سخنگوی وزارت امور خارجه گفت اگر هدف رژیم صهیونیستی از خرابکاری در نطنز کاهش توان هسته ‌ای ایران بوده باید بدانند اقدامشان اثر معکوس دارد زیرا سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شد از نسل اول بود و همه با نسل های پیشرفته جایگزین خواهند شد.

سانتریفیوژهای آسب دیده در نطنز با نسل‌های پیشرفته جایگزین خواهند شد/ پاسخ اسرائیل را از مسیرهای آشکار و غیر آشکار می‌دهیم

قدس آنلاین: سعید خطیب‌زاده امروز در نشست خبری که به صورت برخط انجام شد در واکنش به حادثه خرابکارانه دیروز در تاسیسات اتمی شهید احمدی روشن نطنز با اشاره اینکه مقامات رژیم صهیونیستی بارها درم ورد خرابکاری در ایران صحبت کرده بودند و این روزها هم منابع مختلف تایید می کنند رژیم صهیونیستی پشت این اتفاق بوده، گفت: خوشحالیم که آسیب انسانی و محیط زیستی رخ نداد ولی می‌توانست اتفاق بیفتد که یک جنایت علیه بشریت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر هدف از این عملیات تروریستی این بوده که توان هسته ای ایران محدود شود باید یادآور شویم که نتیجه این اقدام برعکس خواهد بود زیرا تمامی سانتریفیوژ هایی که از مدار خارج شدند از نوع IR۱ بودند که با انواع پیشرفته جایگزین می‌شوند و آنها به این هدف نخواهند رسید.

در وین مذاکره نمی‌کنیم

وی درباره برخی اظهار نظرها در مورد لزوم توقف مذاکرات وین پس از این حادثه، اظهار داشت: در این دامی که پهن کردند کسی وارد نخواهد شد رژیم صهیونیستی تلاش کرد از مردم ایران انتقام صبر در برابر تحریم ها را بگیرد.

خطیب زاده تاکید کرد: من باز هم می گویم هیچ مذاکره ای در وین رخ نمی‌دهد آنچه در حال انجام است گفتگو های تکنیکی برای رفع تحریم ها با گروه ۱+۴ است.

اسرائیلی ها پاسخ اقدامشان را مثل گذشته خواهند گرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در مورد پیگیری حقوقی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در مجامع بین المللی توسط وزارت امور خارجه  نیز با تاکید بر اینکه حادثه نطنز تروریسم هسته ای بودک ه می توانست به یک فاجعه انسانی منجر شود، گفت: بر اساس منشور ملل متحد و بند ۵۱ منشور حق دفاع محفظ است.

وی با بیان اینکه به این اقدام تروریستی پاسخ های متعدد و مختلفی داده خواهد شد، افزود: برخی از این پاسخ ها و پیگیری‌ها در مجامع بین‌المللی، دیپلماتیک و حقوقی خواهد بود که توسط بخشهای مربوطه در وزارت امور خارجه و جناب آقای ظریف پیگیری می شوند و ظرف امروز و فردا جزئیات آنها اعلام خواهد شد.

خطیب زاده تاکید کرد: برخی پاسخ ها و قدامات هم در مسیرهای غیر آشکار خواهد بود که شاید هیچ گاه گفته نشود و آنها در گذشته هم از این دست پاسخ ها را دریافت کرده اند و می‌دانند از کجا بوده است.

وی خاطر نشان کرد: پاسخ نطنز، انتقام از رژیم صهیونیستی است و این رژیم نمی‌تواند بازی را عوض کرده و بخواهد از جیب مردم ایران هزینه کند. این رژیم در چند ماه گذشته برخی اقدامات را انجام داده و با هدف دام افکنی، برخی درزهای خبری را این روزها علنی‌تر انجام می‌دهد. اهدافش روشن است و بر نخبگان و اهل خرد ایران نیز این‌ها پوشیده نیست.

وی گفت: وزارت امور خارجه یک مسئولیت براساس تصمیم نظام دارد و آن هم این است که در چارچوب سیاست‌های کلی نظام در راستای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا نهایت تلاش خود را بکند. این کار را انجام خواهیم داد و همزمان هم اسرائیل پاسخ خودش را از مجاری خودش خواهد گرفت.

برنامه سفر لاوروف در تهران، امضای سند همکاریهای راهبردی تهران مسکو

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگری درباره سفر وزیر خارجه روسیه به تهران و دستور کار این ملاقات دیپلماتیک هم با بیان اینکه امشب در تهران میزبان آقای لاوروف هستیم، گفت: علاوه بر برنامه ملاقات ایشان با رئیس جمهور و همتایشان آقای ظریف برنامه امضای سند برنامه اقدام راهبردی ده ساله میان دو کشور که فروردین ماه دوره آن منقضی شده بود در دستور کار این سفر است که فردا انجام می‌شود.

