۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 746894

آمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های خطه خراسان همچون بسیاری دیگر از مناطق کشور از چند روز گذشته رشد تصاعدی یافته و سبب تغییر وضعیت تعدادی از شهرهای این استان‌ها به نارنجی و قرمز شده است.

براساس آمارهای اعلامی، از ابتدای نوروز تاکنون بیش از ۶۰ درصد به تعداد بستری‌ها و موارد مشکوک به کرونا در خراسان اضافه شده و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده موارد بیشتری از ابتلا به کرونا نیز ثبت شود. همچنین بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، از روز گذشته ۶ شهر خراسان رضوی از جمله مشهد و ۶ شهر نیز در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

آنچه مسلم است اینکه این اتفاق پیش از هر چیز نتیجه عادی‌انگاری و بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم بوده است؛ افرادی که به ‌ویژه از هفته‌های پایانی سال گذشته با برپایی و یا شرکت در مراسم عزا و عروسی، دورهمی‌های خانوادگی، مسافرت و گردش و تفریح، نسبت به ابتدایی‌ترین مسائل بهداشتی همچون زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بی‌توجه بوده‌اند.

برخلاف نوروز ۹۹ که مردم از نزدیک شدن به یکدیگر واهمه داشتند و جز در موارد معدود و استثنایی حتی برای دید و بازدیدهای مرسوم از خانه خارج نمی‌شدند؛ امسال در ایام عید، دید و بازدیدها رواج فراوان داشت و بارها شاهد در آغوش کشیدن و روبوسی افراد بوده‌ایم. پس از تعطیلات هم بی‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی ادامه یافته و به کمتر از ۵۰ درصد، یعنی پایین‌ترین حد از زمان شیوع کرونا تاکنون رسیده است.

با وجود این برخی از کارشناسان بر این باورند که عادی‌انگاری مردم، تا حد زیادی متأثر از مدیریت نادرست دولتمردان و متولیان سلامت جامعه بوده است.

اینکه مصلحت‌اندیشی‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی در برنامه‌ریزی‌های کنترل و مقابله با کرونا مدنظر مسئولان قرار داشته تردیدی وجود ندارد و به باور نگارنده ایرادی هم بر کلیت چنین سیاستی وارد نیست؛ کما اینکه در سایر کشورهای دنیا نیز چنین ملاحظاتی وجود داشته است؛ اما نباید از این واقعیت هم غافل شد که اگر فرهنگ‌سازی و مدیریت مدبرانه‌ای با برنامه‌های مقابله با کرونا در کشور و خراسان همراه بود، می‌بایست رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همواره در اولویت امور روزانه مردم قرار داشت و از اهمیت آن کاسته نمی‌شد.

در عین ‌حال آنچه نباید، اتفاق افتاده و ترس کادر درمان و متولیان سلامت جامعه واقعیت یافته و یا به ‌سرعت در حال رخ دادن است.

موضوعی که هم‌ اکنون باید به‌ طور جدی و به‌ دور از هر گونه مصلحت‌اندیشی، مورد عمل مردم و مسئولان قرار بگیرد، اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ضوابط و مقررات مربوطه و پایبندی به الزام‌های عبور از وضعیت کنونی است.

دولتمردان و متولیان سلامت جامعه اما وظیفه‌شان سنگین‌تر از هر زمانی است؛ چراکه اگر بخواهند همان رویه تسامح و تساهل و شیوه نخ‌نمای آزمون ‌و خطا را در برنامه‌های مقابله با کرونا ادامه دهند، بدون تردید باید منتظر بحرانی جدی و یا حتی فاجعه‌ای انسانی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.