۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 747887

گردشگری سلامت گرچه در گذشته بیشتر جنبه پزشکی و فرهنگی داشت، اما امروزه با صنعت دانستن آن و داشتن چشم‌انداز و اقدامات متناسب در این راستا می‌توان درآمدزایی، کارآفرینی و ارزآوری بالایی به کشور داشت.

توریسم‌درمانی؛ یاریگر تحقق اقتصاد مقاومتی

بر همین اساس، از یکسو داشتن برتری نسبی در حوزه پزشکی و نیروی متخصص نسبت به کشورهای همسایه و از سوی دیگر جاذبه‌های طبیعی یاری‌رسان و مکمل حوزه درمان همچون چشمه‌های جوشان آب گرم، طب سنتی و نمک درمانی نیز می‌تواند کشور را در حرکت به سوی اقتصاد غیرنفتی و داشتن درآمدهای پایدار ناشی از گردشگری سلامت سوق دهد. بر همین اساس گردشگری را می‌توان یکی از راه‌های تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی دانست. در واقع گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت پولساز دنیا محسوب می‌شود که یکی از زیر شاخه‌های آن به گردشگری سلامت ارتباط  دارد.

آنچه حوزه گردشگری سلامت را برای کشورهای تحت تحریم مانند جمهوری اسلامی ایران جذاب و بااهمیت می‌کند، تأثیر پذیری اندک این صنعت از سیاست‌های تحریمی کشورهای دیگر است. همچنین گردشگری سلامت در شرایط تحریمی نه‌تنها می‌تواند در بهبود صنعت توریسم و ارتباطات فرهنگی و انسانی میان ایران با همسایگان و دیگر کشورها مؤثر باشد بلکه از طریق آن اقتصاد کشور در برابر محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی، مقاوم و مستقل از نفت خواهد بود.

بدین‌ترتیب گردشگری سلامت دارای حوزه‌هایی همچون گردشگری پزشکی، طبیعت‌درمانی، تندرستی و طب سنتی است. در زیر شاخه گردشگری پزشکی، پیشگامی کشورمان در حوزه زیبایی، جراحی‌های پیچیده، حوزه قلب و عروق، ناباروری، مغز و اعصاب، ارتوپدی و ارزان‌بودن چنین خدمات درمانی موجب شده ایران مقصد گردشگران سلامت از کشورهای اطراف باشد. در همین راستا دکتر محمد پناهی، نایب‌رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران در اظهاراتی در این باره گفته است: «ایران در سال ۹۵ از محل گردشگری سلامت درآمد تقریبی ۲/۱میلیارد دلاری داشت و این مهم ارزش و اهمیت توسعه هدفمند گردشگری سلامت را در سطح کلان و استان‌ها نشان می‌دهد و درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است».

 وی اضافه کرد: «تسریع در فرایند اعطای مجوزهای لازم گردشگری سلامت از موضوع‌های مهم است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور باید در همگامی با مسئولان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت امورخارجه و اتاق بازرگانی در ایجاد شبکه‌های قوی و باکیفیت توانمندی‌های سلامت را به کشورهای دیگر بشناسانند و این ظرفیت‌ها را به شیوه هدفمند در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی بارور کنند».

با توجه به اهمیت گردشگری سلامت در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن، کشورمان در چشم‌انداز ۲۰ساله در نظر دارد بخش زیادی از گردشگران ۲۰میلیون نفری هدف‌گذاری ‌شده کشور را به گردشگران سلامت اختصاص دهد و در این بین تسهیل مقدمات سفر و پذیرش گردشگران سلامت، نقش مهمی در تحقق چشم‌اندازهای ترسیم شده خواهد داشت. با این حال آنچه رونق گردشگری سلامت و نیز حرکت آن در مسیر اقتصاد مقاومتی را تسریع می‌بخشد، فراهم‌سازی بسترها و زیرساخت‌های لازم، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مورد نیاز، اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی نسبت به بازدهی آن و معرفی و شناساندن ظرفیت‌های حوزه پزشکی کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.