واقع به اندازه کافی کارشناس نداریم که بتوانیم مسایل بهداشتی را به مردم بازگو کنیم. حتی کارشناس هایی هم که وجود دارند در قالب سازمان های سامان یافته نیز قرار نگرفته اند و به  خوبی مدیریت نمی شوند تا بتوانند به حل مشکلات جامعه کمک نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که رفع این مشکلات به عهده کیست و چه کسی باید پاسخگو باشد، مدعی شد: متاسفانه سازمان های متفاوتی متصدی رسیدگی به حل مشکلات بهداشتی هستند و به همین دلیل در بسیاری از امور موازی کاری شده و تصمیم گیری به خوبی صورت نمی پذیرد. به عنوان مثال محیط زیست و بهداشت و اداره کار و رفاه اجتماعی و... متصدی رسیدگی به مسایل بهداشتی مخصوص به خود هستند وهمین موضوع باعث می شود که نتوان به یک مدیریت واحد برای رسیدگی به مشکلات رسید.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بسیاری از مواقع تداخل کاری بوجود می آید، یعنی یک موضوعی را همزمان چند دستگاه پیگیری می کنند و در یک موضوع دیگر ممکن است دستگاه ها به تصور اینکه دیگران به آن رسیدگی خواهند کرد، آن موضوع از چشم ها مغفول مانده و اصلا به آن رسیدگی نشود. درحقیقت یک ضعف ساماندهی در سیستم مدیریت خدمات بهداشتی به صورت عمومی وجود دارد.

وی متذکر شد: اگر دولت به این موضوع به صورت کلان رسیدگی و آن را حل کند آنگاه بسیاری از مشکلات ما در حوزه بهداشت پیشگیری و مرتفع خواهد شد. تمام ادارات مرتبط مانند جهاد کشاورزی و بهداشت و محیط زیست و... و. همه باید در مدیریت کلان دیده شده و نظر و نقش داشته باشند تا بتوان به یک سیستم مدیریت بهینه دست یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.