کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فرانسوی‌ها مایلند که عربستان سلاح بفروشند تا بازار خود را در عربستان حفظ کنند، آنها تلاش می‌کنند تا نفوذ گذشته خود را در منطقه احیا کنند بنابراین تلاش می کنند تا از طریق عربستان سعودی به این موضوع دست بیابند.

مرتضی مکی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص پیشنهاد حضور عربستان سعودی در مذاکرات برجامی ایران و ۱+۵ گفت: این موضوع از سوی آقای مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه برای اولین بار مطرح نشده که مسأله تازه و عجیبی باشد، چرا که رئیس جمهور فرانسه پیش از این نیز چنین پیشنهادهایی را مطرح کرده و خواستار حضور عربستان در گفت وگوها و مذاکرات ایران با گره ۱+۵ شده بود.

وی دراین باره افزود:  فرانسوی ها همواره تلاش کرده اند درمذاکرات هسته ای ایران به گونه  ای رفتار کنند تا به نوعی دیدگاه‌های برخی کشورها مثل عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را عنوان یا اعمال کنند. بعد از به قدرت رسیدن آقای جوبایدن؛ آقای مکرون تلاش کرده تا برای رژیم سعودی جای خالی آقای ترامپ را پر کند تا بتواند با مطرح کردن حضور عربستان در گفت و گوهای هسته ای دلارهای عربستان را به بهانه های مختلف به کشور خود سرازیر کند.

کارشناس مسائل بین‌المللی درخصوص واکنش و موضع گیری جمهوری اسلامی ایران گفت: قطعاً نظام جمهوری اسلامی نه به این موضوع، بلکه به موضوعات مطرح شده  مشابه واکنشهای جدی نشان داده و می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به شدت مخالف توافق برجامی هستند؛ بنابراین وجود عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در واقع به معنای پایان برجام خواهد بود.

مرتضی مکی دراین باره خاطر نشان کرد: به هر حال اگر قرار باشد هر کشوری به خود حق مداخله در موضوعی را بدهد که هیچ ارتباطی به آن کشور ندارد موضوعی به نام توافق چند طرفه بین چند قدرت بزرگ دنیا بی معنا و بی اهمیت می‌شود. علاوه بر اینکه عربستان سعودی در جایگاهی قرار ندارد که بخواهد یا بتواند در توافقات و مذاکرات ایران با گروه های ۱+۵ حضور داشته باشد.

مکی با اشاره به اهداف رئیس جمهور فرانسه برای مطرح کردن چنین موضوعی گفت: به هر حال فرانسوی ها مایلند که عربستان سلاح بفروشند تا بازار خود را در عربستان حفظ کنند، آنها تلاش می کنند تا نفوذ گذشته خود را در منطقه احیا کنند بنابراین تلاش می کنند تا از طریق عربستان سعودی به این موضوع دست بیابند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: عربستان سعودی به عنوان کشوری که در کشورهای عربی از شمال افریقا تا منطقه غرب آسیا نقش بحران آفرینی دارد و از متحدان استراتژیک دولتهای غربی بخصوص فرانسه به شمار می رود برای تنش‌زایی و تنش‌افزایی در منطقه گزینه خوبی است بنابراین آقای مکرون با توجه به جدی‌تر شدن مذاکرات ایران با گروه۱+ ۵ برای احیای برجام بار دیگر این موضوع را مطرح کرده تا به نوعی رضایت دولت عربستان را جلب کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: قطعاً این موضوع در عمل هیچ گاه محقق نمی‌شود چرا که جمهوری اسلامی ایران پیش از این موضع خود را  اعلام کرده و به این موضوع اشاره داشته که گفت و گوهای برجامی ایران بدون کشورهای منطقه خواهد بود و عربستان نمی تواند جایگاهی در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و توافق برجامی داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.