رییس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تکذیب شایعه‌های مطرح شده درباره از کار افتادن هزاران سانتریفیوژ در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز)، گفت: دزد ناشی به کاهدان زده است.

از کارافتادن هزاران سانتریفیوژ نطنز کذب است

قدس آنلاین: ابراهیم عزیزی پس از بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) اظهار داشت: طبق مشاهده‌ها از این مجتمع، اکنون بخش اعظمی از سانتریفیوژهای آی آر یک در نطنز کار می‌کنند و فقط به حجم بسیار کمی از کابل‌های برق آسیب وارد شده که در حال نوسازی است.

وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از سایت نطنز بیان کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون امنیت ملی و برمبنای وظایف و مسوولیت‌های نظارتی مجلس، شماری از اعضای کمیسیون و افراد متخصص این حوزه برای بررسی ابعاد حادثه از تاسیسات هسته ای نطنز بازدید کردند.

رییس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: طبق مشاهده‌ها، اخلالی در یکی از واحدهای نطنز ایجاد شده بود که اقدامی کور بوده و تنها خسارتی سطحی به بخشی از واحدهای نیرورسانی این تاسیسات وارد کرده است.

عزیزی با بیان این که دزد ناشی به کاهدان زده است، گفت: این حادثه اخلالی را در روند نیرو رسانی ایجاد کرده و تنها به بخشی از واحدهای انتقال برق سایت نطنز آسیب وارد کرده است؛ حادثه آن چنان مهمی رخ نداده است و متخصصیان با قدرت و جدیت در حال بررسی و رفع مشکلات هستند.

وی در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر از مدار خارج شدن هزاران سانتریفیوژ در نطنز تصریح کرد: آقایان لابد طبق شنیده‌ها اظهار نظر می‌کنند اما ما طبق نظارت میدانی گزارش می دهیم؛ نقطه به نقطه این تاسیسات را بازدید و بررسی کردیم، تنها به بخشی از کابل های مسیر تامین برق این تاسیسات خسارت وارد شده است.

رییس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کارشناسان و متخصصان سایت نطنز در حال بررسی و چک کردن تمامی سانتریفیوژهای این تاسیسات هستند، از این رو بر پایه آنچه مشاهده کردیم؛ اکنون بخش اعظمی از سانتریفیوژهای آی آر یک در نطنز کار می کنند و بخشی از این سانتریفیوژها هم نیازمند بررسی برای ترمیم و یا تعمیر هستند.

عزیزی گفت: به طور طبیعی ایجاد نوسان برق منجر به بازنگری مجدد سانتریفیوژها خواهد شد که اکنون از این منظر سانتریفیوژها در حال بررسی هستند، اما این که گفته می شود هزاران سانتریفیوژ از کار افتاده است طبق بررسیهای ما کاملا تکذیب می شود.

وی با بیان اینکه در پی این حادثه هیچ‌گونه نشتی در نطنز اتفاق نیفتاده است، اظهارداشت: دشمن به اهدافش نرسیده و نتوانسته خسارت‌های موردنظر را وارد کند و تنها به حجم بسیار کمی از کابل های برق آسیب وارد کرده که در حال نوسازی است.

رییس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تقدیر از تلاش دانشمندان هسته ای کشور افزود: صنعت هسته ای کشور رو به پیشرفت است و پس از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تمام تلاش متخصصان داخلی کشور نیز تحقق اهداف بلند این قانون و افق های پیش بینی شده در صنعت هسته ای است.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دشمنان نظام اسلامی چشم دیدن این موفقیت ها و رشد و شکوفایی صنعت هسته‌ای ایران را ندارند، از این رو تلاش می کنند تا با استفاده از برخی عوامل وابسته و واداده به این صنعت آسیب زنند.

عزیزی افزود: اراده برادران ما در صنعت هسته ای و مسوولان کشور بر این قرار گرفته است که هر تهدیدی را تبدیل به فرصت کنند، از این رو سانتریفیوژهای آسیب دیده با نسل های پیشرفته تر و با کیفیت‌تر جایگزین خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.