چانگ سیه کیون گفت: معتقدم از این به بعد باید تبادل در سطح بالا ادامه پیدا کند. این سفر باید باعث تقویت پایه‌های توسعه دو جانبه شود.

نخست‌وزیرکره جنوبی: گفت‌وگوهای ایران و کره برای پیشرفت مردم دو کشور مهم است

به گزارش قدس آنلاین، چانگ سیه کیون نخست‌وزیر کره جنوبی در نشست مشترک خبری با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ضمن تشکر از استقبال مردم ایران از هیات کره‌ای گفت: تاریخ روابط ایران و کره بیش از ۱۰۰۰ سال سابقه دارد بویژه اینکه سال آینده شصتمین سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور می‌باشد و تاریخ روابط دو جانبه با نزدیکی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: شخصا در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس مجلس کره به ایران آمدم و امروز به عنوان نخست وزیر کره جنوبی به ایران آمدم که این سفر معنا دار است. وقتی که جوان بودم برای یک شرکت تجاری به مدت ۲۰ سال کار می‌کردم. آنموقع با ایران و کشورهای مختلف خاورمیانه مشغول به کار بودم. 

چانگ سیه کیون تصریح کرد: دهه‌های ۷۰ میلادی ایران با اعتماد پروژه‌های مختلف از جمله ساخت و ساز بندر خرمشهر و پالایشگاه اصفهان را با کره قرارداد بست. همچنین شرکت‌های کره‌ای هم با اعتماد حتی در دوران جنگ،  پروژه‌های خود را تمام کردند. من نیز اعتماد متقابل و همکاری‌های نزدیک را به یاد می‌آورم. 

نخست‌وزیر کره جنوبی ادامه داد: روابط دوستانه کره و ایران، طی نیمه قرن گذشته به طور مداوم حتی در شرایط بحرانی مختلف ادامه داشته است اما اکنون با چالش روبرو است. من می‌خواستم عنوان کنم که سفرم به تهران یک اراده محکم کره جنوبی برای توسعه آینده نگری دوجانبه می‌باشد.

چانگ سیه کیون گفت: معتقدم از این به بعد باید تبادل در سطح بالا ادامه پیدا کند. این سفر باید باعث تقویت پایه‌های توسعه دو جانبه شود. بنابر این امروز آقای جهانگیری را به کره دعوت کردم. اخیراً گفت‌وگوی‌هابین طرفین برجام به طور سازنده‌ای در حال انجام است و به نظر می‌رسد آماده سازی پیشگیرانه برای توسعه روابط دوجانبه برای سعادت و پیشرفت مردم دو کشور ضروری و مهم است. 

نخست‌وزیر کره جنوبی اظهار داشت: امروز با آقای معاون اول، تبادل نظر سازنده‌ای در مورد تقویت همکاری‌های دو جانبه و موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف داشتم. اول از همه دو کشور تصمیم گرفتند از زمینه‌های همکاری که در حال حاضر می‌توانند انجام دهد را بررسی کنند و آن‌ها را بیشتر گسترش خواهیم داد. بر اساس این تصمیات همکاری‌ دو جانبه برای عبور از کووید ۱۹، را بیشتر تقویت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: از طریق کار گروهی ایران و کره برای گسترش تجارت‌های بشر دوستانه، تجارت داروها و تجهیزات پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد. امیدوارم این امر به مردم ایران کمک کند. 

چانگ سیه کیون گفت: علاوه بر این دو کشور برنامه تبادل آکادمیک و انسانی در زمینه پزشکی و آموزش حرفه‌ای که قبلا برای توسعه روابط مردم دو کشور نقش مهمی را ایفا کرده بودند اما اکنون متوقف شده است، مجددا شروع خواهند کرد. همانطور که با هم تلاش می‌کند، زمانی که برجام احیا شود سریعا برنامه‌های دو جانبه در هر زمینه را گسترش دهند. 

وی ادامه داد: دو کشور طبق همکاری جامعه که در سال ۲۰۱۶ اعلام شده است پروژه‌های مختلف در زمینه‌های ساخت و ساز و زیر ساخت ۳۷ میلیارد دلار گفته بودند از این دیدار دو کشور به این نتیجه رسیدند که یک کمیته بازرسی همکاری اقتصادی را برای ادامه همکاری اقتصادی تاسیس کنند.

نخست‌وزیر کره جنوبی تاکید کرد: دولت کره بر اهمیت آزاد سازی ناوبر در تنگه هرمز تاکید کرد زیرا ثبات و صلح در تنگه هرمز برای ایمنی ناوبر و امنیت انرژی بسیار مهم است. علاوه بر این دولت کره تمایل حمایت جانبی بر گفت‌وگو سازنده ما بین طرفین برجام دارد و همکاری با ایران و کشورهای مختلف برای حل و فصل دارایی های ایران در کره ادامه خواهد داشت.  

وی اضافه کرد: معتقدم این دیدار موجب تقویت پایه روابط دوستی دو جانبه خواهد شد و امیدوارم ایران و کره در سختی‌ها حامی همدیگر باشند و به عنوان شرکا دو شکور را به سمت آینده‌ای روشن پیش ببریم.  

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.