خبر شهادت دو محیط بان دیگر، این‌بار در منطقه حفاظت شده «فیله خاصه» استان زنجان صبح دیروز از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شد.

محیط‌بانان حفاظت نشده!

بر اساس این خبر، مهدی مجلل و میکائیل هاشمی در تعقیب و گریز بین افراد ناشناس بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی، به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور نیز ضمن تأیید این خبر از تشکیل پرونده قضایی برای فرد یا افراد خاطی و آغاز تحقیقات برای شناسایی عامل یا عاملان قتل این دو محیط‌ بان گفت.

چندی پس از انتشار این خبر، سرهنگ کارآگاه جعفر رحمتی، رئیس پلیس آگاهی استان زنجان در گفت‌وگو با مهر از دستگیری عوامل شهادت محیط ‌بانان زنجانی گفت و افزود: عوامل به شهادت رساندن دو محیط‌ بان زنجانی از شکارچیان محلی هستند.

این حادثه نخستین اتفاق و تهدید حافظان ایثارگر محیط زیست کشور نیست؛ شهریور سال گذشته گلوله‌های شلیک شده از سوی دو شکارچی غیرمجاز، به سینه محمد حسن نژاد، محیط ‌بان ۴۸ ساله بندرلنگه‌ای اصابت کرد و به این ترتیب او هم به جمع محیط بانانی پیوست که پیش از این جان خود را در راه حفظ و صیانت از منابع طبیعی این مرز و بوم فدا کرده بودند.

آن‌طور که مسئولان سازمان محیط زیست می‌گویند از ۳ هزار و۵۰۰محیط‌بان فعال در سازمان حفاظت محیط زیست، تا کنون ۵ درصد آن‌ها به شهادت رسیده و ۲۷۳ محیط بان نیز به دلیل اصابت تیر جانباز شده‌اند.

در این میان تلاش برای حمایت از محیط ‌بان‌ها و تأمین امنیت جانی آن‌ها حداقل خواسته‌ای است که می‌توان از نظام قانون‌گذاری کشور مطالبه کرد.

باید عرصه را بر شکارچیان تنگ کرد

محمد درویش، کارشناس محیط زیست مهم‌ترین مشکل محیط زیست کشور را تقابل بین محیط بان‌ها و متخلفان این عرصه می‌داند و به ما می‌گوید: در برخی مواقع محیط بان‌ها ناچارند برای دفاع از خود شلیک کنند و نمی‌توانند شروع‌کننده درگیری باشند، این مسئله موجب می‌شود همواره در یک جنگ اعلام نشده در عرصه‌های

محیط زیست و درگیری میان محیط بان‌ها و متخلفان یک طرف مجروح یا کشته شود.

به گفته وی اگر تصور کنیم با در اختیار گذاشتن اسلحه و جلیقه ضدگلوله به محیط بانان می‌توانیم از آن‌ها حمایت کنیم اشتباه است. باید تلاش کنیم با استفاده از امکانات ماهواره‌ای و دوربین‌های دید در شب و سایر تجهیزات دیجیتالی محیط‌بانی از محیط بان‌ها حمایت کنیم تا بتوانند منطقه عملیاتی خود را از داخل پاسگاه رصد کنند و با تهیه عکس و فیلم از متخلفان بدون هیچ‌گونه تقابل و درگیری، آن‌ها را به قانون معرفی کنند.

درویش ادامه می‌دهد: وقتی متخلفان بدانند عرصه‌های محیط زیست کشور تحت نظارت ماهواره‌ای قرار دارد، هرگز وارد منطقه نمی‌شوند و دست به شکارغیرمجاز و یا قاچاق چوب نمی‌زنند.

این کارشناس محیط زیست از متناسب نبودن جرایم محیط زیستی با جرم می‌گوید و اضافه می‌کند: همین موضوع موجب می‌شود شکارچیان به دلیل ترس از دستگیر شدن دست به کشتار محیط بانان بزنند، چون تصور می‌کنند در صورت دستگیری باید جریمه بسیار سنگینی بپردازند، در حالی که اگر جرایم سبک‌تر باشد ممکن است محیط بانان کشته نشوند. 

گام مجلس برای امنیت حافظان محیط زیست

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در پاسخ به پرسش ما در خصوص سرانجام لایحه حمایت از محیط بان‌ها گفت: لایحه حمایت از محیط بان‌ها ۲۳ اردیبهشت سال گذشته از سوی مجلس به تصویب رسید و به عنوان قانون حمایت قضایی از محیط‌بان‌ها و جنگلبان‌ها به دولت ابلاغ شده است.

وی افزود: در قانون بودجه سال جدید نیز بودجه محیط زیست به صورت ۱۰۰ درصد افزایش یافته و ردیف مستقلی برای یگان حفاظت از محیط زیست تعریف شده است. بنابراین انتظار می‌رود این افزایش بودجه به‌منظور حفاظت از جان محیط بان‌ها به عنوان ضابطان قضایی هزینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.