با توجه به شرایط اقتصادی ایران و حجم نقدینگی که دولت برای هزینه‌های جاری‌اش همچنان به بازار تزریق می‌کند پول پرقدرتی دارد وارد بازار می‌شود و اجازه نمی‌دهد قیمت مسکن پایین بیاید.

دوران خرید مسکن با نگاه سرمایه ای است نه مصرفی

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران درباره میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بازار مسکن و وضعیت این بازار گفت: باتوجه به اینکه ابتدای سال و فروردین ماه است و از طرف دیگر سه ماه تا انتخابات مانده و همه اینها تصویر شفافی از این بازار به ما نمی‌دهد. تنها اتفاقی که در این بخش خواهد افتاد، خرید و فروش با هدف سرمایه‌گذاری یا خرید واحدهای مسکونی کوچک است؛ چرا که قیمتها آنقدر بالا رفته که برای مصرف‌کننده رقم غیرقابل هضمی است. آنها نه سپرده آنچنانی دارند و نه درآمد چندانی که بتوانند از محل درآمدشان مسکن بخرند. 
وی ادامه داد: این افزایش‌ها در برخی نقاط 8 تا 9 برابر و در برخی نقاط سه تا چهار برابر شده و هر متر خانه‌ها به طور میانگین با 500 درصد افزایش قیمت مواجه بوده است. 
محتشم در ادامه اظهار کرد: آنکه با هدف سرمایه‌ای خرید مسکن را انجام می‌دهد نیز نگاهی به نرخ ارز و بازار بورس دارد. 
این کارشناس مسکن با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد سرمایه‌ها و نقدینگی از این بازار خارج شود گفت: سرمایه از بخش مسکن خارج نمی‌شود. نگاهی به بورس نشان می‌دهد بسیاری سرمایه‌هایشان را از بورس خارج کرده‌اند، بازار طلا و ارز هم که تا حدی در اختیار و کنترل دولت است تنها بخشی که باقی می‌ماند بخش مسکن است که هنوز جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری دارد و قیمتش را حفظ می‌کند. 
وی ادامه داد: بخش تولید هم رقیبی برای مسکن نخواهد بود چرا که با توجه به مشکلات و معضلات بخش تولید، ممکن است سرمایه‌ها از این بخش خارج نشوند ولی سرمایه‎‌های دیگر هم به این بخش سرازیر نخواهد شد تا نقدینگی را کنترل‌ کند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن پایین نیاید یا حداقل در حد تورم قیمتها بالا برود. البته بعد از انتخابات تغییراتی را در بازار مسکن شاهد خواهیم بود ولی در کوتاه‌مدت انتظار افزایش قیمت مسکن را نخواهیم داشت. 
عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در بخشی دیگر از سخنانش نگاهی به بخش عرضه مسکن انداخت و گفت: عرضه مسکن همچنان وجود دارد، به دو دلیل. ابتدا اینکه واحدهایی که ساخته شده در اختیار مالکین است و مالکین برخی واحدها هم که با هدف سرمایه‌گذاری خریداری شده‌اند هم علاقمند به فروش هستند اگرچه به این بستگی دارد که آنها حاضرند قیمتها را کاهش دهند تا خرید مسکن برای خریدار جذابیت داشته باشد یا بر همان قیمت خود پافشاری می‌کنند. 
محتشم در ادامه به مصوبه جدید دولت و تعیین سقف برای افزایش میزان رهن و اجاره و تمدید قراردادها تا پایان دوره کرونا اشاره کرد و گفت: معمولا رهن و اجاره ضریبی از قیمت ملک و حدود یک چهارم تا یک پنجم قیمت ملک است. ولی امسال با توجه به پایین آمدن سطح درآمد مستاجران، میزان رهن و اجاره را تا یک دهم قیمت ملک محاسبه می‌کنند. مصوبه دولت باعث می‌شود درصد قابل قبولی از مالکین با مستاجرین کنار بیایند.  
محتشم به مردم توصیه کرد: با توجه به شرایط اقتصادی ایران و حجم نقدینگی که دولت برای هزینه‌های جاری‌اش همچنان به بازار تزریق می‌کند پول پرقدرتی دارد وارد بازار می‌شود و اجازه نمی‌دهد قیمت مسکن پایین بیاید. قیمت مسکن کاهشی نخواهد شد و بهتر است اگر کسی امکان خرید دارد اقدام کند. مگر دولت راهکار ویژه و خاصی ارائه دهد که آنهم بعید به نظر می‌رسد چون اقتصاد دستورپذیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.