رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی اعلام کرد: اعتراض کامیونداران حادثه‌دیده افغانستانی و توقف کامیونها در گمرک اسلام‌قلعه، منجر به بروز مشکل برای صدور کالا از مرز دوغارون و کندی روند صادرات از این گذرگاه شده است.

بسته شدن اسلام‌قلعه، صادرات از مرز دوغارون را دچار مشکل کرده‌است

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین روشنک  با بیان اینکه اکنون چندین کامیون صادراتی و ترانزیتی در مرز متوقف مانده و صادرات کالا از دوغارون روان نیست، اظهار داشت: ادامه این وضعیت می تواند پیامدهای منفی زیادی برای بخش تجارت و فعالان حوزه بازرگانی داشته باشد.

وی گفت: توقف بیش از حد کامیونداران در مرز باعث می شود که آنان از فعالیت در این مرز خودداری کرده و متاثر از این شرایط یا بار خود را به سمت مرز دوغارون نمی برند و یا اگر مسئولیت حمل بار صادراتی را برعهده گرفتند، چندین برابر از صادرکنندگان کرایه حمل مطالبه کنند.

وی اظهار داشت: مشکل فقط خسارت وارده ناشی از توقف صادرات در مرز دوغارون نیست، بلکه مشکل اصلی در این است که دیگر نه بازرگانی تمایل پیدا می کند از مسیر دوغارون صادرات کالا انجام دهد و نه کامیونداران رغبتی به حمل کالای صادراتی از مرز دوغارون داشته باشند.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر کاهش صادرات کالا از مرز دوغارون باعث کمبود کالا در افغانستان شده و قیمت تمام شده کالا را در بازارهای هدف صادراتی افزایش می دهد.

روشنک تاکید کرد: باید وزارت راه و شهرسازی و گمرک ایران در رایزنی با دولت افغانستان، مشکل به وجود آمده در گمرک اسلام قلعه را مدیریت و حل کنند و تدبیری بیندیشند که دیگر شاهد بروز حوادثی از این دست در مرز ایران و افغانستان نباشیم.

وی به وضعیت صادرات ریلی کالا از این مرز اشاره و بیان کرد: راه آهن خواف - هرات نیز هنوز افتتاح نشده است و نمی توان از این طریق هم بار صادراتی به هرات ارسال کرد، در حالی که اگر راه آهن خواف - هرات به خوبی فعالیت داشت می توانست جایگزین مناسبی برای دوغارون باشد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: خراسان رضوی بیش از ۱۵ سال است که مشکل تامین واگن صادراتی دارد و در صورت تامین واگن صادراتی مورد نیاز توسط وزارت راه و شهرسازی، حتی می توان سرانه صادرات از خراسان رضوی را تا ۵۰۰ دلار (درآمد سرانه هر فرد از استان از صادرات کل سال)  رساند.

امید جهانخواه، ناظر گمرک خراسان رضوی نیز در خصوص وضعیت کنونی ارایه خدمات گمرکی در مرز دوغارون گفت: تشریفات گمرکی، تبادل کالا و تردد مسافر از گمرک دوغارون در حال انجام است.  

آتش‌سوزی وسیع ۲۵ بهمن ماه سال گذشته در محدوده ۴۰ هکتاری تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در نقطه مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی که با انفجارهای پی‌درپی تانکرهای حامل سوخت و گاز همراه بود بر اساس ارزیابی های اولیه مقامات محلی افغانستان به نابودی صدها دستگاه خودرو باربری مملو از انواع کالاهای صادراتی و دهها میلیون دلار خسارت انجامید.  

گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان و فاصله ۲۵ کیلومتری از شرق شهر تایباد قرار دارد. دوغارون اصلی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و افغانستان شاهراه اصلی تجارت خارجی خراسان رضوی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه گذرگاه ۵۰ درصد از حجم مبادلات تجاری و صادرات این استان واقع در شرق ایران است.  

تا پیش از فاجعه اسلام‌قلعه روزانه هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروهای سنگین باربری هزاران تن کالای صادراتی و ترانزیتی را از طرق گذرگاه و گمرک مرزی دوغارون منتقل می‌کردند.  

دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد واقع است. تایباد نیز در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. این شهرستان از سمت شرق و جنوب شرق با کشور افغانستان هم‌مرز است.

راه‌آهن در دست تکمیل خواف - هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومترش در خاک افغانستان است.

خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی در تایباد واقع در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.