به مناسبت بیستم فروردین ماه، سالروز شهادت هنرمند متعهد و بسیجی «شهید مرتضی آوینی» و روز «هنر انقلاب اسلامی» با «امیرمهدی حکیمی» مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به گفت وگو پرداختیم.

توجه به «مخاطب‌محوری» و پیوند بین «اقتصاد و هنر»

اصلاً چه ضرورتی داشت تا چنین مؤسسه‌ای در آستان قدس رضوی تشکیل شود؟

از ادوار گذشته و در قرن‌های مختلف، بارگاه مطهر رضوی سرشار از معنویت و جذابیت‌های هنری مختلف در عرصه‌های گوناگون بوده است که نشان از ابراز ارادت و خدمت هنرمندان و دلباختگان به ساحت مقدس امام هشتم (ع) دارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به اهمیت موضوعات هنری، این مؤسسه با پیگیری اهدافی همچون بهره‌گیری از انواع هنرها در تبیین و انعکاس معارف اهل بیت(ع)، شناسایی و اشاعه ابعاد هنر و معماری ایرانی - اسلامی اماکن متبرکه رضوی با حفظ و ارتقای جلوه‌های هنری نفیس و آثار متعلق به آستان قدس رضوی، تأمین نیازهای کاربردی هنر چون فیلم‌های مستند و مجموعه‌های ارزشمند تصویر، عکس و امور گرافیکی و تصویرسازی و در مجموع پاسداشت و ترویج هنر مقدس و والای دینی و رضوی، تشکیل و تأسیس شد.

 برای ارتقای جنبه‌های هنری در فعالیت‌های مؤسسه چه فکری کرده‌اید؟

استفاده از ابزارهای هنری برای ارتقای زیارت و البته توسعه و گسترش مبانی و معارف رضوی اصلی بنیادین در آستان قدس رضوی است. این مؤسسه با توجه به ابلاغ رهبر معظم انقلاب و تأکید بر حفظ گنجینه‌های هنری موجود در حرم مطهر امام رضا(ع) در تلاش است با بهره‌گیری از نگاه اندیشه‌ورز به عرصه هنر و برخورداری از رویکردهای معاصر و نوین و مخاطب‌شناسی نسبت به حفظ و گسترش گنجینه‌های مجموعه حرم مطهر رضوی فعالیت کند. بدیهی است در هر دو حوزه به کارگیری هنر در مجموعه حرم مطهر رضوی با هدف خدمت به زائران این آستان و آفرینش محصولات هنری با هدف ترویج معارف ناب رضوی مؤسسه تلاش دارد تا نسبت به ارتقای کیفیت و استانداردهای هنری اقدام کند. در این راه استفاده و بهره بردن از ظرفیت همه هنرمندان دلداده و عاشق این آستان مقدس و ایجاد توازن و تعادل میان هنرهایی که در مؤسسه به آن‌ها پرداخته می‌شود مورد توجه خواهد بود. 

 به طور مشخص چه برنامه‌هایی را در سال ۱۴۰۰ پیگیری می‌کنید؟

در برنامه‌ریزی فعالیت‌های سال جاری تلاش شده است تا توان و ظرفیت‌های مؤسسه بر اساس رویکرد عدالت توزیعی میان هنرهای گوناگون متناسب با کارکرد و مخاطب‌محوری تقسیم شود. استفاده از ظرفیت‌های بومی از جمله مسائلی است که به طور جدی در سال ۱۴۰۰ پیگیری خواهد شد. استان خراسان رضوی و هنرمندانش در عرصه‌های گوناگون هنری در زمره برترین‌ها در سطح کشور به حساب می‌آیند. بر این اساس تلاش کردیم تا فرصت لازم برای باروری ظرفیت‌های بومی را فراهم آوریم. تولیدات مؤسسه برای سال جاری در حوزه‌های سینمایی، نمایشی، موسیقی، محصولات فاخر، ادبیات و ارائه خدمات هنری به مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) برنامه‌ریزی شده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده است تا در عرصه‌هایی چون تولید آثار سینمایی، سریال و مستند آثار شاخصی تولید شود. همچنین آموزش، یکی از رویکردهای جدی مؤسسه در سال ۱۴۰۰ است .

چقدر در تنظیم فعالیت‌های این مؤسسه در سال جاری به اسناد بالادستی مانند سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی توجه شده ‌است؟

در گام نخست تلاش می‌کنیم همه فعالیت‌های مؤسسه در راستای تحقق سیاست‌های عمومی آستان قدس رضوی باشد. بر این اساس برنامه‌های مؤسسه در سه محور اصلی برنامه‌ریزی شده است؛ محور نخست ارائه فعالیت‌هایی در راستای تقویت و تثبیت امر زیارت و گسترش آثار آن به کمک ابزار هنر است. عرصه دوم سیاست جهش در تولید محصولات هنری با دو رویکرد مهم ارتقای کمی و کیفی با محوریت کلان مفهوم زیارت است. سیاست سوم نیز تقویت رویکرد بین‌المللی بودن و استفاده از ظرفیت‌های هنری آستان قدس رضوی برای ارتقای ارتباطات میان فرهنگی به خصوص در جهان اسلام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.