سیدحسین موسوی‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با قدس عنوان کرد: انتظار این است همان‌طور که مسئولان در سال گذشته با جدیت برای حل مشکل گرانی تخم‌مرغ وارد عمل شدند، امروز هم با تمام قدرت و با همان جدیت در این سال که توسط رهبرمعظم‌انقلاب «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گرفته، برای حل مشکل ارزانی بیش از حد تخم‌مرغ و زیان مرغدارها وارد عمل شوند.

«خرید دولتی» نسخه نجات تولیدکنندگان تخم مرغ

سیدحسین موسوی‌نژاد ادامه داد: در باب کاهش قیمت تخم‌مرغ باید نکاتی را عنوان کرد. همان‌طور که در جریان هستید از ابتدای سال ۹۹ بحران جدی برای تأمین خوراک دام به وجود آمد و این موضوع را بارها به اطلاع مسئولان مربوط رساندیم که مرغدارها برای تأمین خوراک مورد نیاز مرغ‌های تخم‌گذارشان دچار مشکل هستند. در ادامه و چند ماه پس از این ماجرا و در ماه مبارک رمضان، شاهد کاهش شدید قیمت تخم‌مرغ بودیم.

باز هم اطلاع‌رسانی‌های مورد نظر صورت گرفت و از مسئولان خواسته شد با توجه به این موضوع، تخم‌مرغ مازاد را صادر کنیم تا دست‌کم تولید و اشتغال در این حوزه دچار مشکل نشوند.

مسئولان مشکلات را جدی نگرفتند

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان‌رضوی بیان کرد: متأسفانه مشکلات مطرح شده از سوی ما تشکل‌ها جدی گرفته نشد و کار به جایی رسید که دولت برای تأمین خوراک مورد نیاز مرغ‌ها در ۶ ماهه اول سال گذشته مشکلات فراوانی داشت به طوری که در ۶ ماهه اول سال ۹۹ کمتر از ۵۰ درصد خوراک مورد نیاز مرغ‌های تخم‌گذار استان تأمین شد.

کاهش قیمت تخم‌مرغ و از سویی هم مشکل تأمین خوراک موجب شد مرغدارها رغبتی به جوجه‌ریزی نداشته باشند و با کاهش شدید تولید روبه‌رو شویم.

موسوی‌نژاد بیان کرد:در سه ماهه ابتدای سال گذشته به مسئولان اعلام کردیم  اگر خوراک مورد نیاز تأمین نشود ما قطعاً در ۶ماهه دوم سال با افزایش قیمت تخم‌مرغ مواجه خواهیم شد که این موضوع هم رقم خورد و این ماجرا از ابتدای آذر ماه سال گذشته و ورود به فصل سرما بیشتر احساس شد.

در آن زمان بود که تمامی دستگاه‌های اجرایی و دولتی به موضوع ورود پیدا کردند و از سویی برای برخی از مرغداری‌ها پرونده قضایی تشکیل دادند و در ادامه مشارکت اتحادیه را خواستار شدند.

وی تصریح کرد: همکاران ما با وجود اینکه از ابتدای سال ۹۹ به صورت میانگین زیر قیمت تمام شده تخم‌مرغ را راهی بازار کرده بودند، بازهم برای حل مشکل پای کار آمدند و مشارکت کردند.

نکته دیگری که به بی‌رغبتی مرغداران برای ادامه فعالیت دامن می‌زد، موضوع عدم‌همخوانی قیمت تخم‌مرغ با قیمت ابلاغی از سوی انجمن حمایت و دیگر نهادها بود که بارها به ماجرا اعتراض کرده و قیمت‌های واقعی را به آن‌ها اعلام کردیم ولی آن‌ها هشدارها را جدی نگرفتند. تمامی این موارد دست به دست هم داد تا اینکه استان خراسانی که رتبه نخست تولید تخم‌مرغ کشور را در اختیار داشت، طبق آمار مقایسه‌ای  استخراج شده سال ۹۹، حدود ۲۵درصد کمتر از سال ۹۸ جوجه‌ریزی داشته باشد که این ماجرا اثراتش را در سال ۱۴۰۰ نشان خواهد داد.

هر کیلو تخم‌مرغ بیش از ۲هزارتومان زیر قیمت تمام شده

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان‌رضوی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری براساس نرخ مصوب تخم‌مرغ را عرضه می‌کردیم، امروز در هر کیلو حدود ۲هزار ۵۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ تمام‌شده، تخم‌مرغ را راهی بازار می‌کنیم. روزی که قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، مسئولان مربوط شب و روز نداشتند تا مشکل را حل کنند و در این زمینه شبانه تشکیل جلسه دادند و سامانه‌های قرنطینه‌ای واحدهای بسته‌بندی مسدود شد. ورود جدی هم برای حل و فصل شدن مشکل مردم در حوزه مرغ و تخم‌مرغ صورت گرفت. ما معتقد هستیم اگر در سه ماهه اول سال ۹۹ که موضوع را منعکس کردیم، مشکل تولیدکننده حل می‌شد، قطعاً مصرف‌کننده هم مشکلی برایش ایجاد نمی‌شد. با همه این اوصاف مرغدارها ورود جدی داشتند و تخم‌مرغ را با نرخ مصوب عرضه کردند و توانستیم در کمتر از یک ماه قیمت تخم‌مرغ را متعادل کنیم.

مسئولان از زیان مرغدار جلوگیری کنند

حسین‌نژاد بیان کرد: انتظار این است همان‌طور که مسئولان در سال گذشته با جدیت برای حل مشکل گرانی تخم‌مرغ وارد عمل شدند، امروز هم با تمام قدرت و با همان جدیت در این سال که توسط رهبر معظم انقلاب «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گرفته، برای حل مشکل ارزانی بیش از حد تخم‌مرغ و زیان مرغدارها وارد عمل شوند، چرا که با اتفاقاتی که در حال رقم خوردن است این احتمال وجود دارد بازهم رغبت مرغدار به پرورش مرغ تخم‌گذار کمتر شود. درخواست ما و وظیفه قانونی شرکت پشتیبانی امور دام کشور این است که به خرید تخم‌مرغ تولیدشده اقدام کرده و زمانی که نیاز است برای تعادل‌بخشی تخم‌مرغ ها را راهی بازار کند و با این کار از التهاب بازار هم کاسته خواهد شد. خواسته مشخص ما این است که مسئولان مربوط فکری برای خرید تخم‌مرغ کرده و از جامعه مرغدار حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.