قدس آنلاین_هرچند کمبود بارش‌ها در ماه‌های پایانی سال ۹۹ در ۳۱ استان کشور خبر از کاهش بارش‌ها نسبت به وضعیت نرمال می‌داد ، اما کاهش شدید را بارش در فروردین‌ماه جاری، مهر تأیید بر وجود خشک‌سالی شدید در سطح کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی و جنوب شرقی می‌زند.

زنگ کم‌آبی در استان‌ها به صدا درآمد؛ مصرف آب تشنه مدیریت

قدس آنلاین-گروه استان ها: دفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو گزارشی از وضعیت بارندگی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ منتشر کرده است که حاوی آمارها و اطلاعات تلخ و نگران‌کننده است.

طبق این گزارش میزان بارندگی‌ها در کشور از اول مهرماه سال گذشته (آغاز سال آبی) تا ۱۵ فروردین امسال ۱۲۴ میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد و در مقایسه با میانگین درازمدت (۵۲ ساله) ۳۳ درصد کمتر شده است.

کم شدن بارندگی‌ها طبیعتاً در میزان آب ورودی به سدهای کشور نیز تأثیر مستقیم داشته است. طبق گزارش وزارت نیرو، از ابتدای مهرماه سال گذشته تا ۱۳ فروردین امسال، ۱۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (۲۹ میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب)، ۳۴ درصد کاهش‌یافته است.

با این میزان بارش، هم‌اکنون ۵۸ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور پرشده که نسبت به سال قبل، ۱۲ درصد کمتر است. به همین ترتیب، به‌تبع کاهش میزان ورودی آب به سدهای کشور، خروجی آب از سدها هم ۳۰ درصد کاهش یافته است.

استان‌های کم بارش

آمار ارائه‌شده از سوی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی نیز نشان می‌دهد در سال آبی جاری (از اول مهرماه ۹۹) تا روز ۱۶ فروردین‌ماه جاری میزان بارشی که در کل کشور آمده نسبت به بلندمدت ۳۰ ساله ۳۱,۳درصد کمبود دارد و ما در همه استان‌ها با کمبود بارش مواجه هستیم.

میزان کمبود بارش‌ها در برخی استان‌ها مانند هرمزگان با ۷۸.۵ درصد کمبود بارش، سیستان و بلوچستان با ۷۳.۳درصد کمبود بارش، کرمان ۵۸.۶ درصد کمبود بارش، خراسان جنوبی با ۴۹.۱ درصد کمبود بارش و فارس با ۴۳.۸ درصد کمبود بارش، وضعیت بحرانی و نگران‌کننده‌ای به لحاظ خشک‌سالی دارند.

بنا بر آمارها از ابتدای فروردین‌ماه جاری تا روز ۱۶ فروردین میانگین بارش در کشور ۲,۹ میلی‌متر بوده که این میزان در میانگین بلندمدت ۳۰ ساله در این ۱۶ روزه ۲۰.۳ میلی‌متر بوده و این رقم حاکی از کاهش ۸۵.۵ درصدی میزان بارش در کل کشور است و این مسئله وقتی برای ما نگران‌کننده می‌شود که بدانیم بارش‌های رگباری بهار در کنار ذوب شدن تدریجی برف‌ها درنهایت به پرشدن نسبی سدها منجر می‌شد

ذخیره سد ها در هاله ای از ابهام

رئیس مرکز ملی اقلیم ومدیریت بحران خشکسالی دراین رابطه می گوید: ما در سیستان و بلوچستان  وضعیت مناسبی نداریم چراکه از اول مهر ۹۹ تا روز ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰ میزان بارشی که در کل این استان به ثبت رسیده ۵,۲ میلیمتر بوده که حاکی از کمبود ۹۳ درصدی میزان بارش نسبت به بلندمدت است.

احد وظیفه اذعان می کند: همچنین کرمانشاه با کاهش ۴۳ درصدی از وضعیت نرمال مواجه بوده که این مسأله می‌تواند به کم آب شدن سدکرخه دامن بزند از سوی دیگر ما در استان پرآبی مانند چهارمحال و بختیاری که سرچشمه زاینده رود است نیز با مشکل روبه‌رو هستیم و آمار حاکی از کاهش ۳۱درصدی بارش ها و ۲۸ درصدی بارش‌ها در خود استان اصفهان نسبت به بلندمدت است.

وی تصریح می کند: پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد امسال ما نتوانیم به وضعیت مطلوب در ذخیره آب سدها برسیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم ومدیریت بحران خشکسالی وضعیت خشکسالی در هرمزگان را نیز  بسیار ناگوار عنوان کرده و می گوید: ما درسال آبی جاری تا روز ۱۶ فروردین ماه تنها ۱۱,۹ میلیمتر بارش در هرمزگان داشته‌ایم واین در حالی است که در میانگین ۳۰ ساله حدود ۱۳۶ میلیمتر بارش در این استان رخ می‌داده که حاکی از کمبود ۹۱ درصدی بارش در این استان است و چون هرمزگان پس از فروردین ماه بارشی ندارد این آمار نهایی برای پایان سال آبی آن است.

وی معتقد است خشکسالی پدیده‌ای است که با جغرافیای ایران گره خورده و برای ما یکی از بلایای تاریخی و بلندمدت به شمار می‌رود لذا ما باید رفته رفته با آن سازگارتر شویم.

وظیفه اذعان می کند: در عین حال خشکسالی که ما در سال ۱۴۰۰ با آن روبه‌رو هستیم خاص ایران نیست و کشورهای همسایه و منطقه نیز مانند افغانستان، تاجیکستان، عراق، سوریه و حتی ترکیه با درجاتی از این مخاطره روبه‌رو هستند.

چه باید کرد؟

ازآنجاکه ۹۰ درصد مصرف آب کشور در حوزه کشاورزی است و ۱۰ درصد آن‌هم در حوزه مصرف مردم و صنعت لذا  راهکار مدیریت وضعیت کم‌آبی در کشور، استفاده از فناوری‌های نوین برای مصرف آب در صنعت و کشاورزی است و توجه به این‌که باید الگوهای مصرف آب را اصلاح کنیم و قدر این نعمت را بیشتر بدانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.