مدیرکل آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: تداوم ۱۵ ساله خشکسالی و برداشتهای بی رویه از منابع آب باعث شده است ۳۰ شهر این استان با مشکل تامین آب مواجه شوند.

۳۰ شهر خراسان رضوی با مشکل تامین آب مواجه هستند

به گزارش قدس آنلاین، محمد اعلایی شنبه شب در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی خراسان رضوی افزود: این شهرها با جمعیت یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۷۰ نفر ۹۶۸.۲ لیتر در ثانیه کمبود آب دارند که از این تعداد وضعیت ۶ شهر از نظر تامین آب قرمز و ۱۴ شهر نارنجی است، ۱۰ شهر با مشکل کیفیت نامطلوب آب مواجه است، ۸۴۱ روستا با جمعیت ۶۲۸ هزار و ۵۷۳ نفر نیز با مشکل تامین آب روبرو است.

وی ادامه داد: این استان سرزمین خشک و کم آب است که با خشکسالی های خیلی شدید مانوس بوده و هم اینک از ۳۷ دشت استان، وضعیت ۳۴ دشت بحرانی می‌باشد و سطح آب زیرزمینی آن افت کرده است.

مدیرکل آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بارش محسوسی در خراسان رضوی رخ نداده و بارندگی رخ داده نیز تاثیری بر منابع آب نداشته و مشکلی را از بخش کشاورزی حل نکرده است.

وی با بیان اینکه با دو تهدید جدی در خراسان رضوی مواجه هستیم، افزود: بارندگی در استان طی ۵۰ سال گذشته روند کاهشی داشته و به ازای هر سال که پرباران بوده، چندین سال خشکسالی شدید رخ داده است، بطوریکه سال گذشته استان پرباران بود اما امسال بارشها کمتر می شود و در سال آینده با خشکسالی مواجه خواهیم بود.

اعلایی ادامه داد: ۴۴ درصد ظرفیت ۲۰ سد موجود استان به میزان ۵۱۸ میلیون مترمکعب آب دارد که این میزان در مدت مشابه پارسال ۶۹۴ میلیون مترمکعب و معادل ۵۲ درصد بود.

وی گفت: از کل مصارف آب در خراسان رضوی ۸۵ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد مربوط به بخش شرب و بهداشت، ۱.۴ درصد در بخش صنعت و ۳.۸ درصد در بخش خدمات است.

مدیرکل آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: میزان آورد رودخانه های خراسان رضوی از اسفندماه تاکنون چهار میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب بوده است و امسال آبخوانهای زیرزمینی استان تغذیه نمی شوند و اگر به بخش کشاورزی استان به اندازه پروانه های صادره در این بخش آب اختصاص دهیم، آبخوانهای زیرزمینی آسیب جدی خواهند دید.

وی ادامه داد: لازم است برای نیمه دوم امسال سطح زیر کشت کشاورزی در استان کاهش یابد و برای نخستین بار بعد از انقلاب بند ذ ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب در استان اجرا شود، در غیر این صورت آبخوانهای استان خسارت جدی متحمل می‌شوند.

اعلایی گفت: آب کلانشهر مشهد از چهار سد دوستی، کارده، طرق و ارداک تامین می شود و در این شهر ۶۰۰ حلقه چاه و یک رشته قنات و یک چشمه وجود دارد.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب از سد دوستی برای مشهد تامین می‌شود، افزود: دو تهدید در خصوص این منبع آب از جانب هواشناسی و تغییر اقلیم و همچنین تغییر رفتار ترکمنستان وجود دارد، هم اکنون نیز کشاورزان سرخس هزار و ۵۰۰ هکتار کشت کرده و نیاز به تامین آب از سد دوستی دارند.

مدیرکل آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: میزان تامین آب برای مشهد از سه سد دیگر متناسب با میزان بارندگی ها است و سطح آب در ۶۰۰ حلقه چاه نیز هر سال حدود یک متر افت می کند و آب شور می‌شود.

وی گفت: هم اینک ۲۵۵ روستا در استان به صورت سیار و ۶۵ روستا به صورت ثابت آبرسانی می شوند.

اعلایی افزود: با همکاری شرکت آب و فاضلاب مشهد، برنامه تامین آب شهر مشهد با اجرای ۱۰ پروژه و اعتبار ۲۳ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال تدوین شده و به تایید وزارت نیرو رسیده است.

وضعیت بارندگی خراسان رضوی در فصل بهار مناسب نیست

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: وضعیت بارندگی در این استان از ابتدای امسال تاکنون مناسب نبوده و فقط ۸۱.۵ میلیمتر باران باریده است در حالی که میزان بارندگی در مدت مشابه سال قبل در این استان سه برابر این میزان بوده است.

محسن عراقی زاده افزود: بارندگی استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۱.۸ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: براساس نقشه ها و پیش بینی های هواشناسی در فصل بهار امسال به جز نواحی شمالی و شمال غرب کشور، بارندگی خوبی در استانهای کشور انجام نخواهد گرفت و وضعیت پایین تر از حد نرمال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بارندگی های پراکنده استان در بهار امسال کوتاه مدت و کم خواهد بود که جبران خشکسالی را نمی کند اما وزش باد شدید و گرد و خاک را خواهیم داشت.

وی افزود: هرچند از ابتدای امسال تاکنون افزایش دمای محسوسی در استان رخ نداده اما در ادامه فصل دمای هوا به تدریج افزایش می یابد و در تابستان نیز بارندگی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.