۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 747341

چانگ سیه کیون نخست وزیر کره جنوبی، برای دیداری سه روزه از ایران، دقایقی پیش وارد تهران شد.

آقای نخست وزیر! این، بوی کباب نیست!

قدس آنلاین: چانگ سیه کیون نخست وزیر کره جنوبی، برای دیداری سه روزه از ایران، دقایقی پیش وارد تهران شد و مورد استقبال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت. 

سفر  نخست وزیر کره جنوبی به تهران در ایامی انجام می‌شود که مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین برای برداشتن تحریم های ایران و بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام در جریان است و نشانه‌هایی از تحولات مثبت در این زمینه به چشم می‌خورد.

اما در دو سال گذشته کره جنوبی به بهانه تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا و در همراهی با سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ مسیر تخریب روابط سیاسی و اقتصادی با ایران را در پیش گرفت و به دلیل حجم بالای مبادلات تجاری میان دو کشور و حجم عظیم دارایی‌ها و پولهای جمهوری اسلامی ایران که در سئول پس ار تحریم‌ها بلوکه شد و تا امروز هم مانده روابط دو کشور بیش از دیگر شرکای اقتصادی ایران دستخوش تنش و نزول گردید.

کروه جنوبی بیش از هفت میلیارد دلار از دارایی های ایران را در شرایط سخت تحریمی و در حالی که به دلیل پاندمی کرونا مردم ایران برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی و در ماه‌های اخیر پرداخت هزینه خرید واکسن از پروژه کواکس سازمان بهداشت جهانی در مضیقه بودند در توقیف خود نگه داشت و حتی وضعیت وخیم بیماران خاص که جانشان به دلیل در دسترس نبودن داروهای وارداتی و نایاب در خطر بود هم کمترین ترحمی در مقامات کره ایجاد نکرد.

در کنار این رفتار ناجوانمردانه تقریباً تمامی شرکتهای بزرگ کره‌ای که بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار داشتند مثل سامسونگ و ال جی یا خودرو سازهای کره‌ای همچون کیا موتورز و شرکتهای نفتی و تجاری این کشور بازار ایران رارها کرده و با کمبودها و فشارها تنها گذاشتند.

اتفاقی که اگرچه غیر اخلاقی و بی‌تعهدی بود اما در نهایت سبب شد تا توان داخلی و ظرفیت‌های کشور برای جایگزینی این شرکتها و تأمین نیازهای داخل با تولیدات ملی جایگزین شود.

حتی در ماه های خیر هم که با تغییر دولت در آمریکا و کنار گذاشته شدن دونالد ترامپ توسط مردم آمریکا سیاست خارجی این کشور تغییر کرد و بازگشت به برجام به عنوان یکی از شعارهای رئیس جمهور جدید آمریکا مطرح بود، باز هم کره‌ای‌ها سیاست بازی با کلمات را در پیش گرفته و کاملاً محافظه کارانه وعده آزادسازی بخشی از پولهای ایران برای خرید اقلام بشردوستانه را دادند اما تا به امروز حتی یک سنت از این وعده عملی نشده و حتی پیش پرداخت ایران برای خرید واکسن از کواکس هم که قرار بود توسط کره‌ای‌ها از محل اموال ایران در این کشور پرداخت شود؛ هم انجام نشد و ایران این پول را از منابع دیگری تأمین کرد.

اکنون به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها بوی کباب به مشامشان رسیده و حالا که گمانه‌ها و انتظارات برای احیای برجام تقویت شده، نخست وزیرشان را عازم تهران کرده‌اند تا بلکه بتواند رفتار دو سال گذشته شان را ماله کشی و بازگشت شرکتهای کره‌ای به سفره اقتصاد ایران را در صور ت لغو تحریم ها تضمین کنند.

این در حالیست که مقامات ایران بارها در این دو سال با اشاره به تأثیر تخریبی سیاست سئول بر آینده روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور درباره دشوار شدن بازگشت شرکتهای کره‌ای که در دوران تحریم مردم ایران را تنها گذاشتند، هشدار داده بودند.

همین دو روز پیش نیز معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص برگشت شرکت ال جی و سامسونگ به بازار لوازم خانگی ایران با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: این دو شرکت در شرایط سخت مردم را تنها گذاشتند و در حوزه قضایی ما اجازه نمی‌دهیم این نوع شرکت‌ها بخواهند به کشور بیایند و به طور حتم امکان فعالیت برای این دو برند در کشور ما وجود نخواهد داشت.

حالا نخست وزیر کره جنوبی برای دیدارهایی سطح بالا وارد تهران شده و خبرها حاکیست که تلاش زیادی از سوی سئول صورت گرفت تا او با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هم دیدار کند.

درخواستی که با وجود خبر سازی خبرگزاری رسمی کره جنوبی یونهاپ به نقل از دفتر نخست وزیری این کشور از سوی تهران حداقل تا لحظه تنظیم این گزارش رد شده و رئیس جمهوری حاضر به ملاقات با نخست وزیر کره جنوبی نشده است.

به نظر می‌رسد مهمترین دلیل رد این درخواست این است که تاکنون دولت کره جنوبی علی رغم تذکرها و پیغام‌های مکرر تهران درمورد اینکه نخست وزیر چانگ سیه کیون یا دست پر و طرح جدی، عملیاتی و کاربردی برای آزادسازی دارایی‌های ایران به تهران بیاید، پاسخ روشن و مثبتی از سئول در این زمینه ارسال نشده است و دولت سئول ظاهراً هنوز  منتظر مجوز دولت آمریکا است.

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۶ فروردین در نشستی خبری، درباره این سفر اظهار داشت: انتظار داریم نخست‌وزیر کره جنوبی که عازم ایران است، راه‌حل‌ها برای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره را با خودش بیاورد. این موضوع روابط دوجانبه را در یکی دو سال اخیر شدیداً تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی گفت: این سفر می‌تواند در ارتقای روابط و برخی سوء تفاهمات کمک کند و امیدواریم نخست‌وزیر کره با دست پر و با راه‌حل‌های اجرایی و عملیاتی وارد ایران شود.

از اینرو در این سفر قرار است چانگ در این سفر با اسحاق جهانگیری، محمد باقر قالیباف و علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب و روحانی دیدار کند.

قطعا نخست وزیر کره جنوبی در دیدارهای خود با مقامات تهران با پرسش‌ها و انتقادهای تند و سختی روبه‌رو است و کار دشواری پیش رو دارد که بتواند دولتمردان ایرانی را برای گرفتن سهمی از اقتصاد ایران در آینده قانع کندف مگر انکه واقعا پیشنهاد باارزشی در چنته داشته باشد اما این انتظار با توجه به سابقه و جرپزه سیاسی کره‌ای‌ها دو از انتظار به نظر می‌رسد.

آنگونه که رئیس جمهور که چندی پیش از دندان تیز کردن بعضی‌ها برای مذاکرات برجامی میان ایران و آمریکا با این تعبیر یاد کرد که عده ای بوی کباب به مشامشان رسیده اما اینگونه نیست، خر داغ می‌کنند، آقای چانگ سیه کیون هم بعید است که نانش در تهران بوی کباب بگیرد و چرب شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.