معاون اول رئیس جمهور گفت: کاهش مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره جنوبی در شرایطی است که هیچ تحریم بین المللی علیه ایران وجود ندارد.

انتقاد جهانگیری از پیروی کره جنوبی از تحریم‌های آمریکا/ وجهه و جایگاه کره نزد مردم ایران آسیب زیادی دیده است

به گزارش قدس آنلاین، معاون اول رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر کره جنوبی گفت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره جنوبی به طور سنتی از روابط خوبی برخوردار بودند. سال آینده مصادف با شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کره است.

جهانگیری بیان داشت: در طول این سال‌ها روابط از حجم بالایی برخوردار بوده. شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور داشتند به طوری که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلا رسید.

وی ادامه داد: دو کشور ایران و کره از زمینه‌های همکاری مشترک بسیاری زیادی برخوردار هستند و به عنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا، نقش مکمل یکدیگر در زمینه اقتصادی دارند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: متاسفانه در سه سال گذشته به دلیل پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بین المللی است، مناسبات دو کشور وارد رکود و کم تحرکی زیادی شده است.

وی افزود: کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچگونه تحریم بین المللی از جمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد. متاسفانه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود نمودن بیش از ۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی فراورده‌های نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده روابط دو کشور را دچار رکود جدی نموده است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود نمودن منابع ارزی ایران در حالی است که ملت ایران به دلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن، به این منابع ارزی به شدت نیاز دارد.

وی تصریح کرد: این اقدام کره‌ای ها دولت ایران را از منابع عمده ارزی خود برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و سایر کالاهای اساسی محروم نموده است. متاسفانه حتی شرکت‌های کره‌ای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی در این شرایط سخت به ایران خودداری کرده‌اند. 

معاون اول رئیس جمهور گفت: در نتیجه این اقدامات متاسفانه وجهه و جایگاه کره نزد مردم ایران که همواره مثبت و دوستانه بوده آسیب زیادی دیده است. در عین حال ما سفر جناب آقای نخست وزیر به ایران را به فال نیک می‌گیریم. امیدواریم که با تحرکات و اقدامات جبرانی کره این امکان فراهم شود که جایگاه کره در ایران بهبود پیدا کند.

وی افزود: طبعا دولت جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد که به شرط برداشتن گام‌های موثر و ملموس از سوی کره به کره برای جبران گذشته کمک کند. در دیدار خصوصی و عمومی با آقای نخست وزیر به طور صریح و شفاف انتظارات جمهوری اسلامی را مطرح و از ایشان خواستم که در جهت جبران گذشته تلاش کنند. 

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: خوشبختانه آقای نخست وزیر بدلیل سفر قبلی خود به ایران به عنوان رئیس مجلس کره، با کشور ما به خوبی آشنایی دارد و از توانایی‌های ایران برای همکاری با کره به خوبی آشنایی دارد. 

وی تصریح کرد: با توجه به شکاف ایجاد شده بین روابط و انتظار بر حق مردم ایران از دولت کره، می‌خواهیم در اسرع وقت، منابع مالی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران نمایند. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.