۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 746737

در روزهای پایانی سال ۹۹ شمار روزانه فوتی‌ها بر اثر کرونا دورقمی شد و تنها ۹ شهر در نقشه کشورمان قرمز و ۳۱ شهر نارنجی بود.

وضع نگران‌کننده شیوع کرونا در خراسان شمالی

پیش از آغاز تعطیلات نوروزی درباره زبانه کشیدن شعله‌های کرونا با سفرهای نوروزی، هشدار داده شده ‌بود، اما شاید صرف هشدار و خواهش و التماس وزیر بهداشت در این باره کافی نبود!

موج چهارم کرونا از اواخر تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ آغاز و وضعیت بسیاری از شهرها قرمز شد و آمار تلفات روزانه به مدار سه‌رقمی بازگشت و به بیش از ۱۶۰ نفر رسید.

آمار مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی نیز در کمتر از ۱۰ روز به بیش از دو برابر افزایش یافته که می‌توان عروسی‌های پرازدحام، دید و بازدیدهای نوروزی و صف‌های طولانی را از علل آن دانست.

مثبت شدن ۵۰ درصد تست‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: تا هفته گذشته وضعیت باثباتی داشتیم و موارد مثبت شدن تست‌ها در مراکز ۱۶ ساعته و بیمارستان‌ها زیر ۱۰ درصد بود اما متأسفانه در طول یک هفته اخیر تعداد موارد بستری و درصد مثبت شدن تست‌ها افزایش یافته است.

سیداحمد هاشمی اظهار می‌دارد: روز دوشنبه هفته جاری در برخی شهرستان‌ها حدود ۵۰ درصد و در کل استان بالای ۳۵ درصد تست‌ها مثبت شد و این زنگ خطری برای شروع موج چهارم شیوع کروناست.

وی با اشاره به اینکه تعداد موارد بستری از ۱۵ بیمار به ۴۰ بیمار در روز رسیده است، می‌افزاید: تا دو هفته گذشته تعداد موارد بستری ۷۰ تا ۸۰ بیمار بود ولی اکنون بالای ۱۵۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند.

هاشمی تأکید می‌کند: اگر همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود در هفته‌های آینده تعداد موارد بستری و مرگ و میر بیشتر خواهد شد و یکی از علل تأثیرگذار در شیوع این بیماری برگزاری مراسم عروسی بدون توجه به محدودیت‌های بهداشتی در این استان است.

هاشمی با اشاره به پلمب چند تالار در استان بیان می‌کند: از تالاردارها خواهشمندم ظرفیت‌ها و مسائل بهداشتی را رعایت کنند چون در غیر این صورت به دلیل اهمیت سلامت مردم، همکاران ما ورود پیدا می‌کنند و با مواردی که رعایت نشود برخورد قاطع انجام می‌گیرد.

وی درخصوص کرونای انگلیسی نیز اظهار می‌دارد: این ویروس از فردی به فرد دیگر جهش پیدا کرده و ژنتیک آن تغییر می‌کند همچنین رفتار این ویروس با انسان به گونه‌ای است که علائم بیماری را در افراد مختلف تغییر داده و نحوه و شدت انتقال و حتی مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه می‌دهد: احتمال مرگ و میر در حدود ۶۰ درصد افرادی که مبتلا می‌شوند و فاکتور خطر دارند بیشتر بوده و انتقال بیماری به دیگران نیز بسیار سریع است.

صف‌های کرونایی

وی در خصوص صف‌های ایجاد شده برای مرغ و نان نیز می‌گوید: در بازدید میدانی از این صف‌ها مشاهده کردیم که متأسفانه بسیاری از افراد ماسک نمی‌زنند و فاصله مناسب را رعایت نمی‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: برخی مردان بین ۱۸ تا ۳۰ سال با تصور اینکه جوانان مبتلا نمی‌شوند از زدن ماسک خودداری می‌کنند در حالی که با عدم رعایت موارد بهداشتی خطر ابتلا به ویروس را به خانواده انتقال می‌دهند.

افزایش ۱۰۸ درصدی ترددها

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی نیز با اشاره به تردد ۴میلیون و ۶۱۲ هزار و ۴۱۰ خودرو از محورهای خراسان شمالی در طرح نوروزی می‌گوید: این ترددها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۸درصد افزایش داشته هر چند نسبت به طرح نوروزی ۹۸ به میزان ۱۴ درصد کاهش ثبت شده است.جعفر شهامت می‌افزاید: در همین مدت ورود و خروج مسافران از استان‌های اطراف ۸۵۲ هزار و ۱۴۷ دستگاه ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۱۱۹درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اقامت نوروزی ۶ هزار مسافر

حبیب یزدان‌پناه؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما از اقامت بیش از ۶ هزار مسافر در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: با اعلام مجاز شدن سفر به شهرهای مختلف کشور، تردد در جاده‌ها نیز در روزهای پایانی سال گذشته و اوایل امسال افزایش یافت و خراسان شمالی از این قاعده مستثنا نبوده و همزمان با سال جدید و آغاز سفرهای نوروزی، ۶هزار و ۳۰۳ نفر در این استان اقامت داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.