مدیر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی از اجرای ۸ طرح پژوهشی با محوریت فرهنگ و سیره رضوی در سال جاری خبر داد.

اجرای ۸ طرح پژوهشی در حوزه فرهنگ و سیره رضوی در سال جاری

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی انفرادی یکی از اهداف مهم تعیین شده برای بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی را پاسخگویی و تأمین نیاز فرهنگی و فکری زائران بارگاه منور رضوی دانست و اظهارکرد: توجه به این مقوله چندین حوزه را در بر می‌گیرد؛ نخستین و مهمترین آن زندگانی و سیره فردی و اجتماعی امام رضا(ع) و مسئله بعدی معرفت آن حضرت و زیارت بوده که به شدت مورد هجمه دشمنان واقع شده است.

این پژوهشگر ادامه داد: ۸ طرح پژوهشی با عناوین، «آستان قدس و بازسازی هویزه»، اثر ۳ جلدی «مطلع الشمس»، «حرم شناسی»، ر «نفائس حرم رضوی»، «اهل بیت(ع) از نگاه اهل سنت» و «چاپخانه سنگی آستان قدس رضوی» در سال جاری به چاپ خواهد رسید.

وی افزود: در سال گذشته نیز ۴ اثر با عناوین «مسجد گوهرشاد در آئینه هنر»، دومین جلد از کتاب «دایره المعارف آستان قدس رضوی»، «کتیبه های تیموری» و «تاریخ و تشکیلات آستان قدس رضوی» با همکاری پژوهشگران گروه فرهنگ و سیره رضوی منتشر شده است.

انفرادی همچنین با بیان اینکه در سال گذشته ۵ کرسی ترویجی به همت این گروه برگزار شده است، گفت: این کرسی ها با موضوعات «شهر دوستدار کودک»، «تحریف در گفتمان بصری عاشورا»، «تاریخ و تشکیلات آستان قدس رضوی»، «شام غریبان» و «تاثیر شرایط سیاسی و اجتماعی بر مدایح نبوی در شعر فارسی» برگزار شد.

مدیر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: یکی دیگر از ماموریت‌های گروه فرهنگ و سیره رضوی برگزاری نشست‌های تخصصی است که در سال گذشته ۱۰ نشست تخصصی با موضوعات «فعالیتهای عمرانی و آبادانی حرم در گستره تاریخ»، «مشاهیر آرمیده در حرم مطهر»، «جان مایه‌های بصیرت در دفاع مقدس» و «کارنامه پژوهش آستان قدس رضوی» برگزار شد.

این پژوهشگر در ادامه انتشار ۱۱ مقاله از پژوهشگران گروه فرهنگ و سیره رضوی در جراید و روزنامه‌ها و همکاری فعال با اصحاب رسانه اعم از روزنامه قدس و رادیو زیارت به مناسبت‌های مختلف را از دیگر اقدامات این گروه در سال گذشته نام برد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته کتابهای «آستان قدس رضوی؛ متولیان و نایب التولیه‌ها» و «تاریخ مهمانسراهای آستان قدس رضوی» نیز در جشنواره کتاب سال رضوی به عنوان آثار برتر شناخته شدند.

این پژوهشگر با بیان اینکه در سالی که گذشت ۲۵ طرح و اثر در این گروه مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: علاوه بر این همکاری مستمر با حوزه مقاومت بسیج، همکاری با سایر مراکز پژوهشی و آوزشی در قالب تدریس و استاد مدعو، ایجاد سایت دایره المعارف اسلامی، تهیه و پشتیبانی پژوهشی در طرح چهارشنبه های امام رضایی در مکتب حاج قاسم و... از دیگر اقدامات این گروه در سال گذشته بود.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به اهمیت تأمین نیازهای فکری و فرهنگی زائران علی بن موسی الرضا(ع) تاکنون در حوزه فرهنگ رضوی بیش از ۲۵۰ عنوان کتاب تولید شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.