نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: به نظرم صلاح نیست سید حسن خمینی وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شود.

علی مطهری: به صلاح نیست سید حسن خمینی وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شود

قدس آنلاین: علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس دهم صبح امروز (دوشنبه ۲۳ فرودین‌ ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرتان در مورد تلاش برای حضور سید حسن خمینی به انتخابات چیست، اظهار داشت: به نظرم به صلاح نیست که ایشان وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شود.

وی افزود: من همچون شهید مطهری نیز که بر آن تاکید داشت معتقدم که روحانیون نباید وارد این عرصه شوند مگر در شرایط ضرور بنابراین اکنون باید خودشان تشخیص دهند که شرایط ضرور است یا خیر.

مطهری با بیان اینکه روحانیت باید کنار مردم باشد، مجددا یادآور شد: معتقد نیستم که روحانیت وارد انتخابات شود. صلاح نیست که سید حسن خمینی وارد شود و بستگی به نظر خودش دارد. اگر در شرایط اضطرار نیستیم صلاح نیست که او ورود کند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم خاطرنشان کرد: در شرایط ویژه ای قرار داریم و کشور در سختی های زیادی قرار گرفته و تحت فشار به دلیل تحریم ها است و احتمال رفع تحریم ها و ادامه برجام وجود دارد.  

وی ادامه داد: دنیا منتظر است تا ببیند مردم با انتخاب خود چه پیامی را مخابره می کنند و این موضوع در آینده تأثیرگذار است. مسئله مهم در شرایط امروز میزان مشارکت مردم در انتخابات است؛ ‌ همانطور که رهبر انقلاب فرمودند مشارکت مردم برای حضور در انتخابات در اولویت اول است و سپس انتخاب اصلح.  

به گفته وی، در چند سال گذشته اتفاقی رخ داد که شرکت و عدم شرکت آنها در انتخابات چندان تفاوتی ندارد که باید این فضا را تغییر دهیم و مردم در انتخابات شرکت کنند. مشکلاتی وجود داشت که باید حل شود؛ باید تلاش کنیم تا میزان مشارکت مردم بیشتر شود.  

نایب رئیس مجلس دهم در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما در مواضع فرهنگی اصولگرا و در مواضع سیاسی اصلاح طلب شده. اید  اگر بر صندلی پاستور تکیه زدید چگونه این تناقضات را جمع و حل می‌کنید، گفت: این که دوگانگی در مواضع من احساس می کنید درست نیست.  

مطهری خاطرنشان کرد: ممکن است  برخی مواضع اصولگرایان یا اصلاح طلبان را قبول نداشته باشم و مواضع خود را دارم. دسته بندی اینچنینی درست نیست و همین روند را خواهم داشت. اصولگرایان در بحث تفکر و حقوق شهروندی حساسیت لازم را ندارند و اصلاح طلبان هم در مسائل فرهنگی حساسیت ندارند و هر ۲ باید نقص خود را برطرف کنند.  

وی می‌گوید:  عامل مهمی که سبب شد تا وارد انتخابات شوم شرایط کشور بود و احساس می کردم که اصولگرایان می دانستند که خودشان می آیند و کار را می گیرند. حس کردم ورود فردی با شرایط من می تواند کمک کننده به انقلاب باشد. برنامه ها آماده است.

نایب رئیس مجلس دهم با تاکید بر اینکه رابطه با کشورهای دیگر به معنی مذاکره و تسلیم نیست، گفت: برخی ها رابطه با برخی کشورها را پایان انقلاب و تسلیم می دانند که درست نیست. رابطه با کشورهای همسایه را باید تقویت کنیم و نباید فقط در دامان روسیه و چین بیفتیم. طبق گزارش اتاق بازرگانی ۸۰ درصد مبادله تجاری ما با ۶ کشور است. یعنی با بقیه دنیا ارتباط تجاری ضعیفی داریم که به صلاح کشور نیست.

مطهری گفت: باید با کشورهای قدرتمند آسیا، اروپا و کشورهای غربی و مسلمان روابط گسترده‌ای داشته باشیم تا قرارداد ها به نفع ملت  باشد و مجبور به قبول برخی قراردادهای تحمیلی نباشیم.  

وی افزود: در سیاست خارجی باید تغییر ایجاد شود و در اقتصاد باید فرض را بر این بگیریم که تحریم‌ها وجود دارد بنابراین باید بر توان داخلی اتکا و تلاش کنیم تحریم‌ها لغو شود.  

مطهری با تاکید بر اینکه خنثی سازی و لغو تحریم ها هیچ منافاتی با هم ندارند، خاطرنشان کرد: باید تولید داخلی را بالا و تغییراتی در ساختار اقتصادی صورت گیرد و بخش خصوصی باید رشد کند و برخی بنگاه های اقتصادی مثل  ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان باید به بخش خصوصی واگذار شود.  

وی ادامه داد: برخی از امکاناتی که در اختیار نیروهای مسلح است که آن ها را مجبور به بنگاه‌داری کرده باید به بخش خصوصی منتقل شود.  

نائب رئیس مجلس دهم با بیان اینکه دولت باید مشکل بازنشستگان لشکری و کشوری و بورس را حل کند، گفت: دخالتی که بانک ها در بورس دارند باید به سمت تولید تغییر یابد بنابراین امکان اصلاح وجود دارد و این نارسایی‌ها به دلیل ضعف مدیریت دولت است که سبب ایجاد این مشکلات شده است.  

مطهری درباره اظهاراتش در برنامه کلاب هاوس، گفت: باعث تاسف است که در کشور به بحث های جدی توجه نمی شود و به مسئله ای که خیلی مهم نیست توجه می کنند و مطلب را هم بدرستی منتقل نکرده و با آبروی افراد بازی می‌کنند.  

وی افزود: موضوع در باب آزادی های اجتماعی، نوع پوشش و ... بود که بنده یک جواب مفصلی دادم که با توجه به اینکه دو طرف ماجرا راضی نمی‌ شوند شما هرگونه پاسخ بدهید دو طرف اقناع نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که فکر نمی کنید اظهارات اخیرتان سبب رد صلاحیتتان شود، گفت: شورای نگهبان که از این اظهار نظرها خوشش میاد!  

مطهری با تاکید بر اینکه نه اصولگرا هستم نه اصلاح‌طلب، تصریح کرد: هر کدام از آنها از من حمایت کنند استقبال می کنم.  

وی درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات نیز با بیان اینکه اگر یک زن واجد شرایط کاندیدا شود شورای نگهبان باید تایید کند چون رجل سیاسی فقط برای آقایان نیست، گفت: بنده برنامه ای برای زنان دارم و معتقدم در کابینه و معاونت وزرا حتما باید از زنان اصلح استفاده شود و معنی ندارد که ما بخواهیم یک منع غیر قانونی ایجاد کنیم چرا که ملاک اصلح بودن است. نمی شود یکی قول دهد که ۵ وزیر زن معرفی می کنم شاید نتواند اصلح را پیدا کند.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور با بیان اینکه مهم ترین مشکل فعلی ما مسئله نقدینگی است، گفت: افزایش نقدینگی مساوی با افزایش تورم بوده که بیشتر به عملکرد بانک ها بر می گردد.

این نماینده مجلس افزود: بانک ها باید در مسیر تولید وام بدهند، در صورتی که بانک ها بیشتر در مسیر دلالی وام می دهند و این پول را در به بازار سرمایه می برند. این مسائل باید کنترل شود در حالی که دولت در این مسائل کوتاهی کرده است.

مطهری درباره برنامه های خودش برای بهبود شرایط اقتصادی مردم گفت: اگر بخواهیم در همین شرایط تحریم ها باقی بمانیم نیازمند کار ضربتی هستیم. مردم باید از حداقلی از کالاهای اساسی خودشان مطمئن باشند؛ پرداخت یارانه باید فعلا ادامه داشته باشند. این کار ضربتی به این معنی است که به شکل کالا برگ الکترونیک به هر خانواری که مثلا دو فرزند دارد مقداری گوشت، مرغ، برنج، روغن و ... داده شود، ولی قاعدتا ثروتمندان از آن استفاده نمی کنند و ثروتمندان کالا برگ خود را به فقرا خواهند داد.

مطهری بر این باور است که مردم باید در صورت تداوم تحریم ها از حداقل های زندگی خیالشان راحت باشد. طبیعتا اقشار ثروتمند از این کالا برگ ها استفاده نمی کنند و این اقدام به نفع کشور خواهد بود و نشان دهنده این است که کشور خودش را برای مقاومت آماده می کند. اما اگر به برجام برگردیم و تحریم ها برداشته شود نیازی به عملیاتی کردن این طرح نیست.

وی افزود: اصلاحاتی که در ساختار اقتصادی که باید انجام شود جای خود دارد و بخش خصوصی ما باید قوی شود. ما هم اکنون نمی توانیم با ترکیه رقابت کنیم. شاهد مثال آن این است که بازار قطر و روسیه را ایران نتوانست در رقابت با ترکیه به دست بگیرد که دلیل آن بخش خصوصی ضعیف است‌. هیچ راهی جز قوی کردن بخش خصوصی وجود ندارد. اقتصاد ما چهار بخش دارد. بخش اول اقتصاد دولتی، بخش دوم نیروهای مسلح، بخش سوم نیروهای حکومتی مثل بنیاد مستضعفان و بخش چهارم که بخش کوچکی هستند بخش خصوصی است که با این وضعیت نمی تواند فعالیت کند.

مطهری گفت: دولت نمی تواند تمام کارها را انجام دهد، دولت باید سیاست‌گذاری و نظارت کند تا شرایط لازم برای باز شدن راه بخش خصوصی باز شود. اگر هم مسیر برای بخش خصوصی در دولت فعلی باز می شد باز هم نمی توانست فعالیت کند چون بخش خصوصی ما ضعیف است.

وی ادامه داد: وقتی که نظام اقتصادی یک کشور به هم می خورد، زمینه برای رانت های مختلف به وجود می آید و وقتی مجبور به ارز دو نرخی داشتن می شویم خود به خود رانت هایی پیدا می شود و باعث ایجاد شکاف طبقاتی می شود. این وضعیت را در ابتدای انقلاب هم داشتیم که ارز ۷ تومانی داده می شد. اگر اقتصاد به حالت تعادل رسید که ارز تک نرخی باشد خیلی اختلاف طبقاتی کم می شود. اما نظارت دولت هم مهم است و وقتی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهد باید نظارت بسیار شدیدی هم بر نحوه توزیع آن داشته باشد. در سال های اخیر ارز داده شد ولی نظارت به اندازه کافی وجود نداشت که باعث شد برخی افراد به شدت پولدار شوند. با تخصیص این ارز شکاف طبقاتی ایجاد شد.

این نماینده ادوار مختلف مجلس گفت: راه حل این است که ساختار درونی اقتصاد کشور را اصلاح کنیم و علاوه بر آن تلاش، کار و بالا بردن تولید را در دستور کار داشته باشیم، تحریم ها را لغو، به برجام برگردیم و روابط خارجی را اصلاح کنیم. باید این اقدامات را توامان با هم پیش ببریم تا موفق شویم. هم باید تلاش داخلی صورت بگیرد و هم روابط خارجی را اصلاح کنیم زیرا صرف تولید ما را موفق نمی کند. نباید فکر کنیم که احیای برجام به نفع ما نیست و باید به منفعت کشور توجه کنیم.

مطهری با اشاره به موضوع مسکن افزود: درباره مسکن در مجموع دچار کمبود هستیم، ولی این موضوع درست نیست که در جاهایی که با تورم مسکن مواجه هستیم متقاضی نیست. مسکن هایی که ساخته شده متوازن در سطح کشور پخش نشده و افراد متقاضی مسکن در جنوب تهران هستند ولی مسکن موجود نیست و در مقابل در شمال تهران مسکن خالی وجود دارد. باید به این مسئله از ابتدا توجه می شد. به نظر من طرحی که در مجلس مطرح شد تا در بافت های فرسوده مسکن ایجاد شود طرح بسیار خوبی است که باعث می شود بافت فرسوده هم از بین برود و راحت تر به نتیجه برسیم و با مشکل مسکن مهر که جای گذاری مناسب و زیر ساخت لازم را نداشت مواجه نخواهیم بود. ساخت مسکن در بافت های فرسوده و ساخت شهرک در جای مناسب را دولت باید پیگیری کند. مسکن مهر به صورت کلی خوب بود ولی در جاهایی پرت ساخته شد که اصلا متقاضی ندارد.

وی افزود: این اقدام باعث می شود که از برج سازی ها هم جلوگیری شود. طرح مسکن ملی دولت فعلی را در قسمت بافت های فرسوده را قبول دارم.

مطهری با اشاره به دیدگاهش در مورد حجاب ضمن تاکید بر اینکه مسئله امروز مملکت حجاب نبست، گفت: دیدگاه ما به حجاب، اسلامی است. تفاوت هایی بین زن و مرد وجود دارد که بیشتر به خانم ها اطلاق می شود.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که امروز وجود دارد حجاب به معنی کامل نیست و ۶۰ تا ۷۰ درصد حجاب را به طور کامل رعایت می کنند و ۲۰ ۳۰ درصد نیز هستند که حکومت با آنها کاری ندارد. وضع حجاب در کشور مطلوب است و مردم رعایت می کنند. این موضوع حجاب اجباری نیست و بانوان خودشان می خواهند رعایت کنند؛ اما اینکه برخی ها بخواهند عریان باشند اصلا درست نیست.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.