بامداد دیروز بود که منابع رسانه‌ای وقوع حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز را اعلام کردند؛ رویدادی که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان آن را حادثه‌ در بخشی از شبکه توزیع برق تأسیسات غنی‌سازی شهید احمدی روشن و صهیونیست‌ها آن را حمله سایبری از جانب خود خواندند.

حادثه یا حمله سایبری؟

پس از انتشار این خبر، کمالوندی نخستین فردی بود که به آن واکنش نشان داد. وی تأکید کرد: حادثه «نطنز» صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بامداد روز یکشنبه حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تأسیسات غنی‌سازی مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن رخ داده است، افزود: علت حادثه در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

اما سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلال در شبکه برق سایت هسته‌ای نطنز آن را بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ دانست. مالک شریعتی در صفحه توییتر خود نوشت: این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی‌ها به لغو تحریم‌ها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است. محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس هم در نشست روز گذشته خانه ملت در تذکر شفاهی خطاب به هیئت مذاکره‌کننده با گروه ۱+۴، با بیان اینکه همزمان با مذاکرات وین شاهد حادثه‌ای در تأسیسات نطنز بودیم، گفت: باز اعتماد دیگر و باز ضربه و خیانتی دیگر!

ادعای صهیونیست‌ها در مورد حادثه نطنز

بروز حادثه در تأسیسات اتمی نطنز در فاصله‌ای کمتر از ۲۴ ساعت از زمان برگزاری مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای و اعلام کشورمان در راه‌اندازی دوباره مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته به وقوع پیوسته است. در حالی که هنوز جزئیات این حادثه از سوی مقامات کشورمان اعلام نشده رسانه‌های اسرائیل مدعی دست داشتن این رژیم در این اتفاق شدند. شبکه دولتی «کان» اسرائیل، بروز این حادثه را نتیجه «حمله جدید سایبری اسرائیل» اعلام کرد. در این گزارش به منبع موثق خبر اشاره نشده است اما در توضیح آن به وجود کرم رایانه‌ای استاکس‌نت که از سوی اسرائیل، در آغاز دهه گذشته موجب بروز اخلال جدی در فعالیت سانتریفیوژهای نطنز شد، اشاره شده است.  ۱۳ تیرماه سال گذشته نیز انفجاری در تأسیسات اتمی نطنز رخ داد که کشورمان آن را «خرابکاری» نامید. بهروز کمالوندی، آذر ماه پارسال با اشاره به انفجار در نطنز گفت: عوامل حادثه نطنز با اتفاقی که برای محسن فخری‌زاده افتاد یکی است و به نظر می‌رسد اسرائیل «در این قضایا نقش دارد». در نهایت اینکه به نظر می‌رسد موضع‌گیری درباره اتفاق روی داده در تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن که مقامات کشورمان گفته‌اند حادثه بوده و صهیونیست‌ها مدعی هستند اقدامی خرابکارنه از سوی آن‌هاست کمی زود است و باید تا مشخص شدن ابعاد حادثه کمی صبر کرد. اما قدر مسلم آنکه اگر این حادثه توطئه‌ای برنامه‌ریزی شده از سوی رژیم جنایتکار صهیونیستی باشد هیچ‌گونه مماشات جایز نیست و باید به جد، پاسخگو کردن صهیونیست‌ها در مقابل این دست حوادث از طریق پاسخ متقابل و همچنین پیگیری در مجامع بین‌المللی مد نظر قرار گیرد. گفتنی است، رئیس جمهور روز شنبه از بازسازی کامل بخش تخریب شده تأسیسات هسته‌ای نطنز خبر داده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.