رییس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیشابور گفت:باغ و عمارت تاریخی قوامی که در مجاورت باغ امین الاسلامی قراردارد به شماره ۱۳۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

باغ و عمارت قوامی نیشابور در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد اسماعیل اعتمادی  افزود: این باغ و عمارت زیبا که متعلق به خاندان قوامی است دارای فضاهای متعدد از جمله عمارت مرکزی با نمای زیبای آجری و گچبریها و نقاشیهای زیبا در زیر سقفهای اتاقها و تالار است. همچنین ساختمانهای محل اسکان خدمه و کارگران در ضلع شمال غربی باغ با مصالح خشت و گل قرار داشته که اکنون مخروبه شده اند. 

وی ادامه داد:همچنین رشته قناتی از داخل باغ عبور می‌کرده که آب مورد نیاز قسمتی از فضای سبز و درختان باغ نیز از همین قنات تامین می‌شده است. 

رییس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیشابور گفت: متاسفانه پس از درگذشت مالک اصلی باغ، این باغ زیبا به حال خود رها و به دلیل عدم نگهداری، قسمتی از عمارت مرکزی باغ به شدت تخریب شده است و تعدادی از درختان باغ نیز به دلیل عدم آبیاری خشک گردیده و از بین رفته اند. 

اعتمادی افزود: با ثبت باغ قوامی در فهرست آثار ملی و مذاکراتی که میراث فرهنگی، شورای اسلامی شهر و شهرداری با ورثه قوامی خواهند داشت این اثر تاریخی به زودی تعیین تکلیف گردیده و با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی یا تحویل آن به شهرداری، به یکی از جاذبه های گردشگری و فرهنگی نیشابور تبدیل می شود.

انتهای پیام/

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.