۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 746878

«نا»، سخت‌خوان اما شیرین

مریم قربان‌زاده، نویسنده

در ابتدا باید گفت این توفیق نویسنده کتاب «نا» بوده که در شرایطی قرار گرفته تا بتواند به زندگی شهید صدر نزدیک شود و ایشان را بشناسد.

در تاریخ پرافتخار تشیع شخصیت‌هایی وجود دارند که باید به نسل جدید شناسانده شوند و جنبشی نیاز است که این میراث فاخر را معرفی کند. ما درباره شخصیت‌هایی مانند شیخ مفید، شیخ طوسی و شیخ انصاری چقدر می‌دانیم؟ این‌ها بزرگان جامعه شیعه هستند و جامعه را رشد داده‌اند اما درباره ایشان چیزی نمی‌دانیم در حالی که جوان امروز ما نیاز به شناختن این افراد دارد.

با این همه نزدیک شدن به زندگی این بزرگواران بسیار دشوار است و شهید صدر جزو همین شخصیت‌هاست. خود نویسنده‌ها به تنهایی نمی‌توانند چنین کاری را به پایان برسانند و در این مورد باید اقبالی از سوی خانواده شهید صدر انجام شده باشد. می‌بینیم کتاب «نا» در بحران صنعت نشر و در مدت کوتاهی به چاپ هفتم رسیده است. این تجدید چاپ‌ها نشان‌دهنده عطش جامعه است که باید پاسخ داده شود؛ چه از جانب نویسندگان و چه از جانب بیوت معظم علما که باید سپر خود را کنار بگذارند. این میراث‌ باید به دست مردم برسد.

اما «نا» می‌تواند جزو نخستین کتاب‌هایی باشد که می‌تواند شکاف بزرگ نسلی در دوران معاصر را پوشش دهد. نویسندگان نقش حیاتی در پوشش فاصله بین نسل‌های گذشته و امروز دارند تا بتوانند پرسش‌های مردم را جواب بدهند، هر چند ممکن است پرسش‌های دیگری را ایجاد کنند. این کتاب پرسش‌های جدیدی در ذهن من ایجاد کرد که اگر با همت باشم باید به دنبال جواب پرسش‌های خودم بروم.

از طرفی «نا» کتاب سخت‌خوانی هم هست. نویسنده برای نوشتن «نا» باید کتاب‌های عربی را مطالعه می‌کرده و حجم اطلاعاتی که در این کتاب به خواننده ارائه می‌شود بسیار بالاست. مخاطب در دو صفحه، ۶ سال از زندگی شهید صدر را مطالعه می‌کند؛ این میزان از اطلاعات شاید خواننده را از ادامه راه باز دارد و فقط خواننده‌ای که کنجکاو است تا انتها آن را خواهد خواند؛ البته این مسائل طبیعی است چون قلم‌فرسایی درباره شخصیتی مانند شهید صدر دشوار است. این دشواری مربوط به حساسیت‌های خانواده این بزرگواران است و از سویی ایشان از بزرگ‌ترین متفکران جهان اسلام هستند.

نویسنده نباید نکته‌ای به زندگی شهید صدر اضافه کند اما در جاهایی از کتاب موجزنویسی ابهام‌هایی ایجاد کرده که شاید می‌طلبیده توضیحات بیشتری داده شود برای همین هنگام خواندن اثر پرسش‌هایی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود. مخاطب کنجکاو باید خودش پیگیر جواب پرسش‌ها باشد اما مسائلی هست که نویسنده باید در همین اثر به آن‌ها می‌پرداخت.  با همه این‌ها کتاب «نا»، اثر شیرینی است. پیوند اهل کتاب و اهل بازار و بازنمایی ابعاد احساسی زندگی شهید صدر و خانواده ایشان و سختی‌هایی که همسر ایشان کشیده‌اند از جذابیت‌های این اثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.