۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
کد خبر: 747232

چین و خروج نظامیان آمریکا از افغانستان

مهدی کیانی؛ کارشناس مسائل شرق آسیا

در جریان کنفرانس «قلب آسیا - روند استانبول» که سه‌شنبه هفته گذشته در سطح وزیران امور خارجه برگزار شد، وانگ‌یی در سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود اعلام کرد: «چین بهترین تلاش خود را در روند صلح و آشتی افغانستان به کار خواهد بست».

این اظهارات وزیر امور خارجه چین در جریان روند صلح در کشور افغانستان با توجه به خروج نظامیان آمریکا می‌تواند به معنای افزایش حضور چین در این کشور باشد. او در این جلسه که با حضور مقاماتی از 15 کشور منطقه برگزار شد، گفت: نیروهای نظامی خارجی باید به شیوه‌ای منظم و مسئولانه از افغانستان خارج شده و به نحوی قاطعانه از سوءاستفاده تروریست‌ها از این فرصت برای ایجاد هرج و مرج جلوگیری شود. ما با تمامی طرف‌های حاضر در روند استانبول و جامعه بین‌المللی در راستای ایجاد صلح در همه نقاط افغانستان و منتفع نمودن مردم این کشور از توسعه و پیشرفت همکاری خواهیم کرد.

ایالات متحده آمریکا پس از 19 سال قرار است در ماه می امسال، تمامی نیروهای خود را با بیش از 22هزار کشته و زخمی از این کشور جنگ‌زده خارج نماید. مذاکرات دولت افغانستان و طالبان همچنان در بن بست به سر می‌برد و دور جدید گفت‌وگوها در پایان این ماه در ترکیه برگزار خواهد شد که نزدیک به موعد مقرر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

با توجه به مجاورت جغرافیایی افغانستان به منطقه مسلمان‌نشین سین کیانگ در غرب چین، خروج نیروهای آمریکایی ممکن است به گسترش بیشتر طالبان منجر شود و در کوتاه مدت، فشار قابل توجهی بر تلاش‌ها و فعالیت‌های چینی‌ها در مقابله با تروریسم اضافه کند اما به طور کلی گام مثبتی در راستای امنیت چین خواهد بود.

از نظر بسیاری از صاحبنظران، خروج نظامیان آمریکا اگرچه ممکن است تا مدتی برخی فعالیت‌های تروریستی و هرج‌ومرج‌ها را در افغانستان به دنبال داشته باشد، اما با توجه به اینکه نیروهای طالبان و همچنین دولت افغانستان تاکنون از حمایت از اویغورهای جدایی‌طلب سین کیانگ خودداری ورزیده و از طرفی طالبان با تهدید در حال رشد دیگری برای امنیت ملی چین، یعنی ظهور نیروهای داعش در منطقه به مقابله پرداخته است، خروج آمریکایی‌ها تهدید عمده‌ای را متوجه مرزهای چین نخواهد کرد.

با وجود اینکه ممکن است وضعیت امنیتی در افغانستان پس از این اقدام بدتر شود، اما در بلندمدت به حل مسائل سیاسی افغانستان و در نتیجه بهبود وضعیت سیاسی در اطراف مرزهای چین کمک خواهد کرد. در این میان نگرانی بیشتر پکن، حضور نظامی آمریکا در نزدیکی سین کیانگ است. چندی پیش، سخنگوی وزارت امور خارجه چین فیلمی را در یک کنفرانس مطبوعاتی پخش کرد که در آن، لاورنس ویلکرسون، رئیس ستاد کالین پاول، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده می‌گوید حضور آمریکا در افغانستان به آن‌ها توانایی بی‌ثبات کردن چین از طریق تحریک اویغورهای سین کیانگ و دامن زدن به مسائل قومی در آن منطقه را می‌دهد.

اگر ایالات متحده بماند و از افغانستان به عنوان یک پایگاه بلندمدت برای اثرگذاری بر مسائل سین کیانگ استفاده کند، می‌تواند در عرصه‌های مختلف به نفوذ و دخالت در امور این استان غربی چین پرداخته و به جدایی‌طلبان آن کمک کند. وانگ یی در سخنرانی  خود به این نکته نیز اشاره کرد که مبارزه با تروریسم در افغانستان نباید دارای استانداردهای دوگانه باشد و گروه جدایی‌طلب «جنبش ترکستان شرقی» در سین کیانگ هم باید به همان نحوی که با القاعده و داعش مقابله شد و از بین رفتند، از میان بروند.

در واقع، سخنان او اشاره به حذف این جنبش از لیست گروه‌های تروریستی سازمان ملل توسط واشنگتن داشت؛ اقدامی که به عقیده پکن نادیده گرفتن فعالیت‌های تروریستی و با هدف پیگیری طرح بی‌ثبات‌سازی سین کیانگ صورت گرفته است. از نظر عمده تحلیلگران و ناظران بین‌المللی، پس از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان احتمال بسیار کمی وجود دارد که پکن نیروهای نظامی خود را به این کشور و به منظور حفظ ثبات آن اعزام کند. اما قطعاً در راه پیشبرد مذاکرات صلح و پس از آن در زمینه‌های اقتصادی و تجاری در زمان بازسازی افغانستان کمک فراوانی به این کشور خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.