آمریکایی ها در وین برای حفظ میراث ترامپ تلاش می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات برخی مقامات آ»ریکایی در مرود مشروع بودن تحریم های حقوق بشری و موشکی و لغو نشدن این تحریم ها نیز با اشاره به اینکه سیاست ایران در خصوص بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی روشن است، خاطرنشان کرد: آمریکا در چند ماهی که دولت جدید بر سر کار آمده نیز با هدف از بین بردن منافع برجام تمامی تلاش خودش را کرده.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تفاوتی میان تحریم ها وجود ندارد، افزود: آمریکایی ها بارها گفته‌اند تحریم ها را اعمال می کنند تا فشار حداکثری بر مردم ایران وارد شود و اظهارات آمریکایی ها در مورد تحریم ها مسموع نیست.

خطیب زاده گفت: متاسفیم برخی مقامات آمریکایی به وین می‌آیند که با اروپایی ها مذاکره کنند که چگونه برخی از میراث ترامپ را حفظ کنند.

ما با کمیسیون مشترک کار می‌کنیم، کاری به ماریکایی ها نداریم

در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تعریف ایران و آمریکا از تحریم‌ها متفاوت است و اینکه آیا تحریم‌های غیربرجامی باید برداشته شود، خاطرنشان کرد: روشن گفته‌ایم باید وضعیت به ژانویه ۲۰۱۷ برگردد. برچسب‌های خیالی که دولت ترامپ به برخی تحریم‌ها زده و برخی را باز اعمال کرده اعتباری ندارد. با سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم. آمریکا وظایف و تعهداتی ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ دارد.

وی افزود: در برجام آمده است که آمریکا چه باید بکند. همه این تحریم‌ها بخشی از فشار حداکثری آمریکاست. لیست را به کمیسیون مشترک ارائه می‌کنیم و کاری با آمریکا نداریم.

بدهی کره به ایران هیچ ربطی به تحریم ها ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در باره ادعای نخست وزیر کره در مورد ارتباط بلوکه کردن پولهای ایران به تحریم‌های آمریکا هم تصریح کرد: بدهی کره به ایران قطعی است و هیچ ارتباطی هم به تحریم های فراسرزمینی و یکجانبه آمریکا ندارد .

وی با یادآوری اینکه روابط دو کشور بخ دلیل رفتار دولت کره جنوبی لطمه زیادی خورده،افزود: برخی از راه حل‌ها در این دیدارها مورد گفتگو و بحث قرار گرفته و باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام و در چه سطحی و چه میزانی عملیاتی می‌شود.

روابط ایران با عراق و اقلیم کردستان

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد آنچه وی کارشکنی و بهانه تراشی مقامات عراق برای پرداخت طلب ایران خواند، گفت: در خصوص بدهی‌های عراق، در سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران مفصل صحبت کرده‌ایم. رئیس کل بانک مرکزی ما به عراق رفتند و یکسری اقدامات انجام شده و یکسری اقدامات در دست انجام است. قطعا موانع وجود دارد اما پیشرفت‌هایی هم صورت گرفته است. اجازه دهید در اینجا در همین حد بسنده کنم.

وی در رابطه با راهکارها واقدامات وزارت خارجه برای افزایش فعالیت‌های تجاری با کردستان عراق بیان کرد: روابط ایران و عراق یک روابط کاملا چندلایه، مردمی و راهبردی است و لذا در تمامی موضوعات فیمابین رایزنی‌های بسیار خوبی بین طرفین در جریان است. روابط استانی و در سطوح مختلف هم چه با اقلیم و چه با بخش های دیگر عراق پیگیری شده و پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: ما به دلیل قرابت های نزدیک و زیادی که میان اقلیم و بسیاری از استان های ما وجود دارد، این روابط در سطوح بسیار خوبی پیگیری می شود. ما وابستگی های اقتصادی بسیار فعالی در سرکنسولگری های خود در اقلیم داریم و به طور روزانه در خصوص ترددها، ترانزیت و موضوعات دیگر روابط و همکاری های بسیار نزدیکی داریم.

راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها کار سختی نیست

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه به نظر می رسد تعریف ایران و ایالات متحده در میزان تحریم ها برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهداتشان متفاوت است، گفت: ما روشن گفتیم که وضعیت باید به ژانویه ۲۰۱۷ برگردد. این برچسب های خیالی و خودسرانه ای که دولت ترامپ بر برخی از تحریم ها زده و برخی را هم باز اعمال کرده است از نظر ما اعتباری ندارد و اساسا ما با سیاست های داخلی ایالت متحده کاری نداریم.

