زابل- سیستان شامل پنج شهرستان و ده‌ها پارچه آبادی است که در حال حاضر تشنه‌تر از همیشه است، و رسیدن شاخص گردوغبار در این منطقه و به بیش از ۶۰ برابر حد مجاز خود گویای روزگار این منطقه است.

حقابه هامون درگرو دیپلماسی فعال؛ حال سیستان خوب نیست

قدس آنلاین؛ گروه استان‌ها: بابک رحیمیان: همه‌ساله با جاری شدن سیل و ناتوانی همسایه شرقی در مهار سیلاب جاری شدن آب‌های گل‌آلود هرچند اندک موجب جاری شدن امید در دل مردم سیستان می‌شد اما امسال بند کمال خان آن‌سوی مرز و بر روی هیرمند و هم‌چنین موضع‌گیری اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در خصوص آب در برابر انرژی موجب نگرانی روستائیان سیستان شده است.

متأسفانه بندی عظیم در آن‌سوی مرزها سد راه همان اندک سیلاب را مسدود کرده  و اگرچه کشاورزان سیستانی زمین‌های اندکی را به کشت گندم اختصاص دادند اما هنوز نمی‌دانند گندم‌های کاشته شده به فصل برداشت می‌رسد یا در همین میانه راه به دلیل بی‌آبی از بین می‌روند؟

اگرچه طبق قوانین بین‌المللی احداث هرگونه مسیر انحرافی از رودخانه اصلی قابل‌قبول نیست، اما شاهد احداث بند کمال خان در افغانستان بر روی هیرمند هستیم که این اقدام درنهایت به خشکیدگی و مرگ تالابی بین‌المللی و مشترک بین ایران و افغانستان و به خطر افتادن حیات مردم سیستان منجر می‌شود.

گفتنی است ازآنجاکه بسیاری از سران و طوایف بزرگ ایران و افغانستان در مناطق مرزی از سال‌های دور نسبت‌های فامیلی ریشه‌داری دارند لذا این طوایف با ابراز ناراحتی از موضع رئیس‌جمهوری افغانستان اعتراض و نگرانی خود را از این تصمیم اعلام کرده‌اند.

حقابه ایران باید پیگیری شود

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با توجه به این‌که سد کمال خان بر روی رودخانه هریرود در حال احداث بوده و رئیس‌جمهور افغانستان هم برای افتتاح آن رفته، گویا وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌هایی را انجام داده است که منصوباتی مانند سد، مانع حق آبه ایران نیست و اعلام هم شده که حق آبه ایران داده‌شده است.

محمد سرگزی اظهار می‌کند: وزیر نیرو اعلام کرده است که حق آبه ایران داده‌شده است، اما بر اساس موافقت‌نامه این‌گونه نیست که آب‌هایی که به‌عنوان سیلاب وارد کشور می‌شود به نام حق آبه شناخته شود و باید در طول سال هم تعلق گیرد، نه این‌که به‌صورت مقطعی در برخی از ماه‌های سال وارد کشور شود که این موضوع برخلاف توافق‌نامه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند: به نظر می‌رسد کشور افغانستان با حمایت نیروهای آمریکایی به دنبال این است که آب را کنترل کند تا منابع آبی که هرساله از طریق سیلاب وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شد دیگر به سمت کشورمان نیاید.

سرگزی گفت: در این زمینه نه‌فقط وزارت نیرو بلکه وزارت امور خارجه کشورمان هم باید ورود کنند و زمینه احقاق حقوق حقه ایران در جهت دریافت حق آبه رودخانه هیرمند پیگیری شوند تا مشکلاتی در آینده ایجاد نکند.

پیگیری دیپلماتیک

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه بابیان اینکه این موضوع بین اعضای کمیسیون امنیت ملی مطرح‌شده و همه مصر بر این هستند که در این رابطه اقدام جدی صورت بگیرد، منتظر هستیم که وزیر خارجه بیاید تا این موضوع‌ها به وی منعکس شود تا مسائل هیرمند و هامون را در مجامع بین‌المللی به‌طورجدی پیگیری کند.

فدا حسین مالکی از ناراحتی بزرگان ایران و افغانستان نسبت به موضع‌گیری اشرف غنی در خصوص حق آبه هیرمند خبر داد و گفت: به‌زودی صدای اعتراض طوایف به ارگ ریاست جمهوری در کابل می‌رسد.

مالکی با اشاره به ناراحتی برخی از بزرگان سیستان و عده‌ای از بزرگان استان نیمروز افغانستان از موضع‌گیری اشرف غنی، تصریح کرد: طوایف بزرگ ازجمله براهویی، گرگیج، سنجرانی و زوری و خیلی از طایفه‌های دیگر در هر ۲ کشور از این موضوع ناراحت شده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: طبق قوانین بین‌المللی احداث هرگونه مسیر انحرافی از رودخانه اصلی قابل‌قبول نیست، اما شاهد احداث بند کمال خان در افغانستان هستیم که در نشست با وزیر امور خارجه اعلام کردیم که این موضوع باید به‌صورت دیپلماسی قوی در دستور کار وزارت خارجه قرار گیرد.

 به گفته وی، سازمان ملل موظف به این است که دولت افغانستان را وادار کند تا هامون مشترک را از این بدبختی نجات دهد و این دریاچه زیبا را مشترک بین ۲ کشور احیا کند و از سویی شاهد توسعه گردشگری، اشتغال‌زایی و حفظ پرندگان نادر این زیست‌بوم بین‌المللی باشیم.

احضار وزیر امور خارجه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بی جواب ماندن اظهارات غیرحرفه ای اشرف غنی در افتتاح سد کمال خان و عدم پیگیری جدی حق آبه هیرمند و تالاب بین المللی هامون توسط جواد ظریف در دیدار با رئیس جمهور و وزیر خارجه افغانستان در تاجیکستان باعث شد تا فراخوان وی را جهت پاسخگویی در کمیسیون امنیت ملی مجلس داشته باشیم.

 وی ادامه داد: قرار بود ظریف یکشنبه به این کمیسیون بیاید، ولی از آنجایی که در خارج از کشور است، معاونانش در جلسه حضور یافتند، اما ترجیح دادیم با خود وی صحبت کنیم و لذا تعیین کردیم تا در کمیسیون امنیت ملی حاضر شود.

وی می گوید: متاسفانه اخبار خوبی از منطقه نداریم، بلکه به دلیل خشکی تالاب هامون و در پی آن تشدید طوفان گرد و خاک، خبرها نگران کننده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.