مجموعه مستند «ایرانگرد» نگاهی متفاوت در معرفی طبیعت بکر شهرهای مختلف کشور و زندگی در میان عشایر و مردمان ییلاقی و غارنشین شهرها و روستاهای ایران و مناطق بکر دارد.

نگرانی‌های یک«ایرانگرد»

این مستند روایت زندگی فردی شهرنشین را به تصویر می‌کشد که برای رسیدن به آرامش، به دل طبیعت و آدم‌های کوه و جنگل و صحرا پناه می‌برد. فصل چهارم این مجموعه مستند با پخش تصاویر باکیفیت و زیبا از مناطق بکر کشورمان در تعطیلات نوروزی پخش شده و با استقبال مخاطبان مواجه شد. درباره دلایل استقبال از این برنامه و دیگر جزئیات ساخت آن با جواد قارایی، تهیه‌کننده و راوی برنامه گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید. 

ایده اصلی «ایرانگرد» چطور شکل گرفت؟ فکر می‌کردید تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد و ادامه پیدا کند؟

مطمئن بودم ادامه پیدا خواهد کرد، چون به کاری که می‌خواستم انجام بدهم، به ایران و ظرفیت‌های زیبا و دارایی ایران ایمان داشتم، مخاطبم را می‌شناختم و می‌دانستم اگر کار خوب انجام شود ادامه‌دار خواهد بود. 

تفاوت فصل‌های «ایرانگرد» با همدیگر چیست؟

ایرانگرد یک، دو و سه همین‌طور که جلو می‌آیند بالغ‌تر می‌شوند و کیفیتشان در همه جنبه‌ها بهتر شده و در ایرانگرد چهار هم همین‌طور است. نخستین تفاوت این است که کیفیت تصویربرداری تبدیل به ۴k شده و خبر خوب بعدی این بود که شبکه ۴k ایران که با نام «فراتر» کار می‌کند فصل چهار «ایرانگرد» را با کیفیت ۴k پخش کرد که اتفاق خیلی خوبی بود. دوم اینکه ریتم «ایرانگرد۴» خیلی تندتر است و لوکیشن‌های بیشتری در آن قرار داشت. هر چند چیزی که در ایام عید پخش شد تنها بخشی از ایرانگردچهار بود. در ابتدا قرار نبود ایرانگرد چهار برای ایام نوروز پخش شود که در نهایت این تصمیم گرفته شد. به دلیل اینکه زمان ما برای تدوین و آماده‌سازی کار کم بود توانستیم تنها ۱۰ قسمت از ایرانگرد را به پخش برسانیم که امیدوارم مردم از آن لذت برده باشند. 

یعنی قرار است امسال شاهد ادامه فصل چهار ایرانگرد باشیم؟

بله. قسمت‌هایی که پخش شدند کارشان تمام شد، ولی قسمت‌های بعدی فصل چهار را تکمیل خواهند کرد. مثلاً اگر ما به کوچ رفتیم، برنامه کوچ را به دو، سه قسمت ۳۵دقیقه‌ای تبدیل کردیم که یک قسمتش در نوروز پخش شد یا مثلاً کرمان و هرمزگان و جاهای دیگری که رفتیم، آن‌ها را تبدیل به دو، سه قسمت ۳۵دقیقه‌ای کردیم که از هر کدامشان تنها یک قسمت در ایام نوروز پخش شد و قسمت‌های دیگرشان در ادامه منتشر خواهند شد. برای بقیه ایرانگردچهار ان‌شاءالله به استان‌ها و شهرهای دیگر خواهیم رفت.

یکی از پرسش‌های بی‌جواب درباره طبیعت ایران این است که چرا طبیعت ایران در خارج از کشور چندان تبلیغ نشده است و مستندهای شاخصی در این زمینه نداریم؟

چند دلیل دارد. نخست این است که خود ما کم‌کاری کرده‌ایم و ما مستندهای درجه یک و خوب درباره ایران برای شبکه‌ها و مسابقات خارجی تولید نکرده‌ایم. دوم اینکه باید ببینیم آیا خود خارجی‌ها تمایل دارند بیایند و داخل ایران کار بکنند یا نه؟ 

چرا بخش خصوصی وارد این کار نمی‌شود؟ بسیاری از مستندهای شاخص دنیا با بودجه خصوصی تولید می‌شوند نه بودجه دولتی؟

واقعاً نمی‌دانم. متأسفانه در بخش خصوصی ایران این‌طور جا افتاده که باید تولیدات سلبریتی‌محور بسازیم، هم در سریال‌ها و هم در مسابقات و مستندها. من احساس می‌کنم سرمایه‌گذاران ما هنوز به آن بلوغ لازم نرسیده‌اند و خیلی دغدغه ایران و فرهنگ و محیط زیست ندارند، وگرنه دنبال این نبودند که یک سلبریتی برنامه آن‌ها را بالا بکشد. به همین دلیل فکر می‌کنم عدم‌بلوغ سرمایه‌گذاران دلیل اصلی باشد. 

البته شما هم در حوزه طبیعت‌گردی و ایرانگردی تبدیل به سلبریتی شده‌اید؟

من خدمتگزار ایران و مردم ایرانم و خودم را به هیچ‌وجه تافته جدا بافته نمی‌دانم. من فقط یک هموطن مثل دیگر ایرانی‌ها هستم که دغدغه ایران دارم و برایش تلاش می‌کنم. 

می‌خواهم بگویم به عنوان چهره‌ای که در این حوزه شاخص هستید، آیا پیشنهاداتی به سمت شما برای ساخت مستندهای ایرانگردی مناسب خارج از کشور آمده است؟

بله، پیشنهادهای زیادی داشته‌ام ولی اغلبشان در میانه راه جا زده‌اند و من هم دلیلش را نمی‌دانم اما به هر حال ما کار خودمان را انجام می‌دهیم. خوشبختانه سازمان صداوسیما خیلی حمایت می‌کند، همیشه در کنارم بوده و از آن‌ها سپاسگزارم که فرصت خدمت کردن به کشورم را به من داده‌اند.

بعضی دوستان محیط زیستی نقد داشتند که ایرانگرد در بعضی قسمت‌های خود به تخریب محیط زیست کمک می‌کند و افراد را به نقاط بکری از طبیعت ایران سوق می‌دهد که بهتر است همان‌طور بکر و دست نخورده بمانند. جواب شما به این نقد چیست؟

اگر فضای مجازی در ایران وجود نداشت قطعاً حق با شما بود اما فضای مجازی دارد طبیعت ایران را با خاک یکسان می‌کند. درباره این نقد هم باید بگویم ما اسم لوکیشن‌هایی که می‌رویم را اعلام نمی‌کنیم. دوم اینکه دست‌کم یک‌سوم تمام برنامه‌های ما فرهنگ‌سازی و آموزش رفتار درست و حفاظت از محیط زیست، توجه به فرهنگ دیگران و همچنین پاسداری از معماری تاریخی و سنتی ایران است. متأسفانه در فضای مجازی صفحات زیادی هستند که دارند نقاط بکر ایران را معرفی می‌کنند، بدون اینکه آموزشی به مردم بدهند و کوچک‌ترین دغدغه‌ای درباره این داشته باشند که ظرفیت هر منطقه‌ای تا یک حدی است، در صورتی که من دقیقاً دارم برعکس این صفحات فعالیت می‌کنم. من دارم آموزش می‌دهم و جلو تخریب‌هایی که صفحات مجازی موجبش می‌شوند را می‌گیرم. به تناوب در قسمت‌های مختلف بیان می‌کنم اگر صفحات مجازی این مناطق را معرفی می‌کنند، بدانیم که ارزش این مناطق چقدر است و کمک کنیم که حفظ شوند. من با ایرانگرد در تلاش برای حفاظت از این لوکیشن‌ها هستم. ببینید، پنهان‌کاری جواب نمی‌دهد، ما باید آگاهی به مخاطب برسانیم در حالی که فضای مجازی به مخاطب آگاهی نمی‌دهد بلکه فقط مناطق بکر ایران را به همه افراد معرفی می‌کند. من می‌گویم حالا که فضای مجازی با تمام قوا در حال شناساندن مناطق بکر ایران به مسافران کم‌دغدغه است و لوکیشن آنجا لو رفته و مسافر در حال رفت‌وآمد به آن مناطق هستند، بهتر است که من بیایم و بگویم باشد، اینجا وجود دارد اما مکانی پرارزش است، پس بیایید آن را بشناسیم و از آن حفاظت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.