داستان گوشت مرغ و دغدغه‌هایی که چند ماهی همه با آن مواجه‌اند اواخر سال ۹۹ با رویکرد دیگری دنبال شد تا ماجرای گوشت مرغ وارد مرحله جدیدی شود.

صف طولانی سوء مدیریت ‌در بازار مرغ

نرخ تنظیم بازاری گوشت مرغ که ستاد تنظیم بازار در آن زمان مصوب کرده بود برای هر کیلو ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بود با اینکه انتظار می‌رفت این مصوبه در بازار اجرایی شود اما در کمال تعجب نه تنها مرغ با این قیمت، خیلی کم و نادر بود بلکه حتی گوشت مرغ با قیمت‌های بالاتر از این هم برای چند روز در بازار وجود نداشت.

صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ آن هم در آستانه سال جدید همه را کلافه کرده بود. از طرفی مسئولان مرتبط اعلام می‌کردند مرغ تنظیم بازاری وجود دارد و فروشندگان موظف به فروش آن در واحدهای صنفی هستند و از طرفی آنچه در واقعیت بود با چیزی که ادعا می‌شد خیلی فاصله داشت.

ماجرا تا همین ۱۰ روز پیش ادامه داشت تا اینکه یکباره نرخ تنظیم بازاری مرغ از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان یا همان ۲۵ هزار تومان رسید. دولتی‌ها اعلام کردند بهانه‌ای دیگر برای گران‌فروشی نیست و همه باید مرغ را با همین قیمت بفروشند. قطعه‌بندی هم مثل سابق ممنوع شد تا کسی نتواند سودجویی کند.

تکرار سرنوشت مرغ ۲۰ هزاری برای مرغ ۲۵ هزار تومانی!

این مصوبه که اعلام شد خیلی‌ها فکر می‌کردند داستان قیمت گوشت مرغ به سرانجام رسیده و از فردا هم مرغ فراوان است و هم قیمتش مشخص. اما در واقع این نشد و روال مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی

این بار با افزایشی حدود ۵ هزار تومانی ادامه پیدا کرد!

تقاضاها نسبت به روزهای پایانی سال کمتر شد که قاعده‌ای همیشگی بود اما همان سناریو صف برای مرغ تنظیم بازار و قیمت‌های حدود ۱۰ هزار تومان بالاتر در حال تکرار است!

از شهروندی در خصوص شرایط مرغ در راسته مرغ‌فروش‌ها در مشهد پرسیدیم. او با طعنه گفت: آقایان فقط جوش جیب خودشان را می‌زدند که منفعت بیشتری ببرند وگرنه همان هست که بوده.

دولت همراه سودجویان شد و قیمت‌ها را بالا برد آن هم هر کیلو ۵ هزار تومان اما باز هم باید مردم برای خرید گوشت مرغ در صف بمانند آیا مرغ ۲۵ هزار تومانی گیرشان بیاید یا نه!

مرغ ۱۰۰ هزار تومان هم بشود داستان همین است

وی ادامه می‌دهد: چطور می‌شود وقتی قیمت مرغ ۲۵ هزار تومان برای مصرف‌کننده اعلام می‌شود و می‌گویند همه موظف به فروش مرغ با همین قیمت به مردم هستند اکنون قیمت مرغی که در فروشگاه‌ها هست نزدیک به ۳۵ هزار تومان باشد؟ مگر نظارتی بر آنچه خودشان می‌گویند نیست؟ چقدر مردم باید خفت و خواری بکشند و پشت در مغازه‌ای صف بکشند که روی در آن نوشته توزیع مرغ ۲۵ هزار تومانی از ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه به مدت یک ساعت! شهروند دیگر می‌گوید: به نظر من دست خیلی‌ها در بازار گوشت مرغ دخیل است و باید برای ساماندهی آن، این دست‌ها را کوتاه کرد. اگر قیمت مرغ همین امروز ۱۰۰ هزار تومان هم اعلام شود باز هم این سودجویان اجازه نخواهند داد با این قیمت مرغ در بازار به وفور وجود داشته باشد و کاری می‌کنند که مرغ بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان به دست مردم برسد!نکته قابل تأمل این است که تمام مدیران دست‌اندرکار این موضوع وقتی به تنهایی صحبت می‌کنند کم‌کاری یک اداره دیگر را عامل این مشکلات می‌دانند؛ برای مثال یکی می‌گوید مرغ زنده از استان خارج می‌شود در نتیجه با کمبود مواجه هستیم، دیگری معتقد است تا زمان ارسال مرغ به کشتارگاه اوضاع خوب است و پس از کشتار نظارت کافی وجود ندارد که محموله‌ها به کجا می‌رود. با تمام این اوصاف در چند هفته اخیر هیچ نشانه‌ای از مدیریت مؤثر بر بازار گوشت مرغ دیده نشده و مردم همچنان در صف سوءمدیریت‌ها ایستاده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.