مسئول خدمات بازرگانی ایران در عراق گفت: در سال جاری باید بر رفع موانع موجود در زمینه صادرات کالاها و خدمات ایرانی به کشورهایی نظیر عراق با محوریت الگوی جهادی تلاش بیشتری صورت بگیرد.

 الگوی جهادی و سلیمانی وار مبنای مانع زدایی از مسیر صادرات کالاها و خدمات ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، علی نعمانی ، مسئول خدمات بازرگانی ایران در عراق  در همایش آشنایی  تولید کنندگان و صادرکنندگان خراسان رضوی با بازار عراق که در  محل هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد:  در صورت رفع موانع موجود در زمینه  صادرات کالاها و خدمات  ایران به عراق ، سهم ایران از بازار این کشور رشد پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه ایران تا چند سال قبل سهم خوبی از بازار کشور عراق را در اختیار داشت اما متاسفانه طی چند سال اخیر و به دلیل برخی کم کاری ها و غفلت هایی که از سوی دولت و وزارت صمت رخ داد و همچنین عدم آشنایی کامل تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی با بازار عراق ، سهم  ایران از این بازار کاهش قابل ملاحظه ای داشته است .

نعمانی افزود: در حال حاضر کشورهایی نظیر ترکیه، عربستان، کره جنوبی، اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا بازار عراق را در اختیار گرفته اند این در حالی است که ایران به دلایل مختلفی از جمله ۱۴۰۰کیلومتر مرز مشترک و ارزان بودن حمل کالا به عراق و داشتن زیرساخت های متعدد هوایی، دریایی و زمینی از این پتانسیل برخوردار است که بیشترین سهم از کالا و خدمات بازار عراق را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه عراق به تازگی مجوز تردد ماشین های ایرانی از مرز مهران را صادر کرده است، ادامه داد: عراق بازار تشنه ای دارد که برای تصاحب آن و پاسخ به نیازهای موجود در این بازار  باید شناخت کافی و کامل از سوی صادرکنندگان ایرانی صورت بگیرد تا زمینه حضور برخی افراد تاجر نما و دلال که هدفی جز خدشه دار کردن وجه کالای ایرانی در بین مردم عراق را ندارند گرفته شود.  

هدایتی ، مدیر گروه پیشرو تجارت نصر فرات نیز در این همایش اظهار کرد: از روز شنبه ۲۱فروردین ماه ۴۰تاجر عراقی در حوزه‌های صنایع غذایی، ساخت و ساز، کشاورزی ، برق و الکترونیک و خدمات با هدف شناخت کالاها و خدمات ایرانی و با تاکید بر روش مستقیم مذاکره تجار عراقی با ایرانی به مدت ۴روز در شهر مقدس مشهد حضور پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی انتخاب مشهد برای حضور تاجران عراقی در ایران حضور بارگاه امام رئوف در این شهر و علاقه خاصی که عراقی ها به این امام دارند می باشد، افزود: یکی از دلایل اصلی برگزاری این برنامه، تحقق شعار سال مبتنی بر رفع موانع پیش روی صادرات ایران به عراق بویژه در حوزه آشنایی و شناخت کامل تاجران ایرانی و عراقی با یکدیگر و تسهیل روابط تجاری بین دو کشور  است.

وی با بیان اینکه جایگاه اقتصادی ایران در عراق باید خیلی بیشتر از وضعیت فعلی باشد، افزود: بر خلاف تصور رایج، سهم کالای ایرانی در بازار عراق بسیار کمتر از آن چیزی است که عنوان می شود و متاسفانه روز به روز نیز این سهم در حال کاهش است و با بی توجهی خاصی که از سوی دولت در این زمینه رخ داده است ، برگزاری چنین برنامه هایی با محوریت آتش به اختیار که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید است به دولت و تشکل های دولتی نشان خواهد داد که اگر خواسته باشیم رونق اقتصادی در کشور ایجاد کنیم ظرفیت های زیادی وجود دارد که با تلاش و پشتیبانی محقق خواهند شد.

هدایتی  بابیان اینکه سهم کالای ایرانی در سبد خرید مردم عراق باید افزایش پیدا کند، افزود:  در حال حاضر تمامی کشورها فعال و موفق در بازار عراق چند  رایزن فرهنگی در این کشور دارند اما متاسفانه ایران تنها یک رایزن در کشور عراق دارد که  حتی حقوق همین رایزن را طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم چند ماه است پرداخت نکرده است.

وی با بیان اینکه رونق صادرات باعث تقویت نقدینگی شرکت ها و کارخانه های ایرانی خواهد شد، افزود:  ایران از استعداد ها و ظرفیت های صادراتی زیادی برخوردار است که نیاز است در تحقق و ترویج آن الگوی جهادی و سلیمانی وار مبنا قرار بگیرد .

وی با اشاره به اینکه روش آشنایی تاجران عراقی با محصولات ایرانی از طریق مذاکره مستقیم و چهره به چهره یا همان Business to business از روش نمایشگاهی بازخورد بسیار بیشتری دارد، افزود:  در افتتاحیه این همایش که روز شنبه برگزار خواهد شد مسئولانی از عراق از جمله رئیس اتاق بازرگانی شهر نجف و همچنین نماینده استاندار نجف  نیز حضور خواهند داشت  و از اولین سامانه مجازی تجاری بین ایران و عراق نیز در این مراسم رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/
 

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.