با تمرکز مجلسی‌ها به موضوع تسهیل بهبود فضای کسب و کار، به زودی برای ایجاد یک کارگاه اقتصادی خرد یا خانگی جدید نیازی به اخذ مجوزهای متعدد نخواهد بود (جز مجوز بهداشتی و امنیتی) و افراد می‌توانند تنها با ثبت نوع فعالیت در سامانه‌ای که پیش‌بینی شده است به کسب معاش بپردازند.

کسب و کارهای خرد وعبور از اقتصاد کرونا زده

راهی که امروز کشور ما برای ورود به آن به تسهیل مقررات پرداخته، سال‌هاست توسط کشورهای توسعه‌یافته  پیموده می‌شود. در حال حاضر بیش از ۱۵۰ کشور به این حیطه وارد شده‌اند. آن‌ها بخش وسیعی از بازار خود را به مشاغل خرد و خانگی اختصاص داده‌اند، به طوری که قطعات بسیاری از تولیدات صنعتی در این کشورها در محیط خانه‌ها و واحدهای کوچک اقتصادی تولید و راهی بازار می‌شود. در زمانی که  تبعات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور خیمه انداخته و کرکره‌های مغازه‌ها را یکی‌یکی پایین می‌کشد، برطرف موانع در این مسیر می‌تواند جامعه را از هجوم به بازارهای غیرمولد بازداشته و سرمایه‌های اندک افراد را به سوی فعالیتی مولد هدایت کند.

سهم صاحبان مشاغل خانگی در اقتصاد دنیا

تجربه نشان داده توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده و زود بازده بودن و نیاز اندک به سرمایه می‌تواند به شکل مؤثری بازار کار را به تعادل برساند.

با وجود اینکه کسب و کارهای خانگی تاکنون به علت موانع ساختاری و قانونی مورد توجه نبودند، اما در کشور ما سابقه دیرینه دارند و پیش از این نیز ارتزاق بسیاری از خانواده‌ها به آن وابسته بوده است.  این سبک از کسب و کار که روز به روز در حال گسترش است هم‌اکنون جایگاه مهمی در اشتغال کشورها دارد. کشور تایوان با شعار هر خانه یک کارخانه است، بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی این کشور را با این مشاغل گره زده است. چین نیز که جامع‌ترین مدل‌های سازماندهی کسب و کارهای خانگی را در دنیا  اجرا کرده، هم‌اکنون تولید بیش از ۳۱درصد محصولات خود را به دستان صاحبان کسب و کارخانگی سپرده است. در ایالات‌متحده آمریکا نیز ۲۰ درصد از شاغلان صاحبان مشاغل خانگی هستند که در خانه به کسب درآمد می‌پردازند. در قاره سبز هم می‌توان به سوئیس اشاره کرد که بخش عمده فعالیت خود در زمینه تولید ساعت را از طریق کارگاه‌های کوچک و خانگی انجام می‌دهد. 

کاهش نرخ بیکاری با توسعه کسب و کارهای خرد

نگاهی به نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله کشور نشان می‌دهد ۲۳,۶درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ۱۳۹۹ بیکار بوده‌اند و نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز در همین بازه زمانی ۱۶,۸درصد ثبت شده است. به نظر می‌رسد کسب و کارهای خرد در کشور ما نقطه شروع مناسبی برای راه‌اندازی فعالیت اقتصادی افراد است، زیرا راه‌اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب و کار، ساده و کم‌هزینه‌تر بوده و در کوتاه‌مدت نیز می‌تواند کاهش نرخ بیکاری را در پی داشته باشد.

بدین سبب تسهیل در راه‌اندازی و توسعه این مشاغل علاوه بر اینکه زمینه شروع یک فعالیت اقتصادی را برای بسیاری از جوان‌های جویای کار فراهم می‌کند، می‌تواند زمینه مناسبی را برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و  دانش‌آموختگان دارای مهارت ایجاد کرده و سهم قابل‌ملاحظه‌ای در ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده و حتی صادرات داشته باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.