وی ادامه داد: ایالات متحده ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ یکسری وظایف و تعهدات دارد. پاراگراف ۲۹ برجام به طور دقیق تمامی تعهدات آمریکا را روشن کرده و در آنجا درج شده است ایالات متحده از هر اقدامی که در مسیر عادی سازی تجارت و روابط ایران است اجتناب کند. تمامی واحدها و اشخاصی که در مدت ترامپ تحریم شدند ذیل همین تحریم های ضد برجامی است و ما تفاوتی قائل نیستیم و همه آنها بخشی از فشار حداکثری و غیرقانونی ایالات متحده ست. البته ما با آمریکایی‌ها کاری نداریم و این لیست را به کمسیون مشترک ارائه می کنیم و این لیست نهایی خواهد شد و موضع ما کاملا روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه  در رابطه با راستی آزمایی‌ها در این زمینه گفت: هنوز زود است که ما به آنجا برسیم و هنوز در حال گفتگو روی مباحث اولیه هستیم اما راستی‌آزمایی کار سختی نخواهد بود.  ما حلقه‌ای از مسائل مرتبط به هم داریم که باید همگی آنها به صورت موثر و در عمل برداشته شوند نه از روی کاغذ. البته جزئیات آن نیاز به گفتگوهای پیچیده ای در داخل کمیسیون مشترک دارد که تا آنجا فاصله داریم.

خسارتها در نطنز در حال ارزیابی است

وی درباره ادعای روزنامه نیویورک تایمز در مورد خسارت سنگین به تاسیسات اتمی ایران و اینمه ۹ ماه زمان لازم است تا غنی سازی در نطنز از سر گرفته شود، با بیان اینکه ارزیابی خسارت توسط تیم های کارشناسی در حال انجام است و نتیجه ؟ان باید توسط سازمان انرژی اتمی اعلام شود، گفت:  هر آن‌چه در نطنز بود، سانتریفیوژهای نسل اولی از نوع IR۱ بود که نسبت به آنچه الان جمهوری اسلامی دارد بسیار ابتدایی بودند و جایگزینی آنها با نسل های جدید دستاورد دیگری را برای ایران رقم خواهد زد.

وی تاکید کرد: آنچه در نطنز رخ داد نه می تواند دانش هسته ای ایران را به عقب برگرداند و نه در مسیر رفع تحریم های ایران مانع ایجاد کند.

پرونده هسته ای موضوعی ملی است و ربطی به انتخابات ندارد

سخنگوی وزارت ماور خارجه درباره اظهارات سفیر فرانسه در تهران که مدعی شده مذاکرات وین برای احیای برجام تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران است، گفت: پرونده هسته‌ای پرونده ملی است و به تحولات داخلی ایران مرتبط نیست و دستگاه‌های حاکمیتی آن را پیگیری می‌کنند. انتخابات ایران در موضوعات کلان و در چارچوب حاکمیت است و هر نتیجه‌ای حاصل شود عمل خواهد کرد. سفرای مقیم در تهران این را می‌دانند ولی من مجدد خواستم یادآوری کرده باشم.

اسرائیلی ها بیش از ادنازه حرف می‌زنند و لی دوستان ما کاری که لازم است انجام می‌دهند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سکوت آژانس در برابر اقدام اسرائیل در سایت نطنز عنوان کرد: آنچه در نطنز رخ داده و آنچه اسرائیل می‌شود. آژانس و مراکز بین‌المللی باید وظایف خود را انجام دهند و نه تنها محکوم کردن بلکه جلوگیری از این دست اقدامات است. اما مسیر اسرائیل کاملا روشن است.  

خطیب‌زاده ادامه داد: اینکه از نخست‌وزیر این رژیم می‌شنوید که هر اقدامی انجام می‌دهد تا تحریم‌ها رفع نشود، یعنی آنها دوست دارند با انتقام از ملت ایران به اهداف خود برسند که البته خیال خام آنها است.  

وی یادآورشد: مدیریت رفتارمان در اختیار خودمان است ولی اسرائیل همانند قبل جواب خود را خواهد گرفت.  فرقش این است که اسرائیل دوست دارد بیش از اندازه حرف بزند ولی دوستان ما کاری که لازم است را انجام می‌دهند و آنها متوجه این مسئله می‌شوند.  

وظیفه ما عملی کردن سیاست های رهبری است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات وین براساس فرمایشات رهبری انجام می‌شود، اظهار داشت: سیاست قطعی همانی است که مقام معظم رهبری فرمودند. وظیفه ما عملیاتی کردن آن است و در این مسیر هم گام برمی‌داریم اما به ملت ایران قول می‌دهیم که دیپلمات‌های شما از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود که تحریم‌ها براساس عزت و حکمت در اسرع وقت مرتفع شوند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تاخیر در امضای کنوانسیون رژیم حقوقی خزر تصریح کرد: فرایند تصویب این کنوانسیون در مراجع داخلی در حال انجام است. فکر می‌کنیم باید تمرکز خود را برای نهایی شدن گفت‌وگوها و پیش‌نویس و تعیین خطوط مبداء در دریای خزر بگذاریم که تصویب کنوانسیون را تسهیل کنیم.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.