۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 747771

در حالی در آغاز ماه مبارک رمضان قرار گرفته‌ایم که برخلاف امید و انتظارمان، قیمت ارزاق عمومی، مایحتاج ضروری و ملزومات سفره‌های افطار مردم هیچ کاهش قیمتی نداشته‌اند و در برخی موارد نیز چون روغن خوراکی، کمبود وجود دارد.

امید و انتظار را از این جهت یادآور شدم که در روزهای گذشته دلخوش شدیم به گفته‌های مسئولان دستگاه‌های متولی تهیه و تأمین مایحتاج عمومی در خراسان که وعده تزریق این کالاها به بازار با قیمت‌های مصوب را داده و گفتند با توجه به کافی بودن ذخایر کالایی، هیچ دلیلی برای گرانی اقلام پرمصرف غذایی از جمله برنج، شکر، حبوبات، گوشت، مرغ، خرما و امثال آن وجود ندارد. همچنین باتوجه به وعده‌های متولیان کنترل و نظارت بر بازار در آستانه ماه مبارک رمضان، انتظار داشتیم آن‌ها نیز با جدیت بر نحوه توزیع و فروش کالاهای اساسی و خوراکی نظارت داشته و با هرگونه کم‌فروشی، گران‌فروشی و تخلف صنفی به‌شدت برخورد کنند.

در کف بازار مشهد و خراسان اما همان آشفتگی و نابسامانی در قیمت‌ها، کمبود و یا حتی نبود برخی اقلام مورد نیاز مردم حاکم است که موجب می‌شود سفره‌های سحر و افطار روزه‌داران کمرنگ و خالی‌تر از هر زمانی باشد.

درحالی که این روزها با توجه به بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم، به دلیل شیوع بیماری کرونا، باید بیش از سال‌های گذشته «کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها» مورد توجه قرار می‌گرفت؛ متأسفانه به‌خصوص طی چند ماه اخیر دستگاه‌های متولی، در بحث جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و برخورد با محتکران و گرانفروشان، عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند و خلأ حضور آن‌ها در چرخه تولید و توزیع، موجب باز شدن فضای تاخت‌وتاز برای سودجویان و هرج‌ومرج قیمت‌ها و گرانی روبه رشد اقلام مورد نیاز مردم و مایحتاج روزانه خانواده‌ها شده است.

آنچه مسلم است در ماه مبارک رمضان به ناچار تقاضای خرید بسیاری از اقلام خوراکی افزایش می‌یابد و این موضوع بستر مناسبی را برای جولان سودجویان و گرانفروشان فراهم می‌کند؛ به همین خاطر دستگاه‌های متولی کنترل بازار باید با استفاده از تمام توان وارد میدان شده و با اتخاذ برنامه‌های کارآمد، در تأمین مایحتاج عمومی با قیمت مناسب اقدام کنند و صد البته جای دستگاه‌های نظارتی و برخورد با متخلفان و گرانفروشان در این عرصه نباید خالی بماند.

در شرایط اینچنینی اما کم‌کاری دستگاه‌های متولی کنترل و نظارت بر بازار آشکار است و به نظر می‌رسد عنان کار از دست دولتمردان خارج شده است؛ با وجوداین، تنها راه چاره همراهی و همدلی خود ما مردم، کسبه و تولیدکنندگان است که می‌تواند مؤثرتر از هر دستگاه و مسئولی، بار سنگین گرانی اجناس و ارزاق عمومی را از دوش خانواده‌هایی که در این روزهای سخت کرونایی، زندگی به کامشان نیست و زیر بار فقر و تهیدستی کمر خم کرده‌اند، بردارد. بنابر اسناد معتبر اجر و پاداش کمک‌های خیرخواهانه به نیازمندان و محرومان، کمتر از عبادت نیست و حتی از اهمیت و فضیلت به مراتب بیشتری برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.