سخنران حرم رضوی گفت: امیدواری به رحمت واسعه الهی زمینه ساز رشد و تعالی انسان در زندگی است.

امید به رحمت الهی زمینه ساز رشد و تعالی انسان است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه تبلیغی-مذهبی حرم مطهر رضوی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: در متون دینی آیات و روایات بسیاری در مورد ارزش امیدواری و ناامید نشدن از رحمت الهی وجود دارد.

وی تصریح کرد: امید داشتن به رحمت الهی موجب می شود که انسان هیچگاه در زندگی دچار یاس و ناامیدی نشود و در هر شرایطی حتی در شرایط بسیار سخت و دشوار برای رسیدن به اهدافی که در ذهن دارد تلاش کند.

این کارشناس دینی اظهار کرد: هرچند امیدواری امری بسیار پسندیده است ولی گاهی برخی از مردم به دلایلی در زندگی دچار یاس و ناامیدی می شوند. ناامیدی و یاس دلایل گوناگونی دارد که از جمله آنها عدم استجابت دعا است.

وی ابراز کرد: وقتی فرد مدت ها برای رسیدن به خواسته ای دعا می کند ولی دعای او مستجاب نمی شود یاس و ناامیدی به سراغ او می آید. قرار نیست هر دعایی که می کنیم مستجاب شود چرا که استجابت دعا گاهی نیاز به فراهم شدن شرایطی خاص دارد و در برخی از موارد هم به صلاح ما نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: یکی از وظایف ما در هنگام بروز مشکلات و سختی های زندگی دعا کردن است. ولی بعد از آن باید به خدا توکل کنیم و بدانیم اگر به صلاح ما باشد خداوند دعای ما را مستجاب می کند.

وی یکی دیگر از عوامل ناامیدی را کثرت گناهان معرفی و بیان کرد: گاهی انسان به دلیل کثرت گناهانی که مرتکب شده از رحمت الهی ناامید می شود ولی این فرد باید بداند که طبق روایات اسلامی ناامیدی از درگاه خدا خود بزرگترین گناه محسوب می شود.

خطیب حرم رضوی ادامه داد: اگر انسان به دلایلی گناه یا گناهان بسیار بزرگی را مرتکب شده باید بداند در هر زمانی در توبه به درگاه خداوند باز است و می تواند توبه کند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد روحیه ناامیدی در انسان می شود، تجربه کردن شکست در زندگی است؛ شکست خوردن در زندگی امری اجتناب ناپذیر است. در جنگ احد مسلمانان از کفار شکست خوردند؛ در این جنگ رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) جراحت های بسیاری برداشتند و عده زیادی از مسلمانان هم به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: این شکست موجب ناامیدی پیامبر(ص) و سپاه اسلام نشد چرا که آنها می دانستند شکست جزیی از زندگی است و زندگی دنیا توام با سختی ها و شکست ها است و اگر انسان صبر کند و از رحمت خدا ناامید نشود پیروزی هم به سراغ او خواهد آمد